Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
©Majd háromszáz évig feküdtek a hullámsírban azok az európai, muzulmán és délkelet-ázsiai vevőknek szánt porcelántárgyak, amelyek Budapesten mutatkoznak be egy különleges, vízalatti világot idéző kiállításon. Az április közepén nyíló tárlaton először láthatja a nagyközönség a dél-vietnami Ca Mau-foknál elsüllyedt hajó rakományát.
Budapest, 2012. március 26. Sohasem érte el az egykori Batáviát az az egzotikus árukkal megrakott kínai kereskedőhajó, amely a fedélzeten kiütött tűz miatt süllyedt el 1725 és 1732 között a Dél-kínai-tengeren, a dél-vietnami Ca Maunál (ejtsd: kámau). Az elveszettnek hitt dzsunkát egy helyi halász találta meg 1998-ban, aki az első felhozott darabokat el is adta. Hamarosan a hatóságok is tudomást szereztek az esetről és elkezdték a feltárást, valamint a leletmentést. A tengeri régészcsoport felszínre hozta a 130 ezer darabos rakományt, amiben a porcelánok és kerámiák mellett a legénység személyes tárgyait is megtalálták. A tudományos feldolgozást követően a leletek egy része a hanoi történeti múzeumba került, a többit pedig két árverésen értékesítette Vietnam.
Zelik István a első pillanattól szisztematikusan kezdte el összegyűjteni szerte a világban fellelhető, a Ca Maunál elsüllyedt hajóról származó tárgyakat. Így mára ő rendelkezik a legteljesebb és legnagyobb magánkollekcióval. A kínai dzsunka rakományának szinte valamennyi tárgytípusa megjelenik a gyűjteményében az ecsettartóktól, a kanalakon, ólommázas edényeken, füstölőkön, szeladonmázas tárgyakon át a bravúros technológiával gyártott, máz alatti kék festéssel készült vázákig és kis emberfigurákig. Idén április közepétől pedig egy kiállítás keretében a nagyközönség elé tárja a ritkaságait, amelyek között olyan különlegességek láthatóak, mint a majom alakú kőedény korsó, korallokkal benőtt csészék, vagy a fedélzeti tűzben összeégett porcelánok.
– Közelebb visszük a kiállítást a nagyszámú közönséghez, a fiatalokhoz, oda, ahol az éttermeket, a szórakozási lehetőséget és velünk a minőségi kultúrát is megtalálják – mondta Zelnik István a vízalatti világot idéző kiállításról. Az Aranymúzeum alapítója szándéka szerint a jegyárak is a nagyközönség számára elérhető árúvá teszik a tárlatot. – Egy diák például egy mozijegy áránál olcsóbban, egy hamburger és egy üdítő áráért nézheti majd meg a Gulliver utazásainak korából származó ázsiai ritkaságokat – mondta a gyűjtő.
A Ca Mau – Egy hajótörés porcelánjai című kiállítás az áprilisi megnyitót követően június közepéig lesz látogatható a WestEnd City Centerben.