Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
„Elképesztő adrenalinfröccs az, amikor kiszállsz egy óriási roncshoz, minden tiszta káosz, és ezen a káoszon neked kell úrrá lenned.”
Egy szakma, ahol egyetlen rosszul elvégzett munka megsemmisíthet egy egész vállalkozást – az extrém teherautómentőkről forgattak dokurealityt, amely hazánkban is bemutatkozik október 3-ától hétfőn esténként 20:00-tól a Viasat Explore műsorán. A nyolc részből álló széria öt ausztrál és újzélandi teherautóvontató céget követ nyomon, ahogy a kőkemény időjárással és a hálátlan domborzati viszonyokkal dacolva, millió dolláros gépek fedélzetén lavírozva gyűjtenek be és mentenek meg pórul járt gépmonstrumokat. Cikkünkben bemutatunk egyet ezen rendíthetetlen szakik közül.
Egyre nagyobb figyelem övezi az Ausztráliában dolgozó kétkezi munkások tevékenységét, akik hol mosolyogva, hol fogukat csikorgatva mennek neki olyan melóknak, amelyektől a legtöbbünk sikoltozva menekülne. Aranyásók és állatmentők után most itt vannak az extrém autómentők, akik – Thierry Bled producer szerint – „meg nem énekelt bátorsággal, lenyűgöző hősiességgel és kikezdhetetlen tapasztalattal teljesítenek kőkemény feladatokat”.
Jimmy Cool, a Wagga Truck Twoing 51 éves tulajdonosa így fogalmazott hivatásáról: „Elképesztő adrenalinfröccs az, amikor kiszállsz egy óriási roncshoz, minden tiszta káosz, és ezen a káoszon neked kell úrrá lenned.” Jimmy 30 éve van a szakmában, kamionok között nőtt fel és a vontatás az élete. Az apja is ebben a bizniszben utazott, és az egyik legkeményebb fickó hírében állt. Jimmy pedig nem esett messze a fájától, kitartása és szakértelme miatt őt és csapatát hívják a leglehetetlenebb munkákhoz. 600 kilométeres körzetben vállal melót, nehézgép-mentőkből, dönthető platós kocsikból és úttisztító gépekből álló arzenáljukkal gyakorlatilag bármilyen feladatot el tudnak látni – habár a flotta igazi sztárja az a speciálisan kiépített Morooka, ami nem találkozott még akkora sárral, amibe beleragadhatna. Ez a „kicsike” 32 tonnás csörlőkapacitással bír és bármilyen nehézmentést végigcsinál anélkül, hogy elakadna.
A Stuart autópálya az egyik legforgalmasabb szállítóút Ausztráliában, és a hosszú úton elfáradt sofőrök, az éjszaka is sűrű forgalom, no meg a könyörtelen időjárás nem kis zűröket képes okozni. A Wagga Truck Towingnak hetente több mint tíz kisebb-nagyobb balhéhoz kell kiszállnia. Vannak olyan feladatok, amelyek egy egész géparzenált és egyszerre öt sofőr összehangolt munkáját igénylik, majd a nyomokat is el kell tűntetni, hogy a forgalom minél előbb helyre állhasson. Ha pedig éppen úgy jön ki, akkor letérnek az aszfaltról egy-egy árokba/szakadékba borult gép, vagy egy szárazra futott hajó kedvéért. A veszélynek viszont megvan az ára, ami átszámítva 3-10 millió forint között mozog.
Az Extrém teherautómentők dokumentumsorozatban olyan rémálom munkákat láthatunk, mint egy 25 tonnás betonkeverő mixerkocsi elvontatása (mielőtt a beton az útra ömölve áthatolhatatlan akadályt hozna létre), vagy egy homokkal betemetett autó kimenekítése a dagály elől. Hatalmas gépek, drága eszközök, rendkívüli rálátást igénylő mentési és helyreállítási munkálatok – ezeket mind megismerhetjük a Viasat Explore műsorában.