Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Hosszú évek után, idén márciusban mutatkozik be első szóló kiállításával, a Resident Art galéria új kiállítóterében a sokak által kedvelt Ronga Eszter. A művésznő évek óta rendszeres szereplője a galéria seregszemléinek, 2023-ban csoportos kiállításon több művével is bemutatkozott.
Festészetét leginkább a minimalista tájkép terminusával lehetne leírni, melyhez rögtön hozzátehetjük azt is, hogy művészete bravúrosan értelmezi újra a staffázs fogalmát a posztdigitális fordulat után. Figurái az európai festészeti tradíció azon alakjaival rokoníthatók leginkább, akik a nagy táji kompozíciókat benépesítő, névtelen szereplőként, mai nyelven leginkább statisztaként azonosíthatók. Ők a sokaság; az átlagos, hétköznapi emberek, akik korokon átívelően mindig ugyanazzal a konstans életkedvvel, vagy épp életuntsággal végzik hétköznapi rutincselekvéseiket. Ők a XVI. századtól kezdődően állandó szereplői a festészetnek. Olykor valóban mellékes ’díszítő’ elemként, máskor – főként a németalföldi tájak vagy életképek esetében – névtelenségükben is főszereplővé emelkedve. Ronga festészetében ők a főszereplők, akik benépesítik az üres, homogén felületeket, ők változtatják a monokróm színmezőt térré, a hátteret tájjá. Méretük, egymáshoz való viszonyuk, árnyékuk és mozgásuk hozza létre agyunkban a térben születő táj illúzióját.
Ez a szín alapú festészet, eszköztelen minimalizmusával leginkább a monokróm festészettel és a fotográfiával mutat fel rokonságot, miközben a síkon megjelenő, apró ecsetvonásokkal megfestett, karakteres figurák az utca művészetéhez hasonló, színpadszerű tájjá alakítják a már-már kisajátított falfelülethez hasonló vásznat. Alakjai személytelenségük ellenére, testtartásukkal, mozdulataikkal és egymáshoz való viszonyulásukkal mégis kifejezővé válnak. Festői minimalizmusa aligha lehetne tovább fokozható, hiszen oly sok mindent hagy el a képről, hogy az alapszínen és a figurákon kívül alig marad fogódzónk. A hangulat, a tér, a téma mind a néző fejében áll össze.
Ronga remekül reagál korunk mellérendelő repetitivitására; festményeiről a leitmotiv rendező és összetartó ereje éppúgy hiányzik, mint ahogy hiányzik korunk társadalmából a nagy, közös narratíva. Hiába keressük képein a témát vagy a fogódzót. A színmező – akárcsak az okostelefon képernyőjén betöltődő, végtelenségig tekerhető feed – akármeddig folytatható anélkül, hogy meglelnénk benne a lényeget. A vászon kivágata épp ezért esetleges; a látvány bármerre folytatható, nyitott kompozíció. A képek hangulatát mégis inkább a színek pozitív kisugárzást teremtő ereje dominálja. Ronga festményei így nem válnak súlyos tartalmak hordozóivá, mert meg tudják őrizni a falfirkák, a graffitik kivülállóságát, fricskaszerű könnyedségét, a snapshootok spontaneitását. Mintha egy monokróm kiállítás mély gondolatiságát egy engedetlen falfirkász néhány rögtönzött, frappáns figurával zárójelbe téve, bravúrosan egyszerűvé és emberközelivé változtatná.
A kiállítás anyaga három jól megkülönböztethető ciklusba rendezhető. Az első és legkorábbi festményeken a háttér konkrét, anyagszerű homogén színfelület, melyet, a fent említett módon, az alakok megjelenése változtat térré. A felület így, olykor tágas mezőre, hosszan elnyúló fövenyre, vízfelületre, olykor pedig nyílt égboltra emlékeztet. A második csoportot a tónusátmenetes festmények alkotják, ahol a szín tónusok hordozóivá válik, tónus- és színátmeneteket képez. Ezeken a korábbi konkrét színmezők egymásba oldódnak; a légies, ködös atmoszféra – akárcsak M. Rothko color field festményei – alakok nélkül is megteremti a tér illúzióját. A harmadik és egyben legújabb sorozatának műveit leginkább a színsávok oldott, majd később kontúros megjelenése dominálja. Ronga látásmódja itt fordul leginkább absztraktba. A színsávok polarizált fénynyalábokként hasítanak keresztül a kép terén, ahol a figurák szabályos színfürdőt vesznek. A sávokkal tagolt képmező már nem konkrét tájak asszociációját kelti, sokkal inkább hangulatok és érzések hordozójává válik. - Schneller János művészettörténész





















