Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
Kezdődik a jegyárusítás.
Szeptember 15-én, szerdán 10 órától kezdődik a jegyelővétel a New York-i Metropolitan Opera és a moszkvai Bolsoj Balett 2021/2022-es előadásainak közvetítéseire a Nemzeti Filmszínház pénztárában és online felületein. Az Uránia a teljes évadra lekötötte két nagysikerű programsorozatát, jegyet váltani az elhúzódó koronavírus-pandémia miatt azonban egyelőre csak az idei előadásokra lehet.
Az Uránia Nemzeti Filmszínház immár több mint egy évtizede, a magyar mozik közül elsőként kezdte el Magyarországon a világ talán legjelentősebb operaházából, a New York-i Metropolitan Operából és a világ legelismertebb balettszínházából, a moszkvai Bolsojból előadások élőben való közvetítését. A koronavírus járvány miatt félbeszakadt 2019/2020-as és a teljesen kimaradt 2020/2021-es közvetítéssorozat után azzal a reménnyel hirdeti meg új, 2021/2022-es társművészeti évadát, hogy a nehéz időszak után az opera- és balettrajongó közönség ismét zavartalanul élvezheti majd a filmszínház mozivásznán a világszínvonalú produkciókat.
A MET live in HD 2021/22-es évadában kiugró a kortárs művek aránya: három kortárs operát, s ezek mellett olasz, francia, orosz és osztrák klasszikusokat láthatunk. A közvetítéssorozat nyitóelőadása a Borisz Godunov lesz október 9-én. A címszerepben, a repertoár egyik legnagyobb basszusszerepében René Pape tér vissza a Metropolitan színpadára. Muszorgszkij mesterművét Sebastian Weigle vezényletével az eredeti, 1869-es, szünet nélküli változatában adják elő. A kortárs művek között kiemelt helyet kap a Met első afroamerikai szerzőtől bemutatott operája, a Magyarországon is jól ismert jazz-zenész, Terence Blanchard Fire Shut Up in My Bones című műve, amely egy afroamerikai újságíró, Charles M. Blow megindító önéletrajzi regénye alapján készült. New Yorkban ez lesz az új évad nyitóelőadása, de a közvetítések sorában másodikként láthatjuk majd, október 23-án.
December 4-én szintén kortárs mű, Matthew Aucoin 21. századi Eurüdikéje lesz műsoron Erin Morley címszereplésével. Az antik mítoszt, amely szerint Orpheusz a zene erejével próbálja megmenteni imádottját az alvilágból, az amerikai zeneszerző Eurüdiké szemszögéből gondolja újra. A női nézőpontot erősítheti a rendező, Mary Zimmerman. A Met hagyományaihoz híven a karácsonyi, újévi ünnepi időszak alatt ismét lesz családi operaelőadás. December 19-én a filmszínház felvételről vetíti a magyar közönség egyik kedvencét, azt a 2006-os, rövidített Varázsfuvola előadást, amely az operaközvetítések történetének első darabja volt, Miklósa Erikával az Éj királynője szerepében. Majd még ugyancsak az ünnepi időszakban, január 1-jén jön Massenet Hamupipőkéjének 90 perces, rövidített változata, méghozzá élő közvetítésben Isabel Leonarddal.
Az évad második felében, 2022 év elején és tavaszán az olasz klasszikusok dominálnak a programban. A sor január 29-én Verdi Rigolettójának új színpadra állításával kezdődik Bartlett Sher rendezésében. A Tony-díjas rendező az 1920-as évek Európájába helyezi a mantuai herceg bolondjának 16. századi történetét, Quinn Kelseyvel a címszerepben. Március 12-én a múlt századfordulós Bécs költözik a Met színpadára. Richard Strauss Ariadné Naxosban című operáját a világ egyik legjobb Ariadnéja, a norvég Lise Davidson énekli, olyan sztárok kíséretében, mint Brenda Rae és Isabel Leonard. Folytatva az olasz szerzők bemutatóit, március 26-án Verdi Don Carlosának a Met-ben még soha nem játszott eredeti, ötfelvonásos változatát viszik színre Sir David McVicar rendezésében, a címszerepet alakító Matthew Polenzanival, valamint Szonja Joncsevával és Elīna Garančával.
Puccini Turandotja május 7-i közvetítésének különös vonzerőt ad a címszerepet éneklő szupersztár, Anna Netrebko, aki már régóta várt rá, hogy ebben a szerepben is bemutatkozhasson a Met színpadán. A közvetítéssorozat utolsó olasz darabja Donizetti Lammermoori Luciája május 21-én. Az operát az ausztrál színház- és filmrendező, Simon Stone felvillanyozó, új színpadra állításában élvezhetjük, a virtuóz Nadine Sierrával Lucia és Javier Camarenával szerelme szerepében. Az erős kortárs felhozatalt mutató Met-évadhoz méltón, június 4-én, a sorozat utolsó élő közvetítése az ausztrál Brett Dean 2017-es, remek Hamlet-feldolgozása lesz, a Metben most debütáló Allan Claytonnal a címszerepben.
A moszkvai Bolsoj Balett közvetítéseinek 2021/22-es évada öt előadásból áll.
Az évad november 7-én Aram Hacsaturján Spartacus című darabjának élő közvetítésével indul. Az örmény származású világhírű szovjet zeneszerző 1954-ben írta ezt a balettjét Raffaello Giovagnoli regénye alapján. Művének az áttörő sikert a leningrádi bemutató után bő egy évtizeddel Jurij Grigorovics 1968-as moszkvai koreográfiája hozta el, mindmáig ebben láthatjuk, a mindenkori legjobb Bolsoj-táncosokkal. A karácsonyi időszak elengedhetetlen programja A diótörő, amely idén december 26-án felvételről kerül mozivászonra. A 2018 decemberében rögzített előadásban Margarita Shrayner táncolja Marika szerepét, Szemjon Csugyin Diótörő herceget, Gyenyisz Szavin Drosselmeyert és Alexander Vodopetov az egérkirályt.
Január 23-án George Balanchine Ékszerek című táncdarabját közvetítik élőben. A grúz származású mester az amerikai klasszikus balett megteremtője. Művét, melyet az első egész estés absztrakt balettnek tartanak, New York-i balett-társulata számára írta 1967-ben. A Bolsojban 2012-ben mutatták be először. Március 13-án A hattyúk tava folytatja a sort felvételről. A lenyűgözően szép balett és a páratlan zenemű ötvözete a moszkvai Bolsoj Színházban született 1877-ben. Nem először láthatjuk az Uránia balettközvetítései között. A 2020. február 23-i előadás rögzített felvételén Olga Szmirnova táncolja Odette és Odile szerepét és Jacopo Tissi Siegfried herceget.
A balettközvetítések évada május 1-jén Cesare Pugni A fáraó lánya című klasszikus darabjával zárul. 1862-ben ezzel a művel aratta első nagy sikerét Szentpétervárott a cári balett fénykorának vezető balettmestere, Marius Petipa. A zeneszerző Cesare Pugni pedig 1851-től működött a cári udvarban, az uralkodói balettkar zeneszerzőjeként.