Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
A Kinetikus Kép kiállítás olyan képzőművészek munkáit mutatja be, akik animációs technikákat is alkalmaznak műveik létrehozásakor. Cseh, lengyel, német, szlovák és magyar alkotók egy-egy animációs filmje/ installációja és több esetben a hozzá kapcsolódó anyagok lesznek láthatóak.
Öt mű a rendszerváltás előtti, öt pedig az azt követő időszakból való. A politikai rendszer változásával, azzal azonban nem összefüggésben az animációs film technikája is megváltozott, az analóg formáról a digitálisra került át a hangsúly. Így az 1990-ig készült, a kiállítás anyagában szereplő művek analóg, míg az ez utáni alkotások nagy többségükben digitális technika segítségével készültek el.
A kiállítás célja egy olyan médium bemutatása, mely nem vált önálló képzőművészeti műfajjá, mégis a mozgókép születése óta foglalkoztatja az alkotókat. Az utóbbi évtizedekben régiónkban is egyre többen fordulnak a konstruktív mozgókép alkotási mód, az animáció felé, kihasználva annak reprezentatív és illúzióteremtő tulajdonságait, élve a dokumentarista hűség vagy a teljes absztrakció lehetőségeivel.
CZ
David Možný animált műveinek létrehozását számítógéppel végzi. Filmjeit, VJ munkáit zenei klippjeit és videóinstallációit egyaránt virtuális úton állítja elő.
Frantisek Skála szobrász, festő, gyermekkönyv-illusztrátor, zenész és táncos. Fafaragónak tanult a Prágai Iparművészeti Szakközépiskolában 1971 és 1975 közt. 1976 és 1982 közt a Prágai Iparművészeti Főiskolán film és televíziós grafikát tanult. Alkotói munkájával a Nemzetközi Karlovy Vary Filmfesztiválon, mint a Tros Sektos csoport tagja díjazásban részesült. 2004-ben a legrangosabb kortárs kiállítótérben a Rudolfinumban mutatja be szobrait, festményeit, installációi.
DE
Robert Seidel bilológia szakon kezdte egyetemi tanulmányait, csak ezután szerzett diplomát media design szakon a weimari Bauhaus Egyetemen. Filmjein, melyeket múzeumi kontextusban (ZKM, Karlsruhe, Wilhelm Hach Museum Ludwigshafen és Koninklijk Museum voor Schone Kunste, Anwerpen) és filmfesztiválokon (Prix Ars Electronica, Linz, Onedotzero, London, DOTMOV, …) is vetítésre kerültek, érezhető az alkotó természettudományos szemlélete.
Lutz Dammbeck festő, grafikus, saját szerzői animációs és experimentális filmjeinek rendezője és megvalósítója. Lipcsében tanult, a Grafikai és Könyvművésztei Főiskolán grafika szakon. Animációs filmjeinek egy részét a DEFA Stúdióban készítette. Képzőművészeti munkáit média kollázsok valamint installációk alkotják. Munkái múzeumokban és filmfesztiválokon is egyaránt láthatóak voltak.
HU
Háy Ágnes a legkonzekvensebb magyar kísérleti animációs filmes, 1969 óta több mint negyven szerzői rövidfilmet készített el, és ezt a gyakorlatot a a mai napig folytatja. Filmjei nagy részben non-narratív, a filmnyelv feltárására készült kísérletek. Alkalmazott technikái nem nevezhetők újnak az animációban, attól eltekintve, hogy gyurmafilm először Háy kamerája alól került ki Magyarországon. Mégis azzal, hogy a tárgymozgatás, és egyéb analóg eljárások alapkérdéseire világít rá, egyéni hangot üt meg. Erdély Miklós szavaival: "...Háy Ágnes filmjei nem különösebben ... csak az ember úgy érzi nem lehet másképp filmet csinálni."1
A médiaművészet egyik legismertebb magyarországi képviselője, Waliczky Tamás 1968-tól kezdett el rajzfilmeket készíteni, ezt követően festőként, illusztrátorként és fotósként tevékenykedett. 1983-ban kezdett el számítógépes alkotásokat létrehozni. 1992-ben a karlsruhei ZKM médiaművészeti központ vendégművésze, 1997-től vendégprofesszor, majd 2005-től professzor a saarbrückeni képzőművészeti főiskolán. 1989-ben elnyerte az Ars Electronica fődíját computer grafika kategóriában.
PL
Stefan Themerson és Franciszka Themersont Lengyelországban máig a két világháború közötti időszak legmeghatározóbb filmeseiként tartják őket számon. Az ’30-as évek elején kezdtek fotográfiával és filmmel foglalkozni, hét rövidfilmet forgattak le közösen, melyek közül csak az utolsó három maradt fenn. A művész házaspár 1938-ban Párizsba költözött, ahonnan a háború kirobbanásakor Franciszka Londonba menekült, ahova Stefan két év múlva követte. Itt közösen alapították meg a Gaberbocchus Kiadót, mely olyan fontos irodalmi műveket jelentetett meg elsőként mint Jarry Übü Királya. Franciszka illusztrátorként és díszlettervezőként is működött, Stefan esszéistaként és regényíróként, valamint költőként is ismert.
Piotr Bosacki zeneszerzőként és szerzői animációs filmjeinek létrehozásán dolgozik, emellett objekteket készít. Munkái minimalista szimmetrikus struktúrák, melyekben a gondos előállítás is nagy szerepet játszik.
SK
Daniela Krajčová 2009-től a pozsonyi Képző- és Zeneművészeti Egyetem DLA hallgatója. 2008-ban végzett a pozsonyi Képző- és Iparművészeti Egyetemen, intermédia szakon. Műveiben a képzőművészet klasszikus és új médiumait, rajzot és festményt, animációt, videót és installációt együttesen alkalmazza. Kiállításokon ill. film- és videófesztiválokon egyaránt szerepelnek munkái. Az animációs technikával készült dokumentarista filmekről egészen az utóbbi évekig nem beszélhettünk, a technikától eleve távol állónak tetszik ez a megközelítés.
A szlovák kortárs művészeti szcéna egyik jól ismert művésze Vladimir Havrilla. Munkássága több művészet ágra is kiterjed, leginkább a szobrászat és a filmművészet áll közel hozzá, emellett már a kései ’60-as évektől a festészet és az írás is társul művészeti tevékenységeinek sorába.