Nagy sikerrel zárult a 35. Budapesti Tavaszi Fesztivál

A világ egyik legrégebbi operaházának, a nápolyi Teatro di San Carlo előadásával zárult vasárnap a 35. Budapesti Tavaszi Fesztivál.

A tavalyi évhez hasonlóan, idén is a Müpa, a BFTK és a Magyar Turizmus Zrt. koordinálásában valósult meg a több mint 170 esemény 43 helyszínen és 17 napon keresztül. Az eddigiektől eltérően március helyett idén áprilisban induló eseménysorozat teljes mértékben beváltotta a hozzá fűzött reményeket: a kiemelt kulturális célpontok között tartva ezzel Budapestet. Mind a látogatók, mind hazai és a külföldi szaksajtó több pozitív hangvételű cikkben számolt be az eseménysorozatról, méltatva a programok sokszínűségét és kiemelkedő színvonalát.

A programokra – a szabadtéri, és az ingyenes eseményekkel együtt – rengetegen voltak kíváncsiak, a fesztivál látogatottsága túlszárnyalta a korábbi években tapasztaltakat. A fellépő művészek nyilatkozataikkal illetve a fesztiválra összeállított műsorukkal tisztelték meg az eseménysorozatot. Az orosz zongoristazseni, Gyenyisz Macujev a Nemzeti Filharmonikusok karmesterét, Kocsis Zoltánt méltatta, a jazzlegenda David Sanborn pedig bevallotta, régi vágya volt a Müpa hangversenytermében fellépni. A világ egyik legrégebbi zenekara, a Bayerisches Staatsorchester vezetője külön kiemelte, hogy még nyugaton sem várja őket olyan felkészült csapat, mint a fesztiválon, Vladimir Ashkenazy és a Philharmonia Orchestra pedig egyenesen sajnálatukat fejezték ki, hogy nem maradhatnak tovább ebben a csodás városban. Sinéad O’Connor a Müpa színpadán énekelte utoljára legendás slágerét, a Nothing Compares 2 U-t.

Az átutazó világsztárok mellett a fesztiválon számos olyan produkció mutatkozott be, amely a közönség legnagyobb örömére többször is látható lesz még az év folyamán itthon és külföldön. A Teatro di San Carlo a Müpa után májusban a nápolyi operaházban mutatja majd be Verdi három felvonásos operáját, a Luisa Millert, immáron szcenírozott változatban. A DanteXperience összművészeti produkció pedig a Ravennai Fesztivál egyik kiemelt műsorszáma lesz nyáron. A Radames szerepébe utolsó pillanatban beugró Johan Botha óriási sikert aratott a Mohácsi János által újragondolt Aidában, az Erkel Színházban. A hattyúk tavát öt év elteltével felújított formában mutatta be a fesztiválon a Magyar Állami Operaház. Mindkét produkció továbbra is repertoáron marad. A magyar közönség néhány nappal az amerikai premier után, a világon elsők között hallhatta Fazil Say, a Grammy-díjas New York-i Orpheus Chamber Orchestra számára komponált új művét. A londoni világpremier után a kontinensen először a tavaszi fesztiválon volt látható két brit zenész, Ashley Wass és Matthew Trusler crossover produkciója, az Alice Csodaországban.

A gyermekirodalom klasszikusát 12 kortárs muzsikus segítségével öntötték új formába. A magyarországi bemutató után Johann Adolf Hasse ritkán játszott barokk operája, a Siroe, Perzsia királya a Theater an der Wienben kerül színpadra. Frenák Pál társulatának ősbemutatója, a BIRDIE már a fesztiválon is óriási sikert aratott. A egyik legkeresettebb magyar kortárs koreográfus darabja legközelebb június 2-án a Fesztivál Színház színpadán lesz látható. A Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik ünnepi eseménye volt Novák Ferenc 25 éves koreográfiájának, a Magyar Menyegzőnek Ezüstlakodalom alcímmel felújított változata, amit a Papp László Sportarénában mutattak be. A világ vezető kortárstánc-együttese, a Nederland Dans Theatre fiatal táncosokból álló tagozata, az NDT2 két fergeteges előadással Budapesten indította el európai turnékörútját.

A tavalyi nagy sikert követően idén is a BTF társrendezvényeként került sor immár a második Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozóra (MITEM). A 2015-ös fesztiválon 13 ország társulata mutatkozott be a Nemzeti Színházban; az emlékezetes előadásokat számos szakmai beszélgetés egészítette ki. Több fővárosi színház is a fesztiválra időzítette új darabjának bemutatóját, amelyek továbbra is a repertoáron maradnak. A Budapest Bábszínházban Alföldi Róbert rendezésében a világhírű musical, a Kabaré kelt új életre bábszínészek segítségével. A Madách Színház a fanyar, abszurd, rafinált angol humor nagymestere, P.G. Wodehouse Agyeldobás (Jeeves és Wooster) című művét vette elő, míg a Kolibri Színházban Axel Hacke darabja – A medve, akit Vasárnapnak hívtak – is látható még az évad során. A Radnóti Színház több alkalommal is műsorra tűzi a Rudolf Péter rendezte Spam operettet, és az Átrium Filmszínházban is továbbjátsszák Duda Éva társulatának fizikai színházi előadását, a Shakespeare: LEARt. A Centrál Színházban Bereczki Zoltán és Ágoston Katalin kétszemélyes drámája, A lepkegyűjtő, a Budapesti Operettszínházban pedig KERO® legújabb rendezése, a Csínom Palkó is műsoron marad.

A fesztivállal egy napon nyílt meg a 85 éves Oscar-díjas operatőr, Zsigmond Vilmos fotókiállítása. A Fényképezte Zsigmond Vilmos tárlat június 21-ig látogatható a Ludwig Múzeumban. A Magyar Nemzeti Galéria  az 1920 és 1990 közötti erdélyi magyar képzőművészetet bemutató, Sors és jelkép című kiállítása egészen augusztus 23-ig várja az érdeklődőket, ahogy a szintén Erdélyt fókuszba helyező A székelykaputól a törülközőig című tárlat is a jövő év elejéig várja még a látogatókat a Néprajzi Múzeumban. A Budapesti Történeti Múzeum a világörökség részét képező Mátyás-templom múltját bemutató,  „A budavári Nagyboldogasszony-templom évszázadai” című kiállítása október közepéig tekinthető meg. A Budapesti Tavaszi Fesztivállal útjára indult a 2015-ös fesztivál sorozat.

A látogatókat ősszel a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál várja, amelynek programjait hamarosan a nagyközönség is megismerheti, de a szervezők már javában dolgoznak a 2016-os tavaszi fesztivál eseményeinek összeállításán is.