Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
Előadások – itthon utoljára - december 26-27-28-29-én, naponta háromszor, a SYMA csarnokban.
Fantasztikus újításokkal, látványos díszletekkel, lenyűgöző, háromdimenziós fényfestéssel és csodálatos jelmezekkel varázsolja a nézőket a mese világába, A Játékkészítő című pop-show-musical. Nem csupán újabb dalok, újabb szerepek és újabb színészek jelzik, hogy megújul a tavaly nagy sikerrel bemutatott, A Játékkészítő című mese-musical.
„Igyekeztünk a látványvilágában is újat hozni, olyan vizuális megoldásokat, melyeket itthon még nem láthatott a néző” – mesélte Illés Gabriella, A Játékkészítőt megálmodó TulipánTündér produkció vezetője. A színpadnak már a mérete is lenyűgöző: egy 800 m²-es színtéren történnek majd az események. A hatalmas építményre rendkívül izgalmas díszlet épült: elkészítéséhez 1000 méter deszkát, 250 m² rétegelt lemezt, 1000 m² drapériát, 200 liter festéket és 500 méter zártszelvényt használtak fel.
A teljes díszlet felületére vetítve, egy itthon még nem látott, speciális technológiával „életre hívott”, háromdimenziós fényfestéssel varázsolják a nézőket egy különleges mesevilágba. A háromdimenziós hatású projekciók képesek lesznek teljesen megváltoztatni a teret, kiszakítva a nézőt a realitásból. A speciális látványvilágot Bordos László Zsolt architekturális vetítéssel foglalkozó 3D-művész, a műfaj világhírű szakértője tervezi, a teljes látványvilágért Radnai Márk vizuális rendező felel. A 3D mapping lényege, hogy 3D felületre vetítenek 3D-s képeket, jelen esetben nyolc darab, nagyteljesítményű projektorral. Bizonyos animációkat ún. renderparkokban hozzák létre az alkotók, mintegy 140 számítógép számolja ki képkockáról-képkockára az elkészített 3D-s képeket. 12 tervező dolgozik éjjel-nappal olyan speciális jeleneteken, mint például a hétfejű sárkány elkészítése, aminek a mimikáját és mozgását valódi ember gesztusairól mintázták. A 3D animáció elkészítése rendkívül időigényes folyamat: egy másodperc elkészítése olykor 4-5 óra munkaórát is igénybe vehet.
A darab alkotói – számolva azzal, hogy Király Viktor sikeresen szerepel a VOICE versenyén, s emiatt további lehetőségek várják az Egyesült Államokban – már korábban egy speciális felvételt készítettek vele, amint nővérével a Jancsi és Juliska duettjében énekel. Viktor így a darabban – a történetéhez illeszkedve - egy videóprogram lesz, és egy háromdimenziós felvételről fog virtuális duettet énekelni Lindával. Ilyen megoldás még nem volt látható hazai színpadon.
A hatalmas színpadhoz tartozik egy úgynevezett oldalszínpad is, ahol a különböző jelenetek kellékei, berendezései várják, hogy színre kerüljenek. Az oldalszínpadról érkeznek majd a színészek a jelenetekhez és a darab hangosítása is az oldalszínpadról történik. A hangosításhoz 70 darab hangfalat, 8300 méter kábelt, 50 darab mikroportot használnak. A világosításhoz pedig 150 darab motoros intelligens lámpát, 10000 méter kábelt és 450 folyóméter rácsos tartót építettek be.
Számos pirotechnikai és látványtechnikai megoldást sorakoztatnak fel az előadásokon, melyek során a szakemberek 20 liter füstolajat, 4500 kilogramm szén-dioxidot, 20 kilogramm lángolajat használnak majd el. Látványtechnikában alkalmazni fogják az úgynevezett ”reptetést” is, így például különböző tárgyakat, de Kamarás Ivánt és a Vastag tesókat is a levegőbe emelik majd. A Játékkészítő alkotói együttműködnek a Szegedi Szabadtéri Játékokkal, felhasználva például a szegedi színpadon használt forgószínpadot is.
Izgalmas és látványos járművek is megjelennek majd a színen: A Játékkészítő elektromos autója vagy egy különleges léghajó mellett a táncosok elektromos „deszkákon”, mini segway-eken is suhannak majd olykor a színpadon.
A varázslatos díszletek közt a mesés figurák csodás jelmezekben jelennek majd meg. Idén mintegy 160 jelmezt láthatunk a darab során, bábokkal kiegészítve. A készítők több száz különböző anyaggal dolgoztak, ezekből összesen kb. 3000 métert használtak fel. A textileken kívül bőrös műhely készítette a formai darabokat, az öveket, páncélokat, kamáslikat, kiegészítőket. A különleges ékszereket ötvösművész gyártotta, részben 3D printerrel, részben a klasszikus eljárásokkal elkészítve. A Játékkészítőnek például készült két elképesztő egyedi formaviláguk miatt szinte szobrászi feladatnak számítottak. Több hetes modellezést és kísérleteket végeztek az alkotók, míg eljutottak a végleges jelmezekig. Oroszlán Szonja jelmezében kétszáz órányi munka van, 150 méter tüll és még 20 méter borító anyag alkotja ezt a ruhakölteményt és Aquatániát még egy 70 centiméter magas fejdísz is ékesíti. Lesz egy extra hosszú szoknyája is, amit nem ékkövekkel, hanem speciális fényfestéssel díszítenek, hisz így is majdnem 20 kiló a teljes jelmez. A darabban most is több tucatnyi különböző paróka tűnik majd fel a szereplők fején, a legnehezebb 2,5 kg, a leghosszabb a Dzsinn 180 cm-es hajkölteménye. A jelmezeket ezúttal is Müller Kata tervezte.
A háromfejű sárkányt idén bábkészítők tervezték és gyártották. Az óriásbábok - a grafikai látvány alapján - egy különlegesen felépített szerkezet kialakításával kelnek életre. A tervezésben a dinoszaurusz csontvázak, ízületek szolgáltak ötletekkel, amelyeknek a működése összhangban van a színészek mozgásával. Az anyaghasználat nagyon változatos: vannak benne építőipari anyagok, textilek, dekorációs alapanyagok, festékek, használati eszközök is. “Talán a legizgalmasabb, legcsodálatosabb dolog, hogy a színész az élettelent kelti életre” – mesélte Matyi Ágota, bábtervező. Az előadást ezúttal is élő zenekar fogja kísérni a Magyar Virtuózok közreműködésével.