Fischer Ádám és a historikus mozgalom fáklyavivői a Müpában

A Müpa egyik legszebb hagyománya az újévi Haydn-hangverseny, melyen többnyire a zeneszerző grandiózus alkotása, A teremtés című oratórium szólal meg.

A sorozatban a karmester, Fischer Ádám személye állandó, a koncertlátogatók ezért évről évre a mű más-más vonásait fedezhetik fel. Az impresszív alkotás ezúttal a historikus mozgalom úttörő zenekara, a Concentus Musicus Wien (lásd fotón) és a Purcell Kórus előadásában hallható újév napján két alkalommal – az esti koncert mellett délután is, Fischer Ádám fiataloknak szóló interaktív ismertetőjével.

A decemberben a Presto Classical által felvételei alapján az év karmesterének választott Fischer Ádám valóban ügyel arra, hogy A teremtés előadásai között ne akadjon két egyforma, mert úgy tartja: „az élet túl rövid ahhoz, hogy ebből rutin válhasson.” Évről évre más énekeseket, más zenekart és más kórust választ, és a különböző előadásokat összehasonlítva joggal támadhat az az érzésünk, hogy Joseph Haydn hatalmas genezistörténete méltó magához a világ megismerhetetlen gazdagságához, hiszen mindig találni benne olyan részt, amelyről elmondhatjuk: „ezt eddig még nem vettem észre”.

A mostani alkalom különlegesnek ígérkezik: az énekkar az 1990-ben alapított Purcell Kórus, a zenekar pedig a hajdan Nikolaus Harnoncourt karmester által vezetett Concentus Musicus Wien lesz, amely a historikus zene 20. századi újrafelfedezésekor vállalt úttörő szerepével zenetörténetet írt. Nemcsak a magyar és a külföldi régizenei műhely találkozása hangzik érdekesnek, de az is, hogy Fischer Ádámnak ily módon lehetősége lesz egy tőről metszett historikus Teremtést vezényelni, ami egyben a zenekarral történő első együttműködése is lesz: „sokukat ismerem modern zenészként, a Bécsi Szimfonikusok tagjaiként, de ebben a felállásban még nem találkoztam velük. Ez az együttes minden túlzás nélkül a historikus mozgalom fáklyavivője volt, és én most építeni akarok a Concentus máig meghatározó Harnoncourt-tradíciójára.”

A rendkívül széles repertoárral rendelkező német bariton, Thomas E. Bauer társaságában este pódiumra lépő két magyar énekes, Baráth Emőke és Szigetvári Dávid idehaza és a nagyvilágban egyaránt sikereket arat, és a matinékoncerten is jól ismert szólisták – Bakonyi Marcell, Megyesi Zoltán és Rácz Rita – tolmácsolják a mű legérdekesebb részleteit az ifjú közönségnek.

Újévi hangverseny

Haydn: A teremtés

2020. január 1., 19:30–22:00, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Közreműködik: Baráth Emőke, Szigetvári Dávid, Thomas E. Bauer,

Concentus Musicus Wien, Purcell Kórus (karigazgató: Vashegyi György)

Vezényel: Fischer Ádám

Újévi koncert fiataloknak

Haydn: A teremtés – részletek

2020. január 1., 16:00–17:00, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ajánlott korosztály: 12–16 év

Közreműködik: Rácz Rita, Megyesi Zoltán, Bakonyi Marcell,

Concentus Musicus Wien, Purcell Kórus (karigazgató: Vashegyi György)

Vezényel: Fischer Ádám

Hirdetés