Tiltott darabbal indul a Tesla Teátrum

Háy Gyula özvegye küldte el a tiltott dráma kéziratát.

Titokban jutott el Vas-Zoltán Iván rendezőhöz Háy Gulya Appassionata című drámájának kézirata, amelyet idén április 29-én visz színpadra a Tesla Teátrum. Az egykor nemkívánatos drámát a szerző özvegye, Háy (Majoros) Éva rejtélyes körülmények között küldte el Svájcból a rendezőnek, még a rendszerváltás előtt.

A drámában egy művész pár szerelmi története és a kommunista diktatúrával szembeni küzdelme bontakozik ki az ‘56-os forradalmat követő megtorlás idején.
Az Appassionata című Háy drámának mostoha sors jutott: Nyugat-Németország számos színpada ugyanazzal az indoklással utasította vissza: veszélyes az enyhülésnek. Ezt írta Háy Éva, az író özvegye A barikád mindkét oldalán című, 2000-ben megjelent emlékiratában. Háy Gyula drámái életében és halála után is népszerűek voltak, de a börtönlét után szerzett, rendszerkritikus, '56-os drámáját a politika mindenhol elutasította.

Vas-Zoltán Iván rendezőhöz Háy Éva juttatta el az Appassionata kéziratát 1988-ban azzal a céllal, hogy férje szerzeménye valaha egyszer színpadra kerülhessen. A rendező egy másik Háy-darab, a Varró Gáspár igazsága című dráma grúz bemutatója után érdemelte ki a bizalmat, így kapta meg a Svájcban magyar nyelven kiadott dráma kéziratát.

Az Appassionáta története szerint az évek óta Nyugaton élő, világhírű, gyönyörű, magyar zongoraművésznő 1957 márciusában váratlanul hazaérkezik, hogy kiszabadítsa a Kádár-kormány börtönéből forradalmár-költő férjét. A nemzetközileg elszigetelődött új hatalom ajánlatot tesz a házaspárnak: ha az Európa-szerte ünnepelt zongorista hajlandó a magyar fővárosban koncertezni, a költő pedig elnémul, szabadon távozhatnak az országból.

Az Elektrotechnikai Múzeum (Budapest, Kazinczy u. 21.) egykori épületének legfelső szintjén kialakított Tesla Teátrum repertoárjában szerepel majd Örkény István Pisti a vérzivatarban és Debbie Horsfield Vörös ördögök tragikomédiái, valamint két Csehov egyfelvonásos. A játékrend összeállításában nem voltak műfaji határok, a rendező elsősorban értékes, minőségi drámákat szeretne színpadra vinni a Teslában, amivel minél szélesebb közönségréteget szeretne megszólítani.