A cobotok bevezetése: mire kell figyelni

10 év telt el azóta, hogy az együttműködő robotok megjelentek a gyártói oldalon.

"Először ugyan a fejlesztési központjaikban laboratóriumi körülmények között tesztelték az 1-2 megvásárolt robotot a globális gyártócégek hiszen azok korábban még nem voltak láthatók gyártói oldalon. A cobotok azonban jelenleg is keményen dolgoznak a világ számos ágazatában. Azoknak a kis- és közép méretű gyártócégeknek, akiknek nem áll rendelkezésére egy automatizálási mérnök csapat, a cobotokat valóra vált álomnak tekinthetők. Ezeket a vállalatokat különösen érzékenyen érintheti a munkaerőhiány, a gazdaság változékonysága és a verseny nyomása, így sokuk számára gyökeres változást jelent a cobotok bevezetése különösebb idő, tehetségek és pénz beruházása nélkül.

Amiket a leggyakrabban hallok ezektől a vállalatoktól beszélgetésink alapján az az, hogy „Hogyan lehet elindulni?”. Természetesen minden vállalat más és más, de van néhány dolog, amit a cobotok működésbe helyezése előtt minden gyártónak javaslok, hogy vegye fontolóra. Vigyázz az emberekre a munkahelyeden. Amit látsz segít azonosítani, hogy mi az ideális a cobotokkal történő automatizáláshoz: Hol vannak azok az emberek, akik valamilyen aspektusból arra várnak, hogy a munkafolyamat befejeződjön? Bármikor, ha egy ember egy folyamat befejezésére vár mielőtt továbbléphetne a következőre, pénzt és időt pocsékol.

     Melyek azok a feladatok, amelyek túl egyszerűek ahhoz, hogy arra emberi erőforrást pazaroljunk?

Gondoljunk olyan folyamatokra, mint az alkatrészek dobozokba helyezése, a CNC-gépek kiszolgálása, az alkatrészek átvitele az egyik sorról a másikra, a csavarok behelyezése, a forgó indexáló asztal be- és kirakodása. Ha egy cobot meg tudja ezeket csinálni, miért nem adhatunk az embernek valami értékesebb feladatot.

     Milyen folyamatokat lehet átengedni vagy melyeknek van sok részfeladata?

Láttam olyan eseteket, amikor egy feladat lépéseit összekapcsolták egy „kezdetétől a végéig modellben”, annak érdekében, hogy a munkát kevésbé unalmassá tegyék, de az tény, hogy az unalmas feladatok sorozata valószínűleg továbbra is unalmas marad. Vegyünk például olyan feladatokat, ahol egy embernek egy vagy két dolgot kell csak csinálnia. Az emberekkel ellentétben, a robotok olyan „kezet” használnak, amelyek jellemzően egy vagy két dolog elvégzésére képes. A robotokat azonban megkérhetjük arra, hogy több feladatot is ellássanak, de ez gyakran megköveteli, azt, hogy a robotokon kezet cseréljenek, amely ugyan megvalósítható, de költségesebb és bonyolultabb is. A tipikus kétlépcsős feladatok egyik példája továbbá megköveteli a gép egy részének kikapcsolását és ellenőrzését.

     Mely alkalmazottak nem mosolyognak?

Ha egy személy arckifejezése vagy testbeszéde unalmat, frusztrációt vagy egykedvűséget sugall, akkor lefogadhatjuk, hogy nem használja ki azt a potenciált, amellyel valódi értéket teremthetne a folyamatokban.  Az ohioi Hamiltoni Thüssenkrupp Bilsteinben, a robotokat Quenna Quarles üzemeltető vette át, aki a UR10 cobotok által automatizált gépek felügyeletével foglalkozik. „Rengeteg fájdalom és kín ért a múltban, azzal hogy folyamatosan fizikailag kellett ütnöm, ahhoz hogy ezt megmozdítsam.” – mondta. „Most már sokkal gördülékenyebben megy a termelés és az én feladatom is jelentősen könnyebb lett, mivel csak beteszem a csöveket és hagyom, hogy a cobotok elvégezzék a többi teendőt.”

     Mit csinál az ember a kezével?

Az embereknek csodálatos kezeik vannak, amelyekkel nagyon sok és bonyolult dolgot meg tudnak csinálni. A robotok azonban nem ennyire szerencsések. Sok közülük egyszerű vákuum szívó csészés megoldást használ, abból a célból, hogy felemeljen valamit; vagy kétujjas megfogókat, hogy megfogjon egy olyan részt, mint ahogyan te, vagy akár egy pohár vizet. Ha a feladathoz kézügyesség szükséges, akkor a cobotok még nem jelentenek megoldást a problémára.

     Mit lát, amikor megfigyeli az embereket munkavégzés közben? Melyek azok a feladatok, amelyeket jobb lenne, ha egy cobot végezne?

A robotok nagyon sok mindent kínálnak. Ha azon tűnődik, hogy az automatizálás elősegítheti-e a termelékenység növelését, a minőség javítását és az alacsonyabb költségeket, kezdje azzal, hogy meglátogatja a termelési részleget és megfigyeli az alkalmazottakat munkavégzés közben. Garantálom, hogy ez sokatmondó lesz azzal kapcsolatban, hogy hol és hogyan kell elkezdeni az automatizálást."

Jim Lawton, alelnök, termékmenedzser, Universal Robots

(a mellékelt fotó: Miamiban a Creating Revolutions gyárban, egy UR3 cobot számos lépést elvégez a vendéglátóipar személyhívó eszközök elkészítésében. A cobot ügyesen kezeli a fúrást, forrasztást, a szilikon adagolást és a könnyű szerelési feladatokat, ezzel lehetővé téve a vállalat számára, hogy a hulladék mennyiségét közel nullára csökkentsék, miközben a termelés hatékonyságát csaknem ötszörösére növelik.)