Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

KissPál Szabolcs egyéni kiállítása pályaközépi áttekintés, mely eddigi munkásságának fő irányvonalaira helyezi a hangsúlyt, ugyanakkor láttatni kívánja azokat a tartalmakat és lehetőségeket, melyek művészetét jelenleg jellemzik.
Néhány, referenciapontként szereplő régebbi munka mellett a kiállítás javarészt új műveket mutat be. Ennek indoka az az utóbbi időben észlelhető fordulat KissPál Szabolcs művészeti tevékenységében, mely eddigi kutatásait tágabb kontextusba helyezi. E változás jellemzője, hogy alkotói figyelme az önreflexióról és a művészet formai nyelvezetének vizsgálatáról a társadalom, a politika és a történelem irányába fordult, a médiaművészethez kötődő percepciós kérdések után a médián keresztüli észlelés kritikai elemzése került fókuszába.
A referenciaként szereplő munkák között helyet kap a Halfway to NW (2004) című, Magyarországon még be nem mutatott videó, mely a művész köztes-pozíciója mellett foglal állást, amely egyszerre adja meg számára a társadalom és a művészeti szféra közötti átjárás lehetőségét és írja elő annak szükségszerűségét. A Maya II. című videó, a Maya III. és a Vázlat 1:1 méretben című új installációk KissPál régebbi, a látás és észlelés kettősségét, valamint az egyén és a történelem kapcsolatát elemző munkáinak következetes kiterjesztései.

Az új műalkotások kiindulópontjai napjaink köztéri eseményei, a közéleti diskurzusok/viták, a társadalom megosztottsága, valamint az ideálok korróziója. Az új munkák – installációk, videók, fotók – a köztér fogalmának elemzésére tesznek javaslatot, a képviseleti demokrácia eszméje és gyakorlata közötti különbözőségekre mutatnak rá, a (politikai) reprezentáció kérdéseivel foglalkoznak, az egyén lehetőségeit és felelősségét taglalják a különböző (jogi, politikai, gazdasági) keretek és korlátok között. KissPál Szabolcs kiállítása a művész társadalmi szerepének, az esztétika és politika viszonyának újragondolására késztet.
Megnyitó: 2009. szeptember 18-a, péntek, 18 óra (Somogyi Hajnalka, művészettörténész)






















