Kojot

Kostyál Márk akciódús filmjét 2017. február 16-tól láthatják a nézők a hazai mozikban.

Főszereplők: Mészáros András, Dobra Mara, Mátray László, Bocsárszky Attila, Orbán Levente, Kovács Frigyes. A filmet a Magyar Nemzeti Filmalap támogatásával a Megafilm gyártotta, forgalmazója a HungariCom.

„A föld, a ház metaforája önmagadnak. Ez az a hely, ahova más nem léphet be erőszakkal. Mert ha belép, akkor szét fogod rúgni a seggét. Ezt muszáj megtanulni. Akkor is ki kell állnod magadért, ha vesztésre állsz. Ez egyfajta erkölcsi mérce.” (Kostyál Márk)

Kojot - Színes, magyar dráma
Rendezte: Kostyál Márk
Kostyál Márk ötlete alapján írta: Lengyel Balázs, Lovas Balázs és Kostyál Márk
Producer: Kálomista Gábor és Helmeczy Dorottya
Fényképezte: Kostyál Márk, Csoboth Attila
Vágó: Csillag Manó, Zene: Moldvai Márk

Tűzkőre érkezik Bicsérdi Misi, mert földet és rozoga házat örökölt elhunyt nagyapjától, az öreg, magának való Misutól, aki régen nagy fenegyerek volt, csak megtörte az élet. Misi frusztrált, elfojtott, menekülő 30-as, nem találja helyét az életében, munkájában, párkapcsolatában. Levitál, sodródik, nem vállal fel konfliktusokat. Ez a gúnya azonban egyre jobban szorítja. Nekikezd öregapja romos házának felújításához, amelyben igaz célt lát meg önmaga és párja, Eszter számára egyaránt.

Pénz híján mindössze a nagydumás, rokkantnyugdíjas Lajost, és hallgatag, börtönviselt sógorát, Attilát tudja felbérelni mesteremberként, és maga is részt vesz az építési munkákban, amihez mit sem ért kezdetben. A természetközeli idillben és az egyszerű létezésben végre kezdi megtalálni önmagát, amikor rájön, hogy Tűzkő zsákfalva is csak egy gyulladt vakbél Magyarország testében. A határban meghúzódó telkeket ugyanis pitiáner összegekért kebelezi be Tűzkő nagybirtokosa, a helyi mindenható „Döbrögi”, Szojka Pál és fia, hogy egy svéd multi számára adja el a völgyet. Amikor Szojka Misi örökségére is szemet vet, a fiú felveszi a kesztyűt. Súlyos harc kezdődik a földért, a családért, az életért, a jövőért, a belül megszülető férfiért…
Egy szenvedélyes, karakter központú, „Fuck off” eastern film, különleges, szimbolikus képi világgal.

Rendezői gondolatok
„Engem a film elkészítésénél az motivált legjobban, hogy bemutassam a férfivá válás felé vezető utat, a maga nem szalonképes részeivel együtt. Engem ez nagyon érdekel – a pici hernyóból pillangó lesz, a két állapot közötti bebábozódás pedig nem kellemes. Emberré válni nagy fájdalom. Úgy látom, nehéz dolga van ma egy értelmes, nagy szívű nőnek, de ugyanilyen bajban vagyunk mi, férfiak is. Sok férfi képtelen küzdeni, pedig a méltóságunkat, tartásunkat és önmagunkat a legfontosabb megtalálni. Ebben a filmben benne van, hogy akkor is ki kell állnod magadért, a családodért, az igazságért, ha veszítesz. És erre ma óriási szükség van.”
„Rengeteg beszélgetés és próba előzte meg a forgatást. A színészek felé az volt a kérésem, hogy írjanak magukról minél többet, hogy ki a karakterük, beszéljük meg, és a másik pedig, hogy nem szabad kiesni a forgatás alatt. Nem az van, hogy reggel felkelek, elmegyek kvaterkázni a büfébe, aztán felvétel van és beállok, hanem benne kell maradni, ez egy technika. Nehéz ügy.”
„Felemelő élmény volt Monori Lilivel dolgozni. Szojka feleségét játssza, aki egy megtört asszony, de úgy megtört, hogy kifelé boldogságot mutat, képmutató. Olyan képmutató, aki a saját drámáját senkinek sem adja ki. És amikor berúg az ember, mindig őszinte, ő pedig azért hozzányúl a piához. Nem mondanám, hogy alkoholista, csak nem tud mit csinálni, így él túl… Lili ezt könnyedén, finoman oldotta meg. Egy igazi nagyság, olyan alakú, amilyennek akarod, hogy legyen, közben pedig mindig megtalálja magát. Nem e világi lény. Minden perc ajándék volt vele.”