Bogyó és Babóca műhelytitkai

A Bogyó és Babóca filmsorozat 3. évadának munkálatairól az alkotók rövid werkfilmekben számolnak be a mese rajongóinak.

Ezúttal a KEDD Animációs Stúdió kulisszái mögé kalauzolják el az érdeklődőket, ahol M. Tóth Géza rendező-producer mesél a hangfelvétel utáni munka fázisairól, majd Fritz Zoltán storyboard rajzoló mellett Jurik Kristóf storyboard és háttérrajzoló művész mutatja be feladatait.

Interjú Jurik Kristóffal

Miért fontos a storyboard és hogyan készül?

A storyboard, azaz a képes forgatókönyv a film legelső és legfontosabb fázisa. Felvonultatja az epizód minden jelenetét: miről szól és hogyan ábrázolható képben. Tartalmazza a figurák viszonyát és mozdulatait, a háttereket, azok méreteit és a kameramozgást is – magában foglalva a film alapjait.

Többféle storyboard létezik: lehet nagyon vázlatos, egyszerű rajzokkal, de a végleges változat általában egy letisztult, mindenki számára érthető szerkezet.

Ezek a rajzok a film képarányában készülnek, papíron vagy digitálisan, de mindig kézzel, az írott forgatókönyv alapján rajzoljuk meg őket.

Mennyi ideig tart egy epizód hátterének megalkotása, s milyen lépésekből áll?

Egy Bogyó és Babóca epizód végleges háttereinek elkészítése (az epizódtól függően) többnyire egy-két hétig tart. Digitálisan készülnek egy vektor alapú animációs szoftverben. A harmadik évad a korábbi epizódok meglévő alkatrészeiből épül fel, azaz a dombok, fák, bokrok, égbolt, házak és a karakterek már léteznek digitális formában, így azok behívásával, átalakításával, újraszínezésével és a kompozíciók beállításával nem csak a végleges háttereket, hanem magát a végleges jelenetet is előkészítjük – meghatározva az adott jelenet hosszát, a kamera helyét, mozgását, sőt minden apró tárgyat, amit a figurák a kezükbe vesznek vagy egymásnak adnak. Ezt a fájlt kapja meg az animátor, aki életre kelti az eseményeket és elkészíti a jelenetet.

Mi az, ami a legnagyobb kihívást jelenti a Bogyó és Babóca háttereinek elkészítésekor?

A legnehezebb talán a film fantasztikusan gazdag képi világának az egyensúlyát megteremteni. A rengeteg növény, virágos fák, bokrok, tulipánok és fűszálak harmóniájára kell törekednünk, beleértve a felhős, napos eget, s gondolva arra is, hogy a figuráké a főszerep. Nem is döntés ez, inkább egy érzés, hiszen művészek volnánk… El kell telnie egy kis időnek, míg a háttérkészítő ráhangolódik, s persze a sorozat műfaja miatt ez nem mindenkinek megy könnyen.

A munka mely fázisát élvezed a legjobban, s miért?

Szeretem ezeket a háttereket készíteni, mert tudom, hogy ezzel dolgoznak tovább az animátorok, és a storyboard-nak köszönhetően nekem is van mibe kapaszkodnom. Arról nem is beszélve, hogy amit én a képre teszek, az lesz a vásznon is, ezt fogják látni a gyerekek és a szülők. Amint a hátterek elkészülnek, animálni fogok, ami számomra még élvezetesebb munka, mert életre kelthetem a figurákat, ami egy nagyon különleges érzés: azt hiszem, mindenki, aki animációval foglalkozik, ezért az élményért csinálja.

Az interjút Mohácsi Anna  készítette