Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Az iskoláskor pszichológiai és társas változásokkal, megpróbáltatásokkal teli életszakasz.
Gyermekeink számos olyan kihívással szembesülnek nap mint nap, amelyek hatással lehetnek mentális egészségükre – legyen szó az iskolai nyomásról vagy a közösségi médiából érkező ingerek állandó jelenlétéről. A fiatal elméket érő stresszhatás tagadhatatlan, a gyermekek sokszor mégis csendben próbálnak harcolni ellene. Szülőként kiemelten fontos, hogy foglalkozzunk ezzel a problémával, és hatékony megküzdési stratégiákkal vértezzük fel gyermekeinket.
A gyerekek gyakran nagyobb stressznek vannak kitéve, mint gondolnánk: egy korábbi svéd serdülőkkel végzett kutatásban majdnem minden második lány és minden ötödik fiú számolt be nagymértékű stresszről, míg Magyarországon a 11-18 évesek szüleinek 55%-a tapasztalt gyermekénél valamilyen mértékben alvászavart és „befelé fordulást”. Egy 2019-ben publikált felmérés szerint a tinédzserek 70%-a véli úgy, hogy a szorongás és a depresszió komoly problémát jelent társaik körében. Egyértelmű tehát, hogy soha nem volt még ekkora szükség hatékony stresszkezelő eszközökre.
Felismerve az érzelmi és pszichológiai jóllétük védelmének fontosságát, a Funside School mentálisegészség-szakértői összegyűjtöttek 5 olyan, otthon is könnyedén elvégezhető mindfulness és művészetterápiás gyakorlatot, amely segíthet a gyermekeknek megbirkózni a stresszel. A technikák hozzájárulhatnak a lelki egészségük ápolásához, valamint érzelmi és pszichológiai fejlődésükhöz, ráadásul a kreativitás kibontakozását és a családon belüli kommunikációt és érzelemkifejezést is elősegíthetik.
1. Könnyed relaxáció
A relaxáció hatékony eszköz lehet a stressz leküzdésére és a gyerekek koncentrációjának javítására. Az egyik legegyszerűbb módszer, ha lelassítjuk és tudatosítjuk a lélegzetünket: 4 számolásig orron át be, majd 6 számolásig szájon át kilélegzünk. Ezt kicsit érdekesebbé tehetjük a fiatal elme számára, ha közben elképzeli, hogy egy nyugtató hatású színt (például kéket) szív be, és egy stresszt jelképező színt (például tüzes pirosat) fúj ki. Ez a színlégzésnek nevezett gyakorlat segíthet a feszültség feloldásának vizualizálásában. Stresszes helyzetek esetén pedig gyors és hatékony segítség lehet a hasi légzés is, a kisebb gyermekek akár azt is elképzelhetik, mintha egy lufit fújnának fel a hasukban. Ezzel stimuláljuk a bolygóideget, ami aktiválja a paraszimpatikus idegrendszert, ezáltal csökkenti az olyan stresszreakciókat, mint a megemelkedett pulzus vagy a szaporább légzés.
Nagyobb gyermekek esetében bevezethetjük a progresszív relaxációs technikákat is: ehhez koncentráljanak légzésükre, és közben feszítsék meg, majd engedjék el testük minden egyes izomcsoportját – a lábujjaktól kezdve a fejük búbjáig. Ez különösen hatékony lefekvés előtti rituálé lehet, amely az ellazulást és a pihentető alvást támogatja, ráadásul a relaxációs módszerek akkor a leghatékonyabbak, ha rendszeresen végezzük őket.
2. Tudatos megfigyelés
Ezzel a módszerrel beépíthetjük a tudatosságot a mindennapi rutinba. Bátorítsuk gyermekünket, hogy aktívan figyelje a körülötte lévő világot, hangokat és az ezekkel kapcsolatos érzéseket. Mindezt apró kihívásokkal még szórakoztatóbbá tehetjük: keressen maga körül 3 fémből készült vagy kör alakú tárgyat, esetleg 5 dolgot, ami a természetet juttatja eszébe, vagy amit szépnek talál – csak a képzelet szab határt a lehetőségeknek.
