Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.
Szintetizátor, lábdob, aprópénz, nyomorszag. Kopogós cipőben anya és fia menekül a városi délután boldogtalanabb mozzanatai elől.
Ám ez a kapucnis, kíváncsi kisgyerek erőlködik, hogy édesanyja sürgető lépteit és szavait állva a koszos utcán maradhasson, és megértsen valamit. A fekete köpenyes, összegubódzott, púpos hátú öreg néninek ránctalan, eres férfikeze van, olyan fiatalos! Hajlékony, életerős srác. Jól tűri a monotonitást, magas az ingerküszöbe. Villámgyors mozdulatokkal bújtatja vissza arcát az óriási, fekete kendőbe; ne lássa senki. De főleg ő ne lásson. Felismeréseket, igazi rácsodálkozást, egy őszinte gyerek gyanakvó, kétségbeesett szemeit: senki sem az, akinek mutatja magát?
És lám, igaza lehet a csöppségnek, legalábbis ami a konstrukciót illeti. Amit észrevett, az még csak tudománytalan motiváció. Itt az alamizsna a cél, s a köpeny az eszköz. Megtévesztő, de életforma ez, már-már kenyérkereset; mindennapos. Nálunk.Szocializációs folyamataink során magunk is választunk - úgy mondják - társadalmi nemet (gendert).
A társadalmi konstruktivisták azt a nő-és férfiképet favorizálják, ami biológiailag nem meghatározott, hanem különböző faktorok és impulzusok mentén kialakult és alakítható; gyökerei már gyerekkorban szembetűnnek. A kisfiúk a homokozóban nem pityeredhetnek el, ha megütik magukat, mert az katonadolog, a kislányok pedig bármikor legálisan zokoghatnak, ha ezek a katonák meghúzzák a hajukat - nagylánnyá cseperedve nyilván majd azért is, ha nem - .
Tanult, felvett nemi jegyeket konstruál az öltözködés, a klasszikus családmodell vagy egy nőnek kinyitott ajtó is: elosztott szerepeket aggat ránk, amelyek gyakran áthághatatlanok.
Mégis van kiskapu, sőt, bizonytalanság is. A címben jelölt terminus technicus a római jogászoknak a tévedés meglehetősen kényes és bonyolult kérdéskörével kapcsolatos: (a gyermek vagy rabszolga) nemében való tévedést jelent.
Igen, még ma is lehetséges ilyesmit produkálni, ha elfogadjuk, hogy a gender választható. A legtöbbször megegyezik a biológiai nemmel, de van kivétel, számos. Hangtalan, arc nélküli operátorok a chatszobák vöröslámpás negyedeiben: csak betűket dobnak vendégüknek, bizonyosságot nemiségükben aligha. Úgy, ahogy a társkereső portálok képtelen arcai (sem) teszik: a későhúszas „szőkenő” emotikon-mosolya rejthet egy képernyőhöz öregedett, megfáradt férfifogsort is. Ha képesek vagyunk szabadulni a kibertértől, személyesen rázhatunk kezet a Valami Amerika „kékmajmához” hasonló Daisy kacsával, aki a legtöbbször férfi, csak a körömlakkja piros. S ha az irodista apa nem választja a haverokat szombat este, talán más dolga akadt: így lesz a családfő hétköznap reggel nyolctól öltönyös ingatlanügynök, hétvégén pedig show-elem: felsliccelt szoknyás, hosszúlábú táncosnő.
Ezek a szerepek gyakran átmeneti, de a maguk nemében biztos megélhetést biztosítanak, vagy ha hiányzik belőlük a hivatásszerűség, akkor hiányt pótolnak, űrt töltenek be.
Nem tükröznek végső, megmásíthatatlan elhatározást, és nem számítanak egyértelmű döntésnek. Mert kit a szükség, kit a kíváncsiság vezet. Mindenki mást ők, az orruknál fogva.
Vajon a kis kapucnis tudja ezt?






















