Mit tegyünk, hogy jó hangulatú maradjon az ünnep

5 tipp a szakértőtől ünneprontó tünetek megelőzésére és kezelésére.

 A karácsony és a szilveszter, a sok ajándék, a meghitt hangulat, és az öröm ideje. Ilyenkor végre összegyűlik a család, az ünnepi vacsorák, ebédek sorában bizony gyakran feladjuk azokat az egészséges táplálkozásra vonatkozó elveket, amelyeket általában az év többi napján követünk. Egy-egy jó hangulatú vendégség közben pedig előfordul, hogy felöntünk a garatra. Dr. Sebő Zsuzsa homeopata orvos elárulja, mit tehetünk azért, hogy a felelőtlen fogyasztás kellemetlen következményein enyhítsünk. Ugyan, mi már hetek óta készülünk az ünnepekre, de emésztő szervrendszerünk csak az elfogyasztott ételek mennyisége és tartalma alapján értesül arról, hogy „ünnep” van, ez viszont a máj, a gyomor, az epe és a belek számára sokkal inkább teljes felkészültséget, „csúcsra járatást” jelent. Magyarázza a szakértő, aki azt is tudja: szerveink nem is könnyen birkóznak meg a megnövekedett feladattal, és jönnek az ünneprontó tünetek: puffadás, hányinger, esetleg hányás, hasi görcsök, hasmenés és egyéb emésztőrendszeri tünetek. Lássuk, hogyan tudjuk ezt megelőzni, illetve mit tehetünk, ha más megvan a baj?

1. Mi kerüljön az ünnepi asztalra?

A Karácsony és a Szilveszter számos öröm mellett lakomákkal is kényeztet bennünket. Ilyenkor hajlamosak vagyunk elfeledni, hogy a túlzott mennyiség- és fűszerezés, veszélyeket is rejt. Már a nyersanyag vásárlásánál gondoljunk a kalóriákra, keressük a zsírszegényebb húsokat, tejtermékeket, a teljes kiőrlésű lisztből készült gabonatermékeket. Az ételek elkészítésénél a korszerűbb konyhatechnológiai eljárásokat (párolás, grillezés, alufóliában sütés stb) részesítsük előnyben. A húsokhoz köretként barnarizst, párolt zöldséget, gyümölcsöket kínáljunk. Ízesítésre a tejföl helyett válasszuk a jóval alacsonyabb zsírtartalmú natúr joghurtot. Szokatlan ételek fogyasztása után az Arsenicum album alapanyagú szer jelenthet megoldást.  9 CH, 15 CH - úgynevezett „alacsony” - potenciákat használjuk. Fontos a mértékletesség, azaz a mindent lehet, de csak mértékkel.

2. Ráérős étkezések

Az egymásba érő családi étkezések a karácsony velejárói, de az ünnepek miatt nem kell nagyobb adagokat enni, mint máskor, annál is inkább, mert jóval több fogás kerül az asztalra, mint egyébként. Lassan, ráérősen együnk, a különböző fogások között hosszabb szüneteket tartsunk. Desszertként inkább a gyümölcs és tejalapú édességet fogyasszuk. Amennyiben mégis késői vacsoránk következtében puffadás jelentkezik nálunk, segíthet a Lycopodium alapanyagú homeopátiás szer, Segíthet még a citrom is, amely a zsírégetéshez nélkülözhetetlen anyagcsere folyamatot indít be, így savanykás leve segít feloldani a zsírpárnákat. Étkezés előtt vagy két fogás között iktassunk be egy pohár cukormentes citromlevet (vízzel hígítva), így elkerülhetjük a nem kívánt zsírlerakódást. Hatásos zsírégető az almaecet is - ha főétkezések előtt elfogyasztunk egy evőkanál almaecetet két deci vízzel keverve, a fehérjék zsírbontó hatása még jobban fog érvényesülni.

3. Fontos a folyadékbevitel!

Gondoskodjunk a folyamatos folyadékbevitelről, főleg gyümölcs- és zöldséglevek, ásványvíz, a mentatea formájában, mert ezek nemcsak csökkentik a kínzó éhségérzet, mely állandó csipegetésre, nassolásra késztet minket az otthon töltött napokban, de egészségesek is.

4. Mozogjunk!

Az ünnepek alatt se felejtkezzünk el a rendszeres testmozgásról, mely lehet egy családi séta, kisebb kirándulás, vagy akár egy gyalog megtett út a vendégségbe. Egy biztos a fotelban ülés, autózás, TV nézés nem mozgatja meg tagjainkat elég intenzíven.

5. Ajjaj, jön a macska-jaj!

Az ünnepek alatti összejöveteleken, különösen szilveszterkor nemcsak az elfogyasztott ételekre, de az alkoholfogyasztásra sem árt figyelni, mert néhány pohárral többet iszunk, és másnap kínzó fejfájásra, rosszullétre ébredünk. A másnaposság a szervezet gyógyulási folyamata egy mérgezés után, melyet az alkohol és bomlástermékei okoztak szervezetünknek. A másnaposság általános rossz közérzettel, fejfájással, hányingerrel, szomjúsággal, kábultsággal, kellemetlen szájízzel, gyakran verejtékezéssel jár. A heves fejfájást az agyi erek tágulata váltja ki, de szerepet játszik benne az alkohol vízhajtó hatása miatt kialakuló kiszáradás is. A kiszáradást előidézheti az ilyenkor szokásos hányás, hasmenés, izzadás is. A szédülés, gyengeség, szomjúság is a szervezet folyadék hiányának jele. A „macska-jaj”, ahogy népiesen nevezik, megelőzhető. Okosan válasszuk meg, mit iszunk. Jobbak a tiszta italok, melyek csak alkoholt és vizet tartalmaznak, de színezéket, adalékanyagokat nem. Mindig figyelembe kell venni az aktuális fittségi állapotot, a kifáradást, a lelkiállapot, mert ezeknek gyengesége rontja az alkoholtűrő képességet. Fontos, hogy alkoholfogyasztás előtt együnk, mert a teli gyomorból lassabban szívódik fel az alkohol, több ideje van a szervezetnek (májnak) lebontani azt. Két ital között igyunk valamilyen alkoholmentes folyadékot, mely segít alacsonyan tartani az alkoholszintet, és a kellő folyadékpótlást is biztosítja. Téves nézet, hogy a kávé segít ilyenkor, hiszen vízhajtó hatása révén inkább ront a helyzeten.  Mindezeken felül a legfontosabb az ivásban is a mértékletesség.

Mit tehetünk, ha nem sikerült elkerülni a másnaposságot, s fejfájással, gyengeséggel ébredünk egy vidám, átmulatott szilveszteri éjszaka után? Igyunk minél több vizet, folyadékot, legkevesebb kétszer annyit, mint a korábban bevitt alkoholmennyiség. Együnk C vitamint, ami több szempontból is hasznos. Fontos a kiadós, gyümölcslével dúsított reggeli. A váltott hőmérsékletű (forró-hideg) vízzel való zuhanyozás javítja a vérkeringést, fokozza az anyagcserét, ezáltal a méreganyagok eltávozását is gyorsítja, így frissítő hatása mellett gyógyír a másnaposságra. A homeopátia szertárából a Nux vomica lesz segítség.

Hirdetés