A könyvtárak az olvasókért a koronavírus-járvány idején

Felmérés készült az Országos Széchényi Könyvtárban a magyar könyvtári szolgáltatásokról.

A könyvtárak több mint 85%-a vezetett be legalább egy újítást, illetve hajtott végre legalább egy fejlesztést az elmúlt időszakban – derült ki az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) keretében működő Könyvtári Intézet frissen publikált reprezentatív felméréséből. Az OSZK főigazgatója, Rózsa Dávid a felmérés kapcsán kiemelte: Magyarországon a járványhelyzetben is él a könyvtári szolgáltatások iránti igény. A most közzétett gyorsjelentés pedig hűen tükrözi az ország könyvtárosainak felkészültségét, kreativitását és elhivatottságát. A könyvtárak a zárvatartás ideje alatt új formákban működtetik hagyományos szolgáltatásaikat, szabadon hozzáférhető online tartalomkínálatukat pedig folyamatosan bővítik. A hazai és a határon túli magyar közösségeket ellátó könyvtárak gyorsan, proaktívan, innovatívan, a nemzetközi jó gyakorlatokat figyelembe véve, azokat szükség szerint adaptálva, az egészségvédelmi előírások szigorú megtartásával és minden rendelkezésükre álló eszközzel biztosítják a könyvtárhasználók ellátását.

Az OSZK és a Könyvtári Intézet a pandémia magyarországi megjelenésével párhuzamosan, 2020 márciusától figyelemmel kíséri a koronavírus-járvány könyvtárakra gyakorolt hatását. Honlapján számos cikkben elemzi, értékeli és bemutatja a nemzetközi és a hazai helyzetet, valamint rendszeres frissítésekkel nyomon követi a változásokat is. Az ismeretek bővítése érdekében először 2020 tavaszán, majd 2021 januárjában közel hétszáz intézmény megkérdezésével végzett reprezentatív kérdőíves felmérést a hazai könyvtárak járványhelyzethez való alkalmazkodásáról, de megkereste a határon túli magyar közösségeket szolgáló könyvtárakat is. A felmérések eredményei közül az alábbiakat emelhetjük ki.

Az átmenetileg bezárt magyarországi könyvtárak megszokott szolgáltatásaikat a pandémiás helyzethez igazítottan teszik elérhetővé, emellett új szolgáltatásokat is kifejlesztettek. A könyvtárak több mint 85%-a vezetett be legalább egy újítást, illetve hajtott végre legalább egy fejlesztést az elmúlt időszakban.  A legtöbb hazai könyvtár azonban nemcsak egy, hanem három vagy akár több területen is bővítette szolgáltatási palettáját. Ez utóbbi megállapítás igaz a megyei hatókörű városi könyvtárak közel 90, a városi könyvtárak 80, a felsőoktatási könyvtárak 70, valamint a községi könyvtárak, az ellátott szolgáltatóhelyek és az országos szakkönyvtárak több mint 50%-ára.

Hangsúlyt kapott a digitális tartalmak és az online szolgáltatások használatának megkönnyítése, az utóbbi esetében az online beiratkozás lehetősége, a könyvtári tagság ingyenes meghosszabbítása és a kölcsönzési szabályok rugalmasabbá tétele. A köznevelés és az oktatás támogatására új tájékoztatási formák születtek és működnek: üzenetküldő platformok, chat-referensz szolgáltatás, e-mailes, telefonos segítségnyújtás szakdolgozatíráshoz, irodalomkutatáshoz. A távoktatáshoz segítséget nyújtó linkgyűjtemények, tudástárak jöttek létre, több helyen megkönnyítették az előfizetett adatbázisok igénybevételét. Az online gyűjtemények, virtuális kiállítások száma megnőtt. Az OSZK folyamatosan bővíti a Magyar Elektronikus Könyvtár és az Elektronikus Periodika Archívum tartalmait, új adatbázisaiban pedig több tízezer unikális dokumentum (fénykép, térkép, plakát, régi metszet, gramofonlemez) vált szabadon hozzáférhetővé az elmúlt fél év során. Az országos szolgáltatások mellett az egyes könyvtárak kisebb, egyedi, helytörténeti jelentőségű digitális gyűjteményei közül is számos elérhetővé vált. A Könyvtári Intézet azzal segíti a felhasználók tájékozódását, hogy az általa üzemeltetett országos könyvtári portálon (Konyvtarak.hu) összegyűjtöttek között böngészési lehetőséget biztosít.

A könyvtárak és közösségeik a virtuális térbe költöztek: számos helyszínen online tartották meg a könyvtári rendezvényeket, az olvasásnépszerűsítő klubfoglalkozásokat, közösségépítő alkalmakat és játékokat. A művészetet és kultúrát kedvelők videós könyvismertetéseket nézhetnek, mesefelolvasásokat követhetnek, zenei programokon, író-olvasó találkozókon, ismeretterjesztő előadásokon vehetnek részt, podcast felvételeket hallgathatnak.

Az egyik leghagyományosabb és legkedveltebb könyvtári szolgáltatás, a könyvkölcsönzés sem szünetel: számos könyvtár alakított ki külső könyvátvételi pontot, illetve házhoz szállítási szolgáltatást. A megyei hatókörű városi könyvtárak, a fővárosi könyvtár, valamint a városi könyvtárak megközelítőleg 80%-a működtet a járványhelyzetben könyvátvételi pontot, és nagyjából 50%-uk vállalja a segítségre szorulók számára a könyvek házhozszállítását. A kisebb települések könyvtárainak nagyjából kétharmadában van lehetőség külső átvételi ponton hozzájutni a könyvekhez, és egyharmadában lehet házhoz szállítást kérni.

A könyvtárak ügyelnek az olvasók egészségére és segítik a hiteles információáramlást: a könyvtári dolgozók számára kötelező a maszkviselés, a kéz- és felületfertőtlenítés, a távolságtartás. A kölcsönzésből visszakerülő dokumentumok legalább 72 órás karanténba kerülnek. Számos könyvtár közzéteszi online csatornáin a friss járványügyi rendelkezéseket és a megbetegedés megelőzésére szolgáló tanácsokat.