Above & Beyond interjú

Az október 16-i T-Mobile Bónusz Fesztivál egyik legnagyobb dobásának a brit trance-sztáralakulat, az Above & Beyond fellépése ígérkezik. A csapatból Tony McGuiness állt rendelkezésünkre egy rövid telefonos csevej erejéig!

Kezdjük egy bemelegítő kérdéssel! Mi az ami éppen lefoglal titeket, mit csinál most a csapat?
Tony: A srácok, Paavo és Jon éppen Ázsiában vannak, Szingapúrban lépnek fel a hétvégén. A távolabb eső, interkontinentális repülőutat igénylő fellépésekre általában csak ketten utazunk el, most épp én maradtam itthon és interjút adok nektek.

Nyár közepén jelent meg a nyolcadik része az Anjunabeats mixalbumszériátoknak. Hogyan értékeled a visszajelzéseket pár hónap távlatából?
Tony: Egyre jobbak és jobbak! Ha összességében nézzük, azt hiszem a kiadónknak évről-évre nagyobb az ereje és hatásköre. Szerencsére már van akkora hírneve az Anjunabeats-nek, hogy a mix összeállításánál nem kellett kompromisszumokat kötnünk, és csak azokat a zenéket tettük rá, amiket valóban szeretünk. Nyilván más a hangzás, mint az Anjunabeats indulásakor és az azt követő pár évben. Mi is változunk, sok új producer is bekerült képbe, és ahogy legalábbis én látom, az elmúlt pár évben a trance és a house világ egyre inkább kezd összeolvadni. Ez az új Anjunabeats mixen is visszatükröződik.

Meg is akartam jegyezni, hogy az első CD-n jó néhány track, mintha súrolná a tech-house határait is...
Tony: Pontosan! De, hogy mondjak egy másik példát arra, amiről beszélek: egy barátom múlt hét végén elment Ibizán egy Swedish House Mafia bulira és utána mondja nekem, hogy inkább Swedish Trance Mafiának kellene hívni őket, mert szinte végig teljesen trance hangzású zenéket játszottak. Azt hiszem, az egész elektronikus zene kezd oda visszatérni, ahol azelőtt volt, hogy a képzeletbeli falak felépültek a trance, a techno, és a house között. Érdekes dolog, de nekem tetszik, hogy így alakul.

Mixalbum már kipipálva az idei évre, ám sok rajongót érdekelhet, hogy szerzői Above & Beyond album vajon várható-e mostanában?
Tony: Most is dolgozunk rajta, amikor csak tehetjük. Igazából már két éve, az OceanLab album befejezése után elkezdtük a munkát, és pont idénre terveztük a megjelenést, de nem biztos, hogy összejön 2010-ben. A turnébeosztásunk annyira sűrű, hogy egyre és egyre nehezebb elég időt találni ahhoz, hogy minőségi munkát tudjunk végezni a stúdióban. Meg akarunk felelni a rajongóink elvárásainak, nem akarunk valami összecsapott anyagot eléjük tenni Above & Beyond felirattal, hogy tessék, vegyétek meg és hallgassátok. Szóval még lesz mit csiszolnunk az albumon a turné alatt.

Elnézve a booking naptáratokat tényleg nem sok időtök lehet közösen stúdióba vonulni. Nem érzitek, hogy ez rovására megy a produceri munkának?
Tony: Szerintünk csak a stúdió ad megfelelő körülményeket a produceri munkákhoz. Nem vagyunk hívei például annak, amit sokan csinálnak, hogy turné alatt a repülőn ülve, vagy reptéren várva felhajtsuk a notebookot és nekiálljunk zenét szerkeszteni, miközben ezer más dolog köti le a figyelmünket. Mint már mondtam, ha turnén vagyunk, általában valamelyikünk itthon marad és ilyenkor azért dolgozunk a saját zenéinken is, de közel sem olyan, mint amikor mind a hárman be tudunk vonulni a stúdióba. Ebből a szemszögből nézve a rengeteg turnézás, utazgatás egyik kontinensről a másikra, tényleg lekorlátozza a lehetőségeinket. De ott van az érem másik oldala is. A fellépéseken kerülhetsz kapcsolatba a közönséggel, figyelheted, hogyan reagálnak a zenére, és amikor több ezren éneklik a dalainkat... Na ezekért a pillanatokért éri meg csinálni ezt az egészet.

Beszéljünk egy kicsit a múltról. Amikor annak idején megalapítottátok az Above & Beyond-ot, hogy kiadjátok a Chakra "Home" Remixet, gondoltátok volna, hogy ennyire sikeres és hosszan tartó projekt lesz belőle?
Tony: Abszolút nem! Az egész egy kis kísérletezésnek indult, Jon és Paavo már írogattak saját zenéket, a bátyám pedig ismerte őket, ő hozott össze minket. Nagyon megtetszett, amit csinálnak. Eleinte csak esténként, munka után jöttünk össze, elkezdtük a munkát, majd befejeztük, gyorsan kitaláltuk az Above & Beyond nevet, aztán már minden jött magától. Hogy őszinte legyek, ez a zeneipar egyik rejtélye. Néha nem tervezed a jövődet és minden véletlenszerűen alakul, az Above & Beyond esetében pedig pontosan ez történt. Ugyanezt az utat jártuk be az OceanLab-bel is. Amikor az első megjelenések kijöttek, nem számítottunk rá, hogy mennyire sikeres lesz a projekt és végül annyira fontossá válik számunkra, hogy egy egész albumot fogunk csinálni OceanLab néven.

