Hogyan készült az AVATAR: A víz útja c. film?

Minden idők legsikeresebb filmjének folytatása a 3D-vel, a nagy dinamikatartománnyal, képsebességgel és a 4K-s rögzítéssel egy másik világba kalauzolja a nézőket.

Tizenhárom évvel a megjelenése után az Avatar továbbra is minden idők első számú legnagyobb bevételt hozó filmje, több mint 2,8 milliárd dollárral világszerte. Ugyanolyan széles körben dicsérik az iparágban a virtuális gyártási technológia úttörő alkalmazásáért, amely segített kifinomultabb teljesítményrögzítési technikák kifejlesztésében, és lehetővé tette a színészek és a CG-eszközök élőben való bonyolult mozgatását – az egész olyan kihívás, mint a nyerőgépes játékok – a forgatáson egy „virtuális” kamerával.

James Cameron folytatásokban gondolkodik

Magától Camerontól sem idegenek a folytatások, hiszen ő írta és rendezte minden idők két legsikeresebb filmjét: az Aliens -t és a Terminátor 2: Ítéletnapot. Az Avatar folytatásának tervezése azonnal megkezdődött, amint kiderült, milyen hatalmas siker lett belőle. 2010 tavaszán a filmrendező, Jon Landau producer és más alkotók találkoztak, hogy áttekintsék, a filmkészítési folyamat, mely nézőpontjai működtek a legjobban, és miben lehetett volna még javítani. Ez a gyakorlat arra a döntésre vezetett, hogy tovább kutatják a történet világát, ami 1500 oldalnyi jegyzetet eredményezett – túl sok ahhoz, hogy egyetlen filmben mindent megmutassanak.

„Szerettem volna feltérképezni az összes történetet, majd kihasználni a méretgazdaságosságot: több filmben megörökítem a színészeket.” - mondta Cameron a Disney-film gyártási jegyzeteiben. „Az volt a gondolat, hogy egyesíthessük a gyártás különböző szakaszait – az előadás rögzítését, az élőszereplős változatot, majd az utómunkát.” (A rendező kockáztatott, mint a nyerőgépes játékokban).

Ahelyett, hogy új bolygókat és világokat hozna létre, Cameron úgy döntött, hogy az Avatar folytatásaival Pandora új életközösségének és kultúrájának felfedezését bővíti tovább. Úgy érvelt, hogy ez a Hold számos tájat tartalmazhat – akárcsak a Föld. A Pandora végül is a mi világunk metaforája.

Forgatás a víz alatt

A film nagy részének víz alatti forgatása nem ment zökkenőmentesen nyerőgépes játékok, hiszen számos nehézséggel kellett szembenézniük. A kulcs az volt, hogy a víz alatt és a víz felszínén vegyenek fel jeleneteket, így a színészek valósághűen úsznak, merülnek és emelkednek ki a vízből.

A Los Angeles-i Manhattan Beach Studios-ban, Cameron produkciós cégének, a Lightstormnak a főhadiszállásán egy hatalmas medencét építettek, amely több mint 65 000 liter vizet tartalmaz hullámgéppel kiegészítve. „Hulláminterakciót hozhatunk létre a felszínre bukkanó lényekkel és emberekkel, akiket egy hullám eltalál, és megpróbáljuk kimondani a soraikat, és egyszerre próbálnak lélegezni” – mondta Cameron.

A speciális tartályok ablakaiban kamerák voltak a víz alatti filmezéshez, míg a kameraberendezések a színészek arckifejezését is rögzítették.

Miután megörökítették a speciális felvételeket, Cameron és a csapat leforgatták a jeleneteket, beleértve a CG-jelmezbe öltözött karaktereket, digitális kellékekkel és CG-környezetekkel, virtuális kamerák segítségével stúdióban Wellingtonban, Új-Zélandon.

A HFR technológia

A nagy képkockasebesség 24 és 48 között váltakozik, miközben a rendező a kettő között vált a végső képen, a nagyobb sebességet használja a mozgás simítására a gyorsabb akciósorozatokban, és tompítja azt a lassabb párbeszédes jelenetek során. Ez valószínűleg a TruCut Motion nevű utómunkálati eljárással történt, amellyel Cameron nemrégiben „újra forgatta” az Avatart és a Titanicot. A technológiának köszönhetően a néző úgy látja az eseményeket, mintha minden a szeme előtt történne.

Több rész egy stúdióban készült el

Nemcsak a főszereplők némelyikének készült már a teljesítményrögzítés nagy része, de sok jelenetet is forgattak már az Avatar 3-hoz, néhányat pedig a sorozat negyedik részéhez. A filmes produkciók általában az összes jelenetet majdnem egyszerre forgatják, de ezúttal a későbbi folytatásokra is kiterjedő epizódokat forgattak, hogy ne kelljen újraépíteni a költséges nyerőgépes játékok díszletet. Ennek alapján a rendező az Avatar 3-at 2024-re és negyedik részt pedig legkésőbb 2026 végére szeretné a moziba küldeni. Reméljük a mennyiség nem megy majd a minőség rovására.