Egy tisztességes pápaválasztós film. Majdnem végig. Ugyanis sokan úgy fogják érezni a sztori utolsó csavarja után, hogy mégsem annyira tisztességes ez a film. Ennél konkrétabbat nem lehet mondani anélkül, hogy valamit el ne szpojlerezzünk a történetből.
Nobuyoshi Araki: Érzelmes utazás – Mai Manó Ház.
A 2019-től már évenként megrendezésre kerülő Fotóhónap ismét egy világhírű alkotóval ismerteti meg a magyar közönséget: a Nobuyoshi Araki életművét bemutató tárlat méltán az idei fesztivál egyik legfontosabb programja. Az országos fotófesztivál minden évben arra is törekszik, hogy a kortárs szcéna legismertebb magyar alkotóit állítsa reflektorfénybe a nemzetközi alkotókkal párhuzamosan, így az idén a külföldi kortárs és történeti kiállítások mellett közel húsz, kortárs magyar alkotó mutatkozik be a Fotóhónap keretén belül.
Nobuyoshi Araki fotóin minden gondolat, személyiség és cselekvés az életben újra és újra komplex íveket húz, melyben az igazság és a hazugság egyszerre van jelen, és ez a fényképezőgépen keresztül kapcsolódik a külvilághoz. Amikor egy egész élet áramlik az exponáló gombot megnyomó ujjból a keresőbe, a valóság fény által megérintett körvonala egyszerű látványból látványossággá válik. Ezért is személyes fotók Araki fotói. Személyes fotókat készítő fényképészként tett hitvallása, mely az Érzelmes utazással vette kezdetét, egyértelműen túlmutat minden addig látott személyes fotón (családi- vagy emlékfotón). A japán fotóművészet egyik alappillére egyfajta személyes és sokszínű szubjektivitás, mely nagy hatást gyakorolt és egyben bátorságot adott a fiatalabb generációknak arra, hogy nyilvánosságra hozzanak olyan fotókat, melyeken saját környezetüket ábrázolják.
Japánban a fényképezés csak az 1980-as évek végén vált elismert művészetté, a fotóművészetre specializálódott múzeumok és galériák megjelenésével. Abban az időben Araki fényképészeti hírneve csupán erotikus alkotásaira korlátozódott, az általa nagy számban készített kísérleti fényképeket és ösztönös koncepciójú felvételeket (ezeket ő maga „ujjából kirázott ötleteknek” nevezi) csak a fényképészet világában jártas szerkesztők és kurátorok értékelték. Az 1980-as évek második felében kialakult buborékgazdaság végnapjait élték Japánban. Általános volt, hogy a költségvetésből tetemes összegeket költenek kultúrára: a nagy cégek reklám- és hirdetési költségei az egekbe rúgtak, a nagy áruházak múzeumokat alapítottak. A kor nagy kedvenceivé azok a divat- és reklámfotósok váltak, akiket a médiából ismert a közönség. Araki, aki önmagát elsősorban művésznek tekintette, kivételnek számított. Avantgárd munkamódszerei és önkifejezése, eredeti megjelenése és viselkedése kimagasló hírnevet szerzett számára. Araki diadalmenete a 2000-es években sem torpant meg. Fényképeiből több országban rangos magazinok állítottak össze különszámokat, a világ minden tájáról látogatták meg kurátorok és riporterek, könyvei egyre-másra jelennek meg külföldön.
Araki, aki 2020-ban tölti be 80. életévét, így nyilatkozott: „Ahogy megöregszik és egyre többet fényképez az ember, annál jobbak lesznek a fényképei.” Ahogy egyre több tapasztalatot szerzünk, lelki szemeink is egyre tágabbra nyílnak. Legújabb műveiből érezhető az egyre növekvő életenergia, mely a halál egyre közelebbi, egyre erősebb jelenlétéből születik. Nem kétséges, hogy Araki, aki maga is úgy fogalmaz, hogy a fényképezőgép keresője az ő igazi Paradicsoma, saját magát is beleviszi fotóiba, de a nézők is könnyen megtalálhatják önmagukat műveiben. Az sem kizárt, hogy az, amit Araki fényképein keresztül az élet és halál drámáját támogatva mindvégig próbált nekünk átadni, lényegében véve mindig is az egész világ iránt érzett szeretet volt.
További kiállítások a Fotóhónap 2019 keretén belül:
A Magyar Fotóművészek Szövetségének ösztöndíjasai az Art Market Budapest művészeti vásáron, Perneczky Géza a Capa Központban, a Bauhaus 100 eseménysorozat keretében Kárász Judit életműve a Magyar Fotográfiai Múzeumban láthatók. Mindezekkel párhuzamosan a fiatal generáció legeredményesebb alkotói közül többen is csatlakoztak a Fotóhónaphoz, így Dobokay Máté az acb Galériában, Vadászi Zoltán és Rajnai Ákos a MyMuseumban, Varga Tamás a B32 Galériában mutatja be legújabb sorozatát. A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója pedig az új tagok bemutatkozó kiállításával csatlakozik a programsorozathoz: a Magyar Fotóművészek Szövetségén belül működő szervezet a legkiválóbb fotográfusok alkotásait mutatja be a 35 év alattiak generációjából.
A fesztiválon látható lesz továbbá az ISBN könyv+galéria és a BRUT közös projektje, a Faur Zsófi Galériában Dóka Béla, a Mai Manó Házban található PaperLab galériában Maija Tammi majd Maija Astikainen, a Capa Központban Nádor Ilona, a SIGIL Galériában Kovács István Tamás kiállítása, az Artphoto Galériában Erdélyi Lajos, majd Vékás Magdolna állít ki, a salgótarjáni József Attila Művelődési és Konferencia Központ galériájában Agócs József, a FilmesHázban Inkey Alice, a TOBE Gallery-ben Álovits Bálint, a Hegyvidéki Önkormányzat épületében és az Építészek Házában Gyukics Péter, a Műgyűjtők Házában a Fénytörők Alkotócsoport, a Leica Budapest Boutique - Staféta Galériában Szamódy Zsolt Olaf és Csödei Alkotóházban Nyilas Ilona munkái láthatóak.
A mellékelt fotó: Nobuyoshi Araki: Tokyo Comedy, 1997 © Nobuyoshi Araki