Yona Friedman - Architecture without building. A nemépítés gyakorlata

Helyszín: 
Jegyár: 
1200 Ft, 1100 Ft (csoportos jegy)
Időpont: 
2011. október 29. 0:00 - szombat - 2012. január 8. 0:00 - vasárnap

A Ludwig Múzeum különleges térélményt kínáló több emeletes és több tonnás installációs környezetben mutatja be Yona Friedman, a magyar származású építész és gondolkodó retrospektív kiállítását.

Nem hagyományos kiállítás ez, ugyanis az egész életművet bemutató kiállítás nem kronológiai sorrendben ismerteti meg az építész életét, hanem inkább témák köré szervezi munkáit. Az igazi kihívás pedig mindenképp az, hogy egy olyan építész életpályáját kell megismertetni a nagyközönséggel, akinek valójában egyetlen megépült épülete sincsen. Innen is ered a kiállítás címe. Építészet épületek nélkül.

Yona Friedman a huszadik század második felében kibontakozó városépítészeti gondolkodás egyik kiemelkedő és rendkívül sokoldalú alakja. Rajzolt hatalmas vázszerkezeten a magasba emelkedő, metropoliszok, folyók vagy mocsarak felett „lebegő” városokat, négy kontinenst összekötő hidakat, többszintes városi kerteket, vízvezeték elemekből lakónegyedet; képregényekben adott útmutatást a túléléshez a nehéz helyzetben levőknek, azt hirdette, hogy építészek helyett mindenki maga tervezze és építse meg az otthonát. 1961-ben gyorsvasúthálózattal egyetlen egységgé kovácsolt Európát javasolt, a nyolcvanas években nemzeti színházat tervezett Budapestnek.

2011. október 28. 12:35 - A nemzeti színház terve 1980-ból szemben az ablakban Nemzeti Színház 2001-ből. ©17
A nemzeti színház terve 1980-ból

Bár tervei szinte kivétel nélkül papíron maradtak, az elmúlt húsz évben Friedman elképzelései – számos írásának, könyveinek is köszönhetően – megkerülhetetlenné váltak azok számára, akiket a fenntartható városi lét, a krízishelyzetek építészete vagy a részvételi tervezés foglalkoztat.

Munkái – urbanisztikai, ökológiai és társadalmi relevanciájuk mellett – azért különösen érdekesek egy művészeti múzeumban, mert az elmúlt évtizedekben a kortárs képzőművészet számára is sok esetben inspirációul szolgáltak. Emellett Yona Friedman maga mindig is különös figyelmet szentelt a művészet tereinek, a múzeum mint intézmény és épület lehetőségeinek.

2011. október 28. 12:26 - 24 ©24
Terek a város felett

Yona Friedman 1923-ban született Budapesten. Az országot 1945-ben hagyta el, először Izraelbe ment, ahol csaknem egy évtizedet tanult és dolgozott, majd ezt követően Párizsban telepedett le, itt él ma is. Hosszabb ideig tanított az Amerikai Egyesült Államok több egyetemén is, a világ számos pontján vett részt humanitárius szervezetek munkájában. A mobil építészettel, így a „ville spatiale”-lal (kb. térbeli, lebegő város) kapcsolatos radikális elképzelései, nagyhatású publikációi már az ötvenes évek végén nemzetközileg is ismertté tették.

Mint a második világháború alatt felnőtt generáció tagja, amely tanúja volt az építészeti modernizmusok tündöklésének és kudarcának, Friedman határozottan kiállt a helyben található anyagok és egyszerű technológiák, az építész helyett a lakók által irányított építés, a mobilitás és a változtathatóság fontossága, a fenntarthatóság mellett – és fellépett a túlépítés ellen.
„Túl sokat építünk. Túlépítettük a Földet, anélkül, hogy mindenki számára megfelelő hajlékot biztosítottunk volna. Ez a túlépítés (csakúgy, mint a túltervezés és a túlzásba vitt mezőgazdasági művelés) környezeti katasztrófához vezet. Mindez nem az építészek szakmai hibája, hanem részben az építészet félreértelmezéséből ered. Az építészet nem egyszerűen az építés művészete: sokkal inkább a tér rendezéséé.”

A kiállítás a Yona Friedman-i életmű kulcsfogalmai köré szerveződik. A nagyszabású, számos nézőpontot és léptéket felkínáló kiállítási installációt – amely mintegy keretéül szolgál a bemutatandó rajzoknak, ábráknak, maketteknek – Yona Friedmannal együttműködve Philippe Rizzotti tervezte, és budapesti önkéntesek a francia EXYZT építészcsoport tagjaival közösen építették fel. A hazai múzeumi gyakorlatban kivételes, meghökkentő és kihívásokkal teli épített tér, amely maga is egy megvalósult utópia, a látogatók közreműködésével válik teljessé. A kiállítás fő installációját a "Ville Spatiale"-t, a Philippe Rizzotti Architects külön kérésére, a Layher Allround típusú állványrendszeréből építették.

2011. október 28. 11:26 - balról: Gonzague Lacombe (Kiállítás design, grafikai arculat), szinkrontolmács, Philippe Rizzotti (Kiállítás építészet), Bencsik Barnabás (igazgató), Erőss Nikolett & Somogyi Hajnalka (Kurátorok) ©3
A kiállítás építői és kurátorai. Középen az igazgató.

A kiállítás mindenképp ajánlható városépítészettel és fenntartható fejlődéssel foglalkozó építészeknek és mindazoknak, akiket foglalkoztat a minket körülvevő élettér, hiszen Yona Friedmann szerint is az építészet nem csak az építészek hanem mindenki feladata.

Kurátorok: Erőss Nikolett & Somogyi Hajnalka
Kiállítás építészet: Philippe Rizzotti Architects
Kiállítás design, grafikai arculat: Gonzague Lacombe
Workshop: EXYZT + Önkéntesek
Konzulens: Szemerey Samu