Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

„Utód, de aki ős is”
Windhager Ákos művelődéstörténész az „Utód, de aki ős is” – Mihalovich Ödön pályaképe című hiánypótló könyvéről Kiss Eszter Veronika beszélget április 19-én 18 órától. A romantika elfeledett zeneszerzőjéről szóló könyvbemutatót az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (MMA MMKI) YouTube- csatornáján lehet követni.
Hol vannak a magyar szimfóniák? Ha Liszt Ferenc és Bartók Béla közötti dimenzióban Mihalovich Ödön a hiányzó láncszem, művei mégis miért mentek feledésbe? Milyen szerepet töltött be a zenetörténetben az a zeneszerző, aki a magyar zenei felsőoktatás megteremtője? Többek között ezekre a kérdésekre ad választ Windhager Ákos, az MMA MMKI tudományos munkatársa, akit Kiss Eszter Veronika zenetörténész kérdez április 19-én 18 órától. A művelődéstörténész Mihalovich Ödön életművét vizsgáló doktori értekezését 2010-ben zárta le, az MMA MMKI pedig lehetővé tette, hogy az akkori anyagot nagymonográfiává fejlessze, így a kiadvány az életúton keresztül az egyes zeneművek elemző leírását és azok fogadtatását is tartalmazza.
A méltatlanul elfeledett ős…
Mihalovich Ödön 1842. szeptember 13-án született horvát-magyar főnemesi családban. Mosonyi Mihálytól és Liszt Ferenctől a zeneszerzés fortélyain kívül a tanítványokkal való bánásmódot is elsajátította. Amikor 1863-ban hallotta Wagner első pesti hangversenyét, eldöntötte, hogy zeneszerző lesz. Hatása alól sosem kerül ki, mégis Liszt Ferencet tartja igazi mesterének. Életében jelentős fordulatot hoz, amikor 1870-ben hazatelepül Magyarországra. Az első jelentős sikereit dalszerzőként aratja, amelyekben már kihallani saját stílusát. Ezzel párhuzamosan lát neki - tudatosan - magyar (eleinte csak magyarországi) szimfonikus zenekari irodalmat írni, amely korábban csak csírájában létezett. Így övé az érdem, hogy Mosonyit követően ő írta az első sikeres magyar szimfonikus költeményeket, (pl. A sellő, a Boszorkányéj, a Faust fantázia). Életművének csúcspontja a Toldi szerelme című opera, amelyben lírai ízlését Wagner stílusával ötvözi. Toldi a szerző bevallott önarcképe, így több hasonlóság is felfedezhető kettejük között. Ahogy a magyar romantika zeneszerzője arisztokrataként rebellis német és magyar költők verseit zenésítette meg, úgy Toldi is lázadó hős, mert szerelme érdekében több alkalommal is szembeszáll a király akaratával. A zenemű politikai áthallását már a korabeli kritikusok is érzékelték. Mihalovich Ödön 1903-ban a nagy közönségsikert arató IV. szimfónia bemutatója után leteszi tollát, és elnémul.
A magyar zenei intézményrendszer megteremtése
Mihalovich Ödönt 1881-ben nevezték ki a magyar Színitanoda igazgatójának, amelyet újraszervezett. Tanmeneteket dolgoztatott ki, bevezette az ellenőrzést, és a tehetséggondozásra is gondot fordított. 1887-től az Országos Magyar Királyi Zeneakadémia igazgatója. Elérte, hogy a tanárok állami tisztviselői státuszt és fizetést kapjanak, valamint, hogy az intézményben minden hangszert tanítsanak. Munkásságának köszönhetően a Zeneakadémia világszínvonalú magyar oktatási intézménnyé vált.
Az „Utód, de aki ős is” – Mihalovich Ödön pályaképe című kötet megvásárolható az Írók Boltjában.























