Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
Gombafogyasztást népszerűsítő kampány indul az Európai Unió társfinanszírozásával.
Az európai gombák, a helyi és fenntartható termesztésnek köszönhetően, értékes tápanyagokat tartalmaznak, melyekből változatos és ízletes fogásokat készíthetünk. Az európai gomba népszerűsítése érdekében, különösen az ezredforduló idején születettek körében, a GEPC Promo (European Mushroom Growers Promo Group) elindítja az Európai Unió által társfinanszírozott promóciós kampányt, melynek szlogenje “Európai gomba, a rejtett gyöngyszem”.
A GEPC Promo – amely tíz nemzeti szervezetet képvisel – 9 európai piacon indítja el a promóciós kampányt az ezredfordulón született korosztály számára: Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Magyarországon, Írországban, Olaszországban, Hollandiában, Lengyelországban és Spanyolországban.
Az 5 millió eurós kampány három év alatt várhatóan 28 millió eurós forgalomnövekedést eredményez. A kampány célja, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét az európai gomba számos előnyére, fontos szerepére az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozásban. Megfizethető, egész évben elérhető, változatos, gazdag, könnyen elkészíthető, rendkívül fenntartható, semmi sem hiányzik, az európai gomba egy valódi kincs.
Az európai gombatermesztés, egy dinamikusan fejlődő ágazat
Európai gombatermelő ágazat éves forgalma több mint 1,5 milliárd euró. Az ágazatot a nagyfokú önellátás jellemzi, amely különösen jól alkalmazkodik az új felelős fogyasztói trendekhez, támogatja a helyi munkaerőpiacot, megelőzi az élelmiszerhiányt, és minőségi és kedvező árú élelmiszereket kínál. Lengyelország és Hollandia (a teljes európai termelés több mint 50%-a) a legnagyobb európai gombatermesztők, szorosan követi őket Spanyolország.
A csiperkegomba a legnagyobb mennyiségben termesztett fajta. 2020-ban a termelés elérte a 1.063.700 tonnát, melyből 64% a frissáru piacra, 36%-a pedig feldolgozásra került. A gombatermesztés jelentős beruházásokat igényel, de ezek a számok az elmúlt években viszonylag stabilak maradtak. Ez a mintegy 2 900 európai termelőt jelentő ágazat a foglalkoztatás szempontjából is nagyon fontos, több mint 40 000 közvetlen munkahelyet biztosít, különösen a vidéki területeken.
Fontos megjegyezni, hogy a friss gomba értékesítésének 70%-a kiskereskedelmi láncokon keresztül történik, főként hipermarketekben és szupermarketekben. A fennmaradó 30% a vendéglátóipar felhasználást szolgálja. Az elmúlt években mind a kiskereskedők, mind az éttermek által fizetett felvásárlási ár nagyon stabil maradt, körülbelül 3 euró/kg körül volt. S ami még fontosabb, hogy a lánc egyik végétől a másikig a termesztett gombák láncolata, a fenntarthatóság mintapéldája, amely a termelési módszerekben mutatkozik meg.
Európai gomba – számos ok, hogy szeressük
Hollandiában és Belgiumban a fogyasztók egyre jobban aggódnak az élelmiszerek minősége, eredete és fenntarthatósága miatt. Egyharmaduk igyekszik minél kevesebb húst fogyasztani, 70%-uk pedig drasztikusan csökkenteni szeretné húsfogyasztását. A gomba ideális termék a mai fogyasztók változó igényeinek kielégítésére. Egyrészt az egészségügyi szakemberek által ajánlott friss gyümölcsök és zöldségek közé tartoznak, másrészt az európai gomba egész évben megfizethető és bármely étrendbe beilleszthető. Végül, de nem utolsó sorban, helyben és fenntartható módon, korlátozott vízfelhasználással termesztő. A gomba azonban leginkább az ízélvezetről szól: ínyenc termék, amelyet jellegzetes földes és húsos ízvilág jellemez. A csiperkegombától kezdve a portobellón át a shiitake-ig az európai gombák fantasztikus alapanyagok, amelyek bármely ételt gazdagabbá tesznek.
Az „Európai gomba, a rejtett gyöngyszem” kampány arra kívánja felhívni az ezredforduló idején születettek figyelmét, hogy a gomba tökéletes választ kínál napjaink fogyasztói igényeire.