Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Nagyon is, sőt, nemcsak érzelmekkel, vágyakkal, de határozott akarattal is rendelkeznek Julie Bertucelli rendező legújabb, A fa című ausztrál-francia alkotásában.
Egy műalkotásban bármilyen élettelen tárgy vagy nem emberi organizmus is átélheti mindazt a lelki gyötrelmet, amelyet egy ember él meg élete különböző periódusaiban. Másrészt fa, ahogyan más kultúrákban is, az élet, a világ ősi szimbóluma, és ezért könnyen azonosulunk vele. Bennem mégis dúlt a vita a film nézése közben, hogy mire volt ez az egész?
De kezdjük az elején. Dawn (Charlotte Gainsbourg) egy négygyerekes családanya elveszíti szintén fiatal férjét hirtelen szívhalál következtében. A férj az alatt a fa alatt hal meg, amelybe végül a lelke költözik, és immár más dimenzióból felügyeli szerettei életét. Természetesen a gyerekek a legfogékonyabbak erre a változásra, és következetesen hallgatnak is „apjukra”, és értik őt, amikor az nemtetszését fejezi ki túlzott gyökérnövesztés, vagy egy korhadt ág leszakadása formájában, utóbbi a régi közös franciaágyon landolt, nem teljesen célzat nélkül. Végül a feleséget kényszeríti a fa, hogy ráébredjen életfeladatára egy ominózus vihar után, és az elhagyja a házát és a vidéket gyerekeivel együtt.

A történeten keresztül a rendező leginkább egy nő öntudatra ébredését akarta vélhetően vászonra vinni. Egy anyáét, akinek fel kell vállalnia immár egyedül a gyászát, és az abból fakadó magányát, valamint saját és gyerekei sorsát. Akár ez is lehetne az egyik megfejtése az alkotói szándékoknak, másrészről a film a halott férj kijózanodása és csalódása feleségében, és haragja iránta immár fa alakjában, olyannyira, hogy menekülésre készteti őt. Nos, az építmény ingadozik, mert az alapok bizonytalanok.
Nem a történet okoz fejtörést, hanem a dramaturgia, ami komoly hiányosságokat sejtet. Dawn négy gyereke mellett, akikből kettő kamaszkorú, ugyanaz a kissé elvarázsolt hippi maradt, mint aki lehetett a gyerekek születése előtt. Az egyik ausztrál préri közepén élnek, férje kétkezi emberként kereste a család kenyerét, de feleségén sem a farmer élet szabad, de annál nehezebb szele nem hagyott nyomot, sem a gyerekek nevelése. Szerencséjükre ők tökéletesen önellátóak és önjáróak anyjukkal ellentétben, így a szerepek felcserélődnek, és a kicsik és még kisebbek mutatnak példát az életből. Mintha a felnőtteknek kellene felnőniük gyerekeikhez.
Az anyát megformáló Charlotte Gainsbourg francia színésznő játéka, amely önmagában nem rossz, de szinte alig van köze egy frissen gyászoló özvegyhez, nos, ez árulkodik legjobban a dramaturgiai hiányokról. Űzött őzike tekintete láttán sem átélhető a fájdalma, amelyet aránytalan és rosszul hangsúlyozott játékkal jelenít meg. A gyász átélése torzít, mondhatnánk, de látványos kiborulásai árulkodóak, miután nagyon hamar vigasztalódik egy másik férfi oldalán. A gyerekek, megformálójuk kivétel nélkül nagyon jók, is egyedül maradnak a gyászukkal, és a napokat, mint a sivatagi kórót a szél, kergetik maguk előtt. Az anya mintha örök kívülállóként szemlélné az életét, ami a férjéhez kötődő nagy szerelme és gyerekei iránt érzett kétségtelen szeretete miatt azért elképzelhetetlen. Vagy ott van George (Csókás Márton), az új udvarló, aki olyan tökéletes, mint a kamaszlányok ábrándjaiban kóborló lovag. Az alakok, a fával ellentétben, nem tudnak gyökeret verni a történet talaján. A film alkotói, a rendező és az író, Judy Pascoe, valamint a forgatókönyvíró Elizabeth J. Mars láthatóan nem tudták hitelesen kitölteni a szereplők kontúrjait, így azok minduntalan leválnak a sztori érzékeny felületéről.
A gyerekszereplők mellett a film erőssége még a képeken megjelenő végtelen sárgába burkolt táj, melynek kicserepesedett monotóniáját itt-ott szakítja meg néhány porta. Az itt élők különböző élet-stratégiákkal küzdenek a határtalan horizont sokszor nyomasztó súlya ellen. A gyerekek tanulásba oltott elvágyódással, a nők kézimunkakörrel, a férfiak munkával. Létezik a filmben egy, a kenguru romantikától mentes, Ausztrália-kép, amely távoli és nagy terei ellenére is ismerősnek tűnnek.
6/10 pont
A fa (The Tree) - francia-ausztrál filmdráma, 100 perc, 2010
Rendezte: Julie Bertucelli
Szereplők: Charlotte Gainsbourg (Dawn O'Neil), Morgana Davies (Simone O'Neil), Csókás Márton (George)






















