Az elmúlt évek legizgalmasabb és legváltozatosabb tartalom kínálatával készül 2025-re a Warner Bros. Discovery streaming platformja, a Max.
A Budapest Playhouse hazánk egyik legújabb független produkciós műhelye, amit Iványi Árpád rendező-látványtervező és Réti Barnabás színész alapítottak.
Munkájuk mára kinőtte a kisszínházi kereteket, előbb Stephen King Tortúra-produkciójuk került fel a népszerű Karinthy Színház színpadára - mely tíz éve töretlen népszerűséggel fut –, a pandémia időszakát pedig egy igazán nagyszabású feladattal dolgozták végig: ők készítették el az augusztus 20-i Tűz és Fények Játéka showt, mely a Szent István napi fővárosi tűzijátékot emelte magasabb szintre. A 2022-t pedig egy Broadway-darabbal indítják. Az új darabról, munkáról, tervekről Iványi Árpáddal beszélgettek.
- Történeteket mesélünk – hangzik a Budapest Playhouse szlogenje… ez most milyen történet lesz?
- A FAT PIG (Kövér Disznó) az ünnepelt amerikai szerző, Neil LaBute szatírikus vígjátéka, ami először kerül Magyarországon bemutatásra. A darab egy különösen aktuális témát jár körbe: mennyire befolyásolják életünket a külsőségek, hogy érvényesülhet valaki, aki nem akar a társadalom által diktált szabályok szerint létezni. Rendkívül szókimondóan, nyersen, néhol vulgárisan fogalmazza meg a mai világban nagyon is időszerű kérdést, élhet-e boldog és teljes életet az, aki a mainstreammel szembemegy? A darab főszereplője a mai szépségideállal szemben egy molett nő, aki elcsavarja egy jóképű és sikeres srác fejét, de a kollégák és a környezetük nem tudja őket párként elfogadni, munkahelyi viccek és piszkálódások céltáblájává válnak.
- Mennyire tudsz férfiként azonosulni a darab mondanivalójával?
- Kamaszkoromban a saját bőrömön tapasztaltam, milyen, ha kivet, kiközösít a társadalom. Mivel beszédhibás voltam, dadogtam, a fiatal éveim nekem is gúnyolódások és kirekesztettség érzés légkörében teltek. De rájöttem, hogy ebből ki lehet jönni: lényegében a legtöbb dolog az önbizalmon, a tudatos létezésen és akaraterőn múlik, illetve vannak, akik beállnak a sorba és vannak, akik nem; a boldogságunk, boldogulásunk nem ezen múlik. Neil LaBute darabja a mai világ férfi-női szerepeiről, hatalmi játszmákról és a mostanság oly divatos politikai korrektségről szól. Ahogy Barnabás (Réti Barnabás a Budapest Playhouse másik alapítója) mondta, olyan, mintha egy Jóbarátok-szerű sitcomot néznél, miközben bekapsz egy-két kemény gyomrost.
- Milyen rendezői eszközökkel lehet a darab üzenetét tisztán és érthetően eljuttatni a nézőkhöz?
- Az előadást a Karinthy Színházzal közösen, január végén mutatjuk be, és biztos sok vitát vált majd ki a nézőkből. Szeretnénk, ha mindenki úgy állna fel az előadás végén a székéből, hogy jól szórakozott, de a darab mégis nyomot hagyott benne és elgondolkodik. Igyekeztem egy-egy jelenet időzítésével, a zenei aláfestéssel, illetve a fények változásával még egyértelműbbé tenni a darab üzenetét. Az előadás egyfajta terápia is lesz: aki megnézi a darabot és felismeri saját problémáit, végül ráeszmél, hogy lehet másként is csinálni.
- A darab főszereplője Balázs Andrea lesz, akivel már korábban is dolgoztatok együtt…
- Annak idején már a Tortúrát is Balázs Andival csináltuk és rögtön őt akartuk erre a főszerepre is. Neki ez a téma személyes misszió egyben, hogy segítsen önelfogadási problémákkal küzdő fiataloknak. Fontos szempont, hogy Andi ismert színésznő, és hitelesen is tudja képviselni a témát. De szeretném megemlíteni a Barátok köztből ismert Pásztor Tibort és Tóth Szilvia Lillát, akik rendkívül tehetséges színészek, nagyszerű munkát végeznek ők is, Barnabásról pedig már régóta tudom, hogy remek színész.
- Ha már szóba került a Tortúra, egy másik, korábbi előadásotok is – hosszú idő után – újra repertoárra került a 6Szín Teátrumban.
- Az Egy különleges nap című előadás február 8-án lesz ismét látható. Ez a darab is rokon témát, hasonló problémákat feszeget: a kisemberek érvényesülése és identitáskeresése. Miként boldogulhat az, aki más, mint a többi. A kivitelezés azonban teljesen más, míg a FAT PIG (Kövér Disznó) egy mai modern, kortárs adaptáció, amely szikáran, egyértelműen a darab üzenetére koncentrál, addig az Egy különleges nap a jelmezek és a díszlet okán is inkább egy időutazás.
- Az ember csak kapkodja a fejét, hogy mennyi mindennel foglalkozol…
- A rendezés mellett sokat dolgozom a Recirquellel is, most készülünk egy új produkcióra a MÜPA-val karöltve, aminek az egyik látványtervezője vagyok. Tavaly pedig a Budapest Playhouse kapta a felkérést a 2021-es augusztus 20-i tűzijáték koncepciójának megalkotására és kivitelezésére. Mint művészeti rendező, én álmodtam meg a koncepciót, a show zenei dramaturgiáját, a történetet, a pirotechnika színkódjait, a drónshow, fényshow és vetítés témáit, Barnabás pedig kreatív konzultánsként segítette a munkát és ő írta az átkötő narrációkat is. Idén sem tervezek sokat pihenni, filmes terveink is vannak Barnabással, és emellett közösen ismét egy nagyszabású produkción dolgozunk.