Majdnem tíz éve együtt van az Above & Beyond, te pedig már jóval előtte is benne voltál a bizniszben, mint az egyik nagy lemezkiadó művészeti vezetője. Ennyi, a zeneiparban eltöltött év után hogy érzed, még mindig teljesen természetes számodra a zene? Nyilvánvalónak érzed, hogy ez az, amit igazán akarsz csinálni?
Tony: Jobban, mint valaha! Ha megpróbálok belegondolni, hogy mit is szeretek csinálni a mindennapokban, mi az ami boldoggá tesz, akkor csak a zene jut eszembe. Zenéket hallgatni, zenét csinálni, és előadni azokat. Szeretek zenéket vásárolni, szeretek vezetni, közben pedig zenét hallgatni és énekelni a kocsiban. Szeretek dj-zni, szeretek táncolni... Mi van még? A zene hihetetlenül sokat tud adni az embernek. Nekem olyan, mint az alvás vagy az evés.

Kíváncsi lennék az őszinte véleményedre a kalózkodást illetően és arról, hogyan vélekedsz azokról, akik lelopják a zenéiteket az internetről. Szerinted a művészek megnyerhetik valaha a kalózkodás elleni küzdelmet?
Tony: Nem vagyok benne biztos... Ez egy nagyon érdekes kérdés. Az őszinte véleményem az, hogy a jelenség roppant káros a zeneiparra nézve, és kiváltképp megnehezíti az újonc művészeket abban, hogy megalapozzák a karrierjüket. A régebbi időkben egy új banda, vagy művész indulásának anyagilag talán legfontosabb tényezője az volt, hogy akik a rajongóikká váltak, elkezdték vásárolni és gyűjteni a lemezeiket. Ez mára szinte teljesen eltűnt. Olyan ez, mintha az emberből hirtelen kiszakítanának egy darabot. És nem tudom, mi pótolhatná ezt. Amikor fiatal voltam, emlékszem, ha átmentünk a barátainkhoz, akkor az első dolog az volt, hogy megnézegettük egymás lemezgyűjteményét a nappaliban, vagy a kisszobában. Ez valamilyen szinten jelképezte, hogy ki is vagy te. És mostanra ez is elveszett... Nem hiszem, hogy ma az emberek átjárnának a haverokhoz azért, hogy megnézegessék az mp3 gyűjteményeket. Tényleg nem tudom mi fog történni a jövőben a művészekkel, ha a dolgok így mennek tovább. Most az a helyzet, hogy sok nagy művész vagy zenekar van, akik régóta nyomják az ipart és még mindig ők uralják a piacot. Például tegnap láttam egy lányt a reptéren, és valami barcelonai fesztivál T-Shirt-je volt rajta, amire az egész line-up rá volt írva, és legalábbis amennyire el tudtam olvasni, a Motörhead volt a legnagyobb név rajta. Érted? Motörhead... 25-30 éves zenekar. Ez igazán aggaszt engem. Semmi baj nincs velük, de kérdem én, hol az új Motörhead, hol vannak az új szupersztárok? Az oka annak, hogy a Motörhead és a többi hasonló banda miért ilyen népszerű még mindig, nem más, mint hogy amikor elindultak, az emberek még invesztáltak pénzt arra, hogy megvegyék a lemezeiket. Ez segítette őket abban, hogy fejlődni tudjanak, majd egyre nagyobbá, egyre ismertebbé váljanak. És nemcsak arról szól a dolog, hogy mi művészek elbukunk egy csomó pénzt az alacsony lemezeladás miatt. Épp elég rossz ez azoknak a zeneiparban dolgozó embereknek, akik emiatt elvesztik a munkájukat, vagy a sok kiadónak, akik csődbe mentek vagy mennek.

Milyen terveitek vannak az év hátralevő részére nézve? Az Anjunabeats-en várhatőak még érdekes projektek?
Tony: A kiadónk fő művészeinek számító Super8 & Tab duónak épp két hete hétfőn jelent meg a bemutatkozó albuma "Empire" címmel. Nem azért, hogy fényezzem őket, de már most nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a lemezre mindenhonnan. Pár tracket már régebb óta játszottunk róla és a közönség is nagyon jól reagált rájuk. Aztán hamarosan jönnek még nagylemezek másoktól is, mint például Oliver Smith-től, vagy Andrew Bayer-től. Andy lemeze nagyon-nagyon izgalmas lesz, még nincs teljesen készen, de már alig várjuk, hogy kiadhassuk. Természetesen az Anjunadeep-en is lesznek érdekességek, mint például az "Autumn Collection" válogatás, ami szintén két hete jelent meg. Az Above & Beyond-dal pedig ahogy mondtam, arra fókuszálunk leginkább, hogy be tudjuk végre fejezni az új albumot. Pár track teljesen elkészült, van amit élőben is elkezdtünk már játszani, mint például a "Thing Called Love"-t, aminek egyébként pont ma lett kész egy új verziója és valószínűleg ez is kerül majd rá az albumra. Nonstop el vagyunk foglalva!

Végezetül üzenj pár mondatot a Bónusz Fesztivál közönségének és a magyarországi rajongóitoknak!
Tony: Alig várjuk, hogy újra Budapesten lehessünk! Mindig meleg fogadtatásban volt részünk, szeretjük a várost, és emlékszem, hogy eddig mindegyik fellépésünk nagyon jól sikerült nálatok. Biztos vagyok benne, hogy ez most sem lesz másképp! Addig is tartalékoljátok az energiáitokat!