November 7-én, kedden kezdődik a 17. Román Filmhét az Uránia Nemzeti Filmszínházban

Ezúttal hat új alkotást láthatunk a Román Kulturális Intézet és az Uránia együttműködésében.

A nyitófilm, a Libertate '89 - Nagyszeben című, magyar koprodukcióval készült történelmi mozi lesz, amely a '89-es forradalom egy újabb arcát mutatja meg. A további bemutatók között találunk több szatirikus hangvételű művet, magashegyi thrillert, filozofikus magánéleti drámát és dokumentumfilmet is. Az alkotók között elsőfilmeseket éppúgy üdvözölhetünk majd, mint mestereket, így például a fekete komédiáiról ismert Paul Negoescu rendezőt, vagy Adrian Titienit, akit két filmben is viszontlátunk. Néhány alkotóval személyesen is találkozhatunk: a nyitó előadáson Tudor Giurgiu rendező lesz jelen, az ezt követő napokon pedig Oana Giurgiu rendező, valamint a Radu Romaniuc, Oana Tudor forgatókönyvíró páros kíséri el alkotását a november 12-ig tartó filmünnepre.

A véres  89-es romániai forradalom napjait idézi meg a november 7-én, 19 órakor kezdődő nyitóvetítés, ahol a magyarországi premier előtt láthatjuk a román-magyar koprodukcióban készült Libertate 89 – Nagyszeben című játékfilmet. A forradalom kaotikus és pánikhangulatú napjaiban a hadsereg a fellázadt tömeg oldalára áll a Ceausescut védő Milíciával valamint a Securitatéval szemben. Nagyszebenben a felkelők megtámadják a rendőrség épületét, a kétségbeesetten menekülő Viorel rendőrkapitányt pedig elfogják és terrorizmussal vádolják. „Ezzel a filmmel az a célom, hogy pontos képet fessek az akkori káoszról, másrészt, hogy magyarázatot adjak arra, vajon az igazi gyilkosokat miért nem vonták évekig felelősségre” - nyilatkozta a forradalmat tizennyolc évesen megélő Tudor Giurgiu rendező, aki a vetítés vendége lesz. Rendezése a valós karakterek hiteles bemutatásán túl akciófilmbe illő izgalmakat kínál, nem véletlen, hogy a Transilvania Nemzetközi Filmfesztiválon (TIFF) közönségdíjat kapott.

Tudor Giurgiu volt a producere a filmhét egyetlen dokumