V. CinePécs

Néhány napja, október 11-én zárult a CinePécs V. Moveast Nemzetközi Filmfesztivál, mely a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa program felvezető évének eseménye volt. A számok és a tények azt bizonyítják, a rendezvénysorozat kivívta mind a szakma, mind a közönség elismerését.

Szekeres Dénes fesztiváligazgató 2009 nyarán azt mondta, hogy az őszi CinePécs V. Moveast Nemzetközi Filmfesztivál sikerre van ítélve. Ez akkor afféle kincstári optimizmusnak tetszhetett, és csak reménykedhettek a szervezők, hogy így is lesz. Nos, október 11-én este, a CinePécs alagútbéli záró estéjén nyugodtan ki lehetett már jelenteni: a CinePécs hatalmas sikernek bizonyult.

Ha csak egyetlen számot nézünk: abszolút nézőcsúcsot hozott a fesztivál négy napja, közel 3200 néző tekintette meg a 12 versenyfilmet és számtalan egyéb kiegészítő, információs alkotást. A Duna Televízió szakmai stábja által válogatott versenyművekről az Igor Korsic által vezetett zsűrinek egyöntetűen az volt a véleménye, hogy a bemutatott művek egyenletes, jó színvonalat képviseltek, egyik darab sem lógott ki különösen a sorból; ezekben az elsőfilmekben volt koncepció, fantázia – ami természetesen különböző aspektusból, művészi szinten mutatkozott meg. A nyertes A másik Irina film mellett többet méltatták a bolgár Ziftet, illetve a magyar Mokos Attila főszereplésével vetített szlovák Lelki béke címűt (Mokos elnyerte a legjobb férfi főszereplő díját is).

Eközben oly sok más is történt. Itt voltak például a törökök, akiket nagyon vártak, és a szervezők nagy reményeket fűznek a török-magyar produceri találkozó utóéletéhez. A 12 fős török delegáció részéről többen is elmondták, hogy mintegy 15 éve létezik kapcsolat a két ország filmes szakemberei között, és készült is nem egy közös alkotás, ám úgy érzik, hogy a koprodukciós munkát jócskán lehet bővíteni. A tanácskozás első lépésében áttekintették a török és a magyar filmtörvényt, hiszen mindkét jogi dokumentum alapos átalakuláson ment át az utóbbi időben, illetve megvitatták a filmalapokban rejlő lehetőségeket, azokat a forrásokat, amelyek egy-egy koprodukciós munka számára elérhetőek lehetnek. Szekeres Dénes producer úgy látja, hogy filmötletek voltak a múltban is, de megfelelő háttér nélkül ezeknek csak a töredéke valósulhatott meg. Most azt próbálták konkretizálni, milyen jogi, adóügyi, pályázati lépéseket kell megtenni Magyarországon és Törökországban ahhoz, hogy egy filmötletből levetíthető mű váljék.

Immár 6. alkalommal rendezték meg, ezúttal a CinePécs egyik legjobban várt és legnépszerűbbnek bizonyult programját, a Kindl Gábor ötletéből született Filmmaraton, amelyre szép számmal jelentkeztek, összesen 22 csapat az ország különböző részeiről, a

Pécsi Tudományegyetem filmszakos hallgatói körében is nagy volt az érdeklődés. A Filmmaraton zsűrijének elnöke, a New Yorki Egyetem Filmintézetének vezetője, Karl Bardosh érdekes tényekkel szolgált: elmondta, számára a jelenlegi tendenciák közül a legszimpatikusabb, hogy a filmkészítési eszközök és a média teljes demokratizálódásának lehetünk tanúi. Manapság bárki megragadhat egy digitális kamerát vagy egy mobiltelefont, elkészítheti alkotását, miközben a végeredményt tekintve alig lehet észrevenni a különbséget a hagyományos filmekhez képest. Bardosh számára különös jelentőséggel bír a mobiltelefonos filmkészítés, mivel ez az eszköz egyben hordozó is, tehát általa „megoldott” a forgalmazás is.

A teljesség igénye nélkül, kiemelendők még az idei CinePécs kiemelkedő eseményei: Báron György filmkritikai workshopja, nemzetközi konferencia Balázs Béláról, Bereményi Géza emlékezése Cseh Tamásra.

Ami meg bizonyára minden résztvevő számára örök emlék marad, a záróest a pécsi Alagútban. Előbb Emir Kusturica punk-rock operáját, a Cigányok ideje című filmet vetítették, majd jött az eredményhirdetés és a díjátadás. Végül a Budapest Bár koncertje zárta a CinePécs V. Moveast Filmfesztivált, ahol tényleg mindenki úgy búcsúzott: jövőre ugyanitt, azaz Pécsett, 2010 Európa Kulturális Fővárosában.