Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
A Mai Manó Ház Der Plan. címmel rendez átfogó kiállítást Gerhes Gábor képzőművész munkáiból.
A 2021. augusztus 15-éig látogatható tárlat a művész utóbbi harminc évben készült fotóalapú munkáit mutatja be. Gerhes művészetének fókuszában szinte a kezdetektől a képi reprezentáció áll. Alkotásainak visszatérő témája a nyelv és annak kapcsolata a vizualitással. Az alkotó komplex vizuális rendszerekben gondolkodik, művei között sok fotóalapú munkát találunk, melyek túlmutatnak a fotográfia megszokott formanyelvén. (A mellékelt fotón Gerhes Gábor: E és É (Eperjesi), 1997, fotó, lambda-print, zselatinos ezüst nagyítás, Ed.1 100×150 cm/db, Ed.5 50×40 cm/db, magántulajdon)
Gerhes Gábor kiállításának sejtelmes címe sokrétű utalásokat rejt. A Der Plan. Egyszerre mutat rá a képek megtervezettségére, a színpadszerű beállítások megkomponáltságára és a művésznek arra a szándékára, hogy a világot – vizuálisan és tartalmilag egyaránt – egy sűrű, többletjelentésekkel átszőtt hálózatként, (utalás)rendszerként mutassa be. Gerhes korai műveiben, megrendezett fotóin – melyeknek önmaga is gyakori szereplője – hétköznapi, banálisnak tűnő jelenetek és tárgyak keverednek a magas- és a tömegkultúra eszköz- és fogalmi készleteivel. Művészetének egyik alapvető fogása a gyanú folyamatos felkeltése, a művek és a valóság közötti viszony, a jelentéshordozás megkérdőjelezése és kibillentése.
A 2010-es évektől született, sötétebb tónusú művei elsősorban a transzkulturális jelenségekre, a nemzeti identitásra és a kollektív tudatra fókuszálnak. Középpontjukban a konstrukció, rekonstrukció, valamint a reprezentáció összetettebb jelenségei állnak. Ide sorolható az összeesküvés-elméleteket és a titkos társaságokhoz köthető rituálékat vizsgáló, a Trafó Galériában bemutatott Neue Ordnung című kiállítása, vagy az egyes hatalmi gyakorlatokat kritikusan szemlélő, 2015-ben a Capa Központban megrendezett Jelentésfelügyelet is. Gerhes legújabb, folyamatosan bővülő Atlas című munkája egy „tudományos metaforákat” formáló, nagyszabású képes enciklopédia-projekt, mely jelenünk tudásának és bizonyosságainak talajvesztettségével foglalkozik.
Hogyan változott e művek nyelvi regisztere, milyen formai átalakulásoknak, sűrűsödéseknek lehetünk szemtanúi, és milyen kapcsolódási pontok bukkanhatnak fel Gerhes Gábor pályafutásának három évtizede alatt? A Mai Manó Házban 2021 nyarán látható kiállítás ennek az összetett alkotói gondolkodásnak a bemutatására vállalkozik, melyet ilyen formában első alkalommal láthat a közönség.
Gerhes Gábor (1962-) Munkácsy Mihály-díjas képzőművész, egyetemi oktató, az MTA Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia rendes tagja. 2006 és 2015 között a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem média design szakán, 2010-től a Budapesti Metropolitan Egyetem fotográfia szakán óraadó tanár. A Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület egykori alelnöke. A Magyar Fotóművészek Szövetségének és a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete Intermédia szakosztályának tagja. Tevékenységét számos ösztöndíjjal, a Soros Alapítvány ösztöndíjával, a Művelődési Minisztérium Eötvös Alapítvány ösztöndíjával, Derkovits-ösztöndíjjal, Munkácsy- és további számos díjjal ismerték el. 2004 és 2005 között francia állami alkotói ösztöndíjat kapott a párizsi Recollettes-ba, 2006-ban a Kulturkontakt meghívására Bécsben volt ösztöndíjas. 2017–19 között a Magyar Fotóművészek Szövetsége fotográfiai ösztöndíj zsűrijének tagja, 2017–18-ban a Robert Capa Fotográfiai Nagydíj nemzetközi zsűrijének tagja, majd elnöke volt.
Munkáit olyan hazai intézményi gyűjtemények őrzik mint a Szépművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, a Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum, a dunaújvárosi Modern Művészetért Közalapítvány (ICA-D), a debreceni MODEM, a Magyar Fotográfiai Múzeum, a Szombathelyi Képtár, a székesfehérvári Szent István Király Múzeum, a Vintage Galéria és a KOGART Alapítvány.
Művei megtalálhatóak olyan magángyűjteményekben mint az Irokéz gyűjtemény, a Somlói-Spengler gyűjtemény, külföldön a svájci H. Ringier gyűjteményben és a Kunsthaus Glarusban, valamint az egyik legnagyobb vállalati fotógyűjteményben: a németországi Stiftung DZ Bank AG – Frankfurt am Main gyűjteményében. A művészt Magyarországon az acb Galéria képviseli.