Titanic Filmfesztivál - Kutyavilág - Kutyatej; Kutyám, Killer

A hétvégén végéhez ért 20. Titanic Filmfesztivál cseh filmjeiből való merítés nem okozott felhőtlen szórakozást, bár a fiatal alkotók nem is annak szánták.

A Kutyatej a rendező, Zdeněk Jiráský, első játékfilmje. Dokumentumfilmes múltja meglátszik debütáló munkájának keserű realizmusán. Akik a cseh humorért ültek be a filmre, kaptak belőle némi ízelítőt, de az ezúttal a „lét elviselhetetlen” nehézségéről szólt.

2011. február 11. 18:34 - Jelenet a Kutyatej című cseh filmből ©Jelenet a Kutyatej című cseh filmből
Jelenet a Kutyatej című cseh filmből

Egy család életének tökéletes kiúttalanságát vitte vászonra a rendező. Az eddig megszokott cseh humor fecsegős könnyedségét a groteszk feketesége váltja fel.
Napjainkban játszódó történet középpontjában egy négytagú család áll. Az apa váltóőr a vasútnál, és unalmas félóráiban palackokba hajókat épít. Messzi vidékekre vágyódik, érzi, élete vakvágányra került, akárcsak a család többi tagjáé. Gyerekei nem találnak, igaz nem is keresnek rendes munkát az isten háta mögötti kis cseh faluban, ahová, úgy érzik, a tél örökre beköltözött. A fiú egy sztriptíztáncosnőbe habarodik bele, nővére pedig terhességével nem tud mit kezdeni, csak egy vállrándításra futja tőle, ha a jövőjéről kérdezik. Egyedül az anya próbál takarítói munkája mellett némi bevétellel könnyíteni a család anyagi helyzetén.

A film a kapitalizmusról szól. Arról, ahogyan az embereken kifogott a rájuk szakadt szabadság. Ugyanúgy ábrándoznak egy jobb élet lehetőségéről, mint a bársonyos forradalom előtt álmodoztak egy eljövendő szabad világról. Az új világ eljött, de másféle szabadságot hozott, olyat, amivel már/még nem tudnak mit kezdeni. A szabadpiaci kapitalizmus árnyékában élnek. Foglyaik ábrándjaiknak, a játékgép-szenvedélyüknek és az uzsorásnak egyaránt.

A történet életszerű, és azt mutatja meg, ami az emberben kisszerű; a hazudozást, a hiszékenységet, a tunyaságot és méretes ostobaságot.

A film egyik „csehesen” jó jelenete, amikor a fiú pénzért megveszi a sztriptíztáncosnőt, akit aztán kénytelen a szüleivel közösen lakott panelbe magával vinni. A jelenet, a közös sete-suta karácsony az egyik jól sikerült jelenete a filmnek.

A történetben megjelennek a hazánkban is oly ismerős kínai bevándorlók, akik a maguk csendes szívósságával igyekeznek gyökeret verni új hazájukban, de nekik is csak egyetlen dolog jár a fejükben, minél előbb vissza akarnak jutni szülőfalujukba, ahol legalább meleg van.

Zdeněk Jiráský nem nosztalgiázik, sokkal inkább apátiájukból akarja felrázni honfitársait. A csehek erős EU-ellenességére is némi választ kapunk a filmből, holott egy hang sem esik róla.

A Kutyatej csak részben illeszkedik a nagy cseh filmes hagyományba. Jobban mondva, az illeszkedés csak részben sikerült. Milos Forman, a Tűz van, babám! című remekében a szatirikus hangvétel nem vette el az élet megrendítő drámaiságát. Jirí Menzel a filmjeit ihlető Bohumil Hraballal együtt is játszott hol életet, hol halált. Ez az erős gúny, a játékos ember hiányzik a Kutyatej című filmből, még ha voltak is szórakoztató, abszurd pillanatai. Sajnos csak pillanatokra futotta.

A Kutyám, Killer című cseh, szlovák film stílusában egyenletesebb és erőteljesebb produkció, amit Myra Fornay fiatal rendező jegyez, és amivel elnyerte az idei Titanic fesztivál különdíját. Témája a rasszizmus. Fliegauf Bence Csak a szél címmel rendezett hasonlóan drámai filmet, amit, a rendezőnő a vetítés utáni beszélgetésen elmondta, nem látott, mert még nem került cseh forgalmazásba a magyar mű.

2012. december 28. 17:22 - Jelenet a Kutyám, Killer című szlovák, cseh filmből ©Jelenet a Kutyám, Killer című szlovák, cseh filmből
Jelenet a Kutyám, Killer című szlovák, cseh filmből

A szlovák-morva határon játszódó történet lassú mozgásával, kitartott csendjeivel sejteti meg a rettenetes tragédiát.

Marek egyedül él apjával, akit anyja elhagyott egy roma szerelméért. A fiúnak a kutyája jelenti a barátságot és néhány bőrfejű, akikkel együtt bokszol a klubban. Leszegett fejjel, mosolytalanul teszi, amit környezete kér tőle. Egy nap anyjával kell beszélnie egy családi adás-vétel ügyében. A fiúban az indulatok egyre gyűlnek, különösen, amikor hatéves cigány féltestvérével találkozik.

A rendezőnő két évig tanulmányozta a környéken megjelenő fajgyűlöletet. A beszélgetésen azt is elmondta, úgy látja, mindenkiben él egyfajta idegenkedés a másikkal szemben. A rasszizmus mögött zsigeri, már-már tudatalatti elutasítás áll. A megélhetés nehézségei, a családi széthullás okozta csalódás is fokozza az érzelmek elsivárosodását.

A film nemcsak Marek fajgyűlöletéről beszél. Az ő hangtalan ellenszenve teljesen feloldódik környezete rasszista gondolkodásában. A nem bőrfejű városlakók ugyanúgy „kiköpnek” a kis roma rokon hallatán, mint a „profi” gyűlölködők. A község kocsmájának ajtaján egy Cigányokat nem szolgálunk ki! felirat lóg. Bent a fiatal lányok agresszíven fejezik ki nem tetszésüket, amikor Marek anyja megjelenik ott cigány kisfiával. A történet a hétköznapi fajgyűlöletről állít ki elkeserítő látleletet.

A film minden figuráját amatőr szereplők keltettek életre. A főszereplő skinheadet egy nem bőrfejű, amúgy futballista, fiatalember Adam Mihál játszotta. A rendező szerint a figurát egy valódi rasszista nem tudta volna őszintén megformálni. Meg sem értette volna Marek lelkiállapotát.

A rövid dialógusokban két téma ismétlődik makacsul. A pénz és a gyűlölet. A világot a szereplők ebből a beszűkült tudatállapotból képesek csak látni. Az operatőr kamerája pedig minduntalan felhívja a figyelmet a táj, a természet szépségére, amely közönyösen szemléli az emberi fájdalmat.

Kutyatej (Poupata) - színes, cseh játékfilm,2012.
Rendezte: Zdeněk Jiráský
Szereplők: Vladimir Javorsky, Malgorzata Pikus, Marika Soposka, Josef Laska,

Kutyám, Killer (My dog Killer) - színes, szlovák-cseh játékfilm, 2013.
Rendezte: Mira Fornay
Szereplők: Adam Mihál, Marián Kuruc, Libor Filo, Irena Bendová