Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
Japánba indult az Iparművészeti Múzeum Szólamok kerámiában című kiállítása.
Április 22-től a kortárs magyar kerámiaművészetet bemutató kiállítás látható Japánban a szigetország kerámia-völgyének nevezett Gifu tartományban, Tadzsimi város modern kerámiaművészeti múzeumában. A tárlat először mutatja be külföldön – minden eddiginél átfogóbban – a hazai kerámiaművészet kortárs alkotóit, csoportjait és irányait – a rendszerváltást megelőző és követő éveket, évtizedeket a fókuszba helyezve.
A művek öt történeti és három tematikus egységbe sorolva jelennek meg. Az első történeti szekció az 1985-ben létrehozott Herend Stúdiót és annak három alkotóját mutatja be. A következő két egységben már a rendszerváltás után alakuló, keramikusokból álló TERRA és DeForma Csoportokat ismerhetjük meg. A történeti sort a millennium környékén diplomázók, majd a legújabb generációkat képviselő művészek zárják. A három tematikus egységben apró műalkotások, Japán előtt tisztelgő kerámiák és a Magyar Művészeti Akadémia keramikus tagjai kerülnek bemutatásra.
Szólamok kerámiában: Kortárs magyar kerámiaművészet (1965–2022)
Voices in Ceramics: Contemporary Hungarian Ceramic Art (1965–2022)
Museum of Modern Ceramic Art, Gifu (Tadzsimi, Gifu tartomány)
2023. április 22. – július 2.
A kiállítás fejezetei:
Mesterek (Magyar Művészeti Akadémia)
Herend Stúdió (1985-)
TERRA Csoport (1991/1992-)
DeForma Csoport (1993-)
Új évezred
Apró műalkotások
Új belépők, új tagok
Tisztelgés Japán előtt
Az Iparművészeti Múzeum kiállításának legfőbb célja, hogy minél teljesebb képet adjon a kortárs magyar kerámiaművészetről. Korábban ilyen volumenű nemzetközi bemutatkozási lehetőség nem adódott sem az Ipaművészeti Múzeum, sem a szakma számára, ezért igen megtisztelő a felkérés – amely ugyanakkor kihívást is rejt magában. Kihívás, mert egy olyan világszerte ismert, elismert és jelentős kerámiaművészeti tradíciókkal bíró országnak, mint Japán, nehéz újat, érdekeset, inspirálót mutatni. A kortárs magyar kerámiaművészetet bemutató kiállítás anyagában ezért kapott helyet a Tisztelgés Japán előtt című egység, ahol a kiválasztott alkotások konkrét utalásokat tesznek a japán kultúrára. Ugyanakkor a többi szekcióban is feltűnik Japán és a japán kultúra termékenyítő hatása, például az origami, a kalligráfia, a kimonók textilmintái, a hullámmotívumok, a természet szeretete és tisztelete, a fatüzelésű és a raku égetési technikák. Továbbá számos olyan alkotó is szerepel a tárlaton, akik sikerrel képviselték Magyarországot a Gifu tartományban 1986 óta megrendezésre kerülő, világhírű minói nemzetközi kerámia-seregszemlén (International Ceramics Festival Mino, Japan), többek között Babos Pálma, Csirke Orsolya, Fekete László, Geszler Mária, Jakobovits Márta, Nagy Márta és Takács Zoltán.
A Szólamok kerámiában: Kortárs magyar kerámiaművészet (1965–2022) című kiállításon közel 60 alkotó (54 keramikusművész és 3 ötvösművész) több mint 250 alkotása szerepel. A legkorábbi tárgy – melyet Németh János formált – 1965-ben, míg a legfrissebb – amelyet Antal Kitti jegyez – 2022-ben készült. Az egyéniségek, a stílusok, a műfajok, a felhasznált anyagok és technikák változatos szólamai – reményeink szerint – harmonikus egésszé állnak össze.
A magyar kerámiakultúra területén a rendszerváltás előtt – az abban az időszakban jellemző szűk keretek közé szorítva – nehéz volt érvényesülni, levegőt venni és szót kapni. A vasfüggöny leomlását közvetlenül megelőző, majd követő évek a változás szelét hozták: az egyéni alkotók csoportokba tömörültek, együtt alkottak, közösen léptek fel.
Napjaink információs dömpingjében kihívást jelent olyan szólamot találni a kerámiakészítés területén, ahol a szakmai tudás, a hitelesség és a minőség megőrzése mellett lehet újat, egyedit mutatni. Kinek a tárgyai kiabálnak hangosabban, vagy épp, ki marad csendben a közösségi média keltette kakofonikus hangzavarban? Ki képes megújulni, mindig egyedi szólamokban üzenetet megfogalmazni és átadni a kerámián keresztül? A jelen kiállításon szereplő alkotások ezekre a kérdésekre is választ kínálhatnak.
Köszönetet a gifui Modern Kerámiaművészeti Múzeumnak (Museum of Modern Ceramic Art, Gifu) és a tokiói Liszt Intézet Magyar Kulturális Központnak a bemutatkozási lehetőségért, amely nagy megtiszteltetés a 2022-ben alapításának 150 éves jubileumát ünneplő Iparművészeti Múzeum számára. A jelen kiállítással a kortárs magyar kerámiaművészet bemutatásán túl azt is meg szeretnénk mutatni, hogy az Iparművészeti Múzeum modern és kortárs gyűjteménye is számottevő e területen. Szándékunk volt, hogy minél több múzeumi tárgy kapjon helyet a tárlaton, ezért a válogatás 112 tételéből 81 az Iparművészeti Múzeum Kerámia- és Üveggyűjteményéből, valamint Ötvösgyűjteményéből való, 31 tétel pedig kölcsönzés révén szerepel. A kölcsönzésekért hálával tartozunk a Kecskeméti Kortárs Művészeti Műhelyek – Nemzetközi Kerámia Stúdiónak, a Kortárs Kerámiaművészetért Alapítványnak, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának, a K.A.S. Galériának, a Zsdrál-Art Galériának, a Barabás Gyűjteménynek és az alkotóknak.
A tárlathoz háromnyelvű katalógus készül, amelynek szerzője Novák Piroska főmuzeológus. A kortárs japán kerámiaművészetre kíváncsi magyar közönség pedig néhány éven belül egy cserekiállítás keretében ismerkedhet a szigetország kerámiakultúrájával – a két múzeum között létrejött együttműködés keretében.
A kiállítás kurátorai: HAYASHI Izumi (Museum of Modern Ceramic Art, Gifu) és NOVÁK Piroska (Iparművészeti Múzeum, Kerámia- és Üveggyűjtemény)