Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
Edgar Allan Poe negyven éves korában bekövetkezett rejtélyes halálával túlélte a 27-eseket, de öntörvényű, rebellis természetével és, nem utolsósorban, kiemelkedő tehetségével Jimi Hendrix, Jim Morrison, Janis Joplin és Amy Winehouse önpusztító irodalmi megfelelője.
A romantika korszakának misztikus detektívregényeivel feltűnő és kitűnő írójának élete és az amerikai költő műveiből áradó téboly, bizarr kegyetlenség megihlette az alkotókat, elsősorban James McTeiguea rendezőt, és egy egész estés mozifilmet készítettek, amelynek A holló címet adták.
A címadó az egyik legismertebb Poe költemény, mely ugyan nem adja a film történetét, de mégis rátelepszik a filmre, mint a halál, az elmúlás fekete palástú hírvivője.
Mivel egy nagy műgonddal alkotó költőt és némiképp az életét is bemutató filmről van szó, a forgatókönyvírók is igyekeztek egy konzekvensen végigvitt, kiegyensúlyozott munkával előállni. Egy gyilkos kilétének felderítésében kell a filmbeli költőnek közreműködnie, mivel az elkövető nemcsak szavaiban idézi a poétát, de szóról-szóra megvalósítja a megírt borzalmakat. Az események ott józanítják ki az írót, amikor menyasszonyát veszi célba a pszichopata, amúgy Poe-rajongó.
Hollywood-i filmről lévén szó, elsősorban a detektívtörténetek vizualitását ragadta meg, és sikeresen viszi vászonra azok gótikus kegyetlenségeit. A film jó ritmusban követi egy minden fordulatában rettenetes, de mégis lenyűgöző történetet, amelyben kísérletet tesz arra is, hogy némiképp bemutassa az irodalomkritikus, a költő és az alkoholtól széteső ember ma is érvényes karakterét. A hiúságét, a nagyformátumú alkotóét és első felesége halálába már korábban belepusztuló emberét.
Poe munkái nemcsak a mostaniakat villanyozta fel, hanem anno a pszichoanalitikusokat is vizsgálódásra késztette az írások kivételes világa és emberi megnyilvánulásai. Az írót semmi sem zavarta, ami emberi, illetve ami állati az emberben, és azt tollára is tűzte. De amit a film ügyesen ragadott meg, az végül is az alkotófolyamat maga. A költő írja a műveit, vagy a vers írja alkotóját? Ezt a nem csekély irodalomelméleti kérdést teszi fel a film története, és jogosan. A költőnek a filmben írnia kell, egyrészt, hogy megmenthesse kedvesét, másrészt, hogy az üldözőbe vett gyilkos olvashassa mindazt az újság hasábjain, amit elkövetett amúgy a költő verseinek az inspirálására. Röviden, az irodalom írja az életet.
Nagy gondot fordítottak a történet kidolgozására, a bűnesetek elborzasztó voltára, pontosabban a bűntől és bűnben fogant kreativitás igen látványos megnyilvánulásaira. Kár, hogy kimaradt a költő iróniában sem szűkölködő művészi oldalának bemutatása. A humor keményebb dió, mint egy ember élve befalazása vagy szintén élve való felszeletelése. Mármint a filmben.
©E. A. Poe /John Cusack/ alkot
A film alakjai is jól eltalált figurák. A felügyelő talán túl fiatal egy fölöttébb furmányos bűnesetsorozat felfejtéséhez, de Luke Evans színész alakításából átjön némi meggyőzőerő a vásznon. Poe ifjú kedvese szerepében Alice Eve romantikusan elszánt. Az apja, Brendan Gleeson alakítja remekül, viszont gyilkosan elszánt, hogy mindenáron megakadályozza szeretett lánya baljós kapcsolatát a züllött poétával.
Az igazi húzónév John Cusack Poe szerepében. Minden bizonnyal némi külső hasonlatosság is közrejátszhatott a szerepre való kiválasztásában, de Cusack túl jófiú ennek a bonyolult pszichikumú költőnek a megformálásához. A film első harmadában a csapongó, a szesztől önmagából kiforduló költő alakja láthatóan idegen tőle, így kissé hamis is. Ott viszont, amikor vált a történet, és a költőnek az együttműködésre képes, szocializált embert kell megjelenítenie, abban már jobban magára talál a színész.
A holló című film nem Edgar Allan Poe író, költő, kritikus sokoldalú művészetét kívánta bemutatni, sokkal inkább egy horrorisztikus történetet, de ennek ellenére nem veszett el benne a fiatal zseni és annak modern magányossága sem.
7/10 pont
A holló (The Raven) - színes, feliratos, amerikai-magyar-spanyol thriller, 111 perc, 2012.
Korhatár besorolás: megtekintése tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott
Rendezte: James McTeigue
Szereplők: John Cusack (Edgar Allan Poe), Luke Evans (Emmett Fields), Alice Eve (Emily), Brendan Gleeson (Colonel Hamilton)