A magyar filmek és filmkészítők egy lépéssel közelebb kerültek az Oscar®-díjhoz: a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál – Magyarországon elsőként – felkerült az Oscar®-kvalifikáló fesztiválok listájára.
Az immár a Pannónia Movie Kft. által felújított és üzemeltetett Art+ mozit a cinéphil közönség becsalogatására alkalmas, klubszerű vetítésekkel szeretnék újra kult hellyé tenni.
A filmrendező, forgatókönyvíró, költő Bertolucci filmrendezői pályafutását Pier Paolo Pasolini támogatásával kezdte. Korai műveiben Pasolinin túl Jean-Luc Godard, Jean Renoir és Kuroszava Akira hatása mutatható ki. A Forradalom előttben rátalál egyéni témájára: a politikai tartalomra – freudi tudatalattival fűszerezve. „Bertolucci rendezői karrierje mellett aktívan dolgozott forgatókönyvíróként is. Ő jegyezte többek közt Sergio Leone Volt egyszer egy vadnyugat (1968) című filmjének szkriptjét, mely meghozta számára a világsikert. 1970-ben A megalkuvó forgatókönyvéért jelölik Oscar-díjra, két évvel később Az utolsó tangó Párizsbanért (1972) már rendezőként kapott jelölést, azonban a díjat ekkor sem neki ítélték. 1988-ban azonban megtört a jég, és Az utolsó császár (1987) című filmje után szabályos díjözönben részesült (Golden Globe-díj, Oscar-díj, BAFTA-díj, David di Donatello-díj, Cézár-díj).” /mafab/ Többször készített szexfilmet, melyet a korabeli kritika pornográfnak minősített, az olasz kormány még a kópiákat is bezúzatta. Filmtörténeti jelentőségét elsősorban az apa–fiú konfliktus, az Ödipusz-komplexus, valamint a szélsőséges mozgalmak hatásmechanizmusának feltárása adja.
„A 2011-ben a Cannes-i Filmfesztiválon életműdíjat kapott Bernardo Bertolucci filmográfiája és hagyatéka eleve összetett és nehezen elhelyezhető az olasz és a nemzetközi filmtörténet tükrében, amin nem könnyítettek a #metoo mozgalmon keresztül felszínre került ellentmondások és a rendező szerencsétlen nyilatkozatai sem. Jóllehet piszkosul fiatalon (A kaszást mindössze 21 évesen készítette el) kezdett el filmezni, valahogy mintha mindig lekésett volna a jelentős mozgóképes trendekről. Nem véletlen, hogy sok filmjében olyan erősen van jelen a francia nouvelle vague iránti szeret/gyűlöl viszony. És bár sokan sorolják őt a neorealizmus után színre lépő olasz „újhullámhoz”, Bertolucci nem tekinthető Antonioni, Fellini vagy Pasolini kortársának sem.” /Filmtett, Verpeléti András/
Bernardo Bertolucci retrospektív sorozat: 2023. 09. 21–26. mindennap 19.00 órai kezdettel
Álmodozók (2003) – 2023. 09. 21.
Lopott szépség (1996) – 2023. 09. 22.
A kis Buddha (1993) – 2023. 09. 23.
Oltalmazó ég (1990) – 2023. 09. 24.
Az utolsó tangó Párizsban (1972) – 2023. 09. 25.
Pókstratégia (1970) – 2023. 09. 26.
Mészáros Márta retrospektív sorozat
Mészáros Márta az Örökbefogadás-ért (1975) átvehette a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Arany Medve-díját, és ezzel ő lett a fesztivál történetének első női fődíjasa. A Napló-sorozat első két epizódja a legnagyobb európai filmfesztiválok elismerését is kiváltotta: a Napló gyermekeimnek Cannes-ban elnyerte a zsűri nagydíját, míg a Napló szerelmeimnek Berlinben Ezüst Medvét kapott. Női érzékenységgel beszél a háborút követő szétesésről, identitáskeresésről, szégyenről és a soha be nem gyógyuló sebekről, elsősorban céltudatos, független vagy legalábbis függetlenségre vágyó női karakterein keresztül. A szülő- vagy épp a gyermekhiány „hőseinek” visszatérő drámája.
Mészáros Márta retrospektív sorozat: 2023. 09. 21–27. mindennap 19.00 órai kezdettel:
Szabadlélegzet (1970) 09. 21.
Szép lányok, ne sírjatok (1970) 09. 22.
Örökbefogadás (1975) 09. 23.
Örökség (1980) 09. 24.
Napló gyermekeimnek (1983) 09. 25.
Napló szerelmeimnek (1987) 09. 26.
Napló apámnak, anyámnak (1990) 09. 27.