Bárány Petra pszichológus, a Funside School mindfulness szakértője hozzátette, hogy „a stressz csökkentéséhez elengedhetetlen, hogy a fiatalok jobban ráhangolódjanak a környezetükre, mivel ez lehetővé teszi számukra, hogy kiszakadjanak a gondok örvényéből, és a jelen pillanatba kapcsolódjanak be. Ez a fokozott tudatosság elősegíti az ellazulást és az érzelmi egyensúlyt, valamint segít könnyebben és rugalmasabban átvészelni az élet kihívásait.”
3. Művészetterápia
Már 45 perc alkotás is 75%-kal csökkentheti a kortizolszintet, vagyis stresszhormont, ráadásul a kreatív tevékenységek a szerotonin- és dopaminszintre is kedvező hatással vannak. Fedezzük fel otthon együtt a művészi kifejezés erejét: kérjük meg gyermekünket, hogy rajzolja le magát szuperhősként, találja ki a karaktere erősségeit és vágyait, majd beszéljünk együtt az alkotás folyamatáról és a megszületett karakterről. Ha pedig a nehézségeiket szeretnénk feldolgozni velük, kérjük meg őket, hogy szörnyként fessék meg a rossz érzéseket, majd az elkészült alkotásokat semmisítsük meg együtt, mintegy szimbolizálva az erőt, amivel megszüntethetjük vagy megszelídíthetjük a félelmeket. „Ha rendszeresen megélhető az alkotás adta felszabadult állapot, az segít a gyerekeknek megélni az élet egyéb nehézségeit is” – mondta Lőrincz Beatrix, a Funside School művészetterápiás szakértője, és hozzátette: „az egyszerű alkotást igénylő közös gyakorlatok segíthetnek abban, hogy a család minden tagja lecsendesítse a zajos gondolatokat és megpihenjen ebben az állapotban – elvárások nélkül.”
4. Napi hála
Egy csésze meleg ital mellett ünnepeljük meg az elért eredményeket, kicsiket és nagyokat egyaránt: készítsünk egy listát vagy rajzoljuk le a hét eredményeit és mérföldköveit, hogy a gyerekek megismerhessék saját erősségeiket. Ha pedig ezeket a hála rituálékat a mindennapokba is be tudjuk építeni (például lefekvéskor), tovább erősíthetjük a családi kötelékeket, valamint egyensúlyt és nyugalmat biztosíthatunk az élet kihívásai közepette gyermekünknek, ami erőteljes pajzsként szolgál a stresszel szemben.
5. Naplóírás
Bátorítsuk gyermekünket, hogy vezessen naplót, amelyben feljegyezheti gondolatait, érzéseit és napi tapasztalatait. A naplóírás vagy journaling az önkifejezés és az önreflexió értékes eszköze. Ez egy biztonságos tér, ahol a gyermekek felfedezhetik érzelmeiket, nyomon követhetik személyes fejlődésüket, és betekintést nyerhetnek saját életükbe. Legyen szó álmaik dokumentálásáról, kedvenc pillanataik leírásáról vagy kihívást jelentő helyzetek feldolgozásáról, a naplóírás a tisztánlátás és az érzelmi felszabadulás érzését nyújtja. Ez egy olyan gyakorlat, amely nemcsak az íráskészségüket fejleszti, hanem a mindennapi történések és érzések feldolgozásban is segítenek, támogatva őket, hogy az élet hullámvölgyeit nagyobb rugalmassággal és megértéssel vészeljék át.
Felismerve e probléma kezelésének fontosságát, a Funside School egy olyan egyedülálló programot dolgozott ki, amely a mindfulness és a művészetterápiás technikákat ötvözi, és a gyerekeket olyan eszközökkel ruházza fel, amelyekkel eligazodhatnak az élet kihívásaiban. „A tanfolyam célja, hogy magasabb szintre emeljük a gyermekek önismeretét és érzelmi jóllétét. Csoportos keretek között megtanulják használni a mindfulness és a kreatív kifejezés erejét egy biztonságos, elfogadó térben. Hiszünk abban, hogy e technikák csoportos keretek között történő gyakorlása biztosítja a gyermekek számára az élet kihívásaiban való eligazodáshoz és az ellenálló képesség kialakításához szükséges készségeket” – mondta Kittka András, a Funside School ügyvezetője. „Célunk, hogy a mentális egészség és a kreativitás holisztikus megközelítésével képessé tegyük a gyerekeket arra, hogy boldogabb, kiegyensúlyozottabb életet éljenek” – tette hozzá. (fotó www.funside.hu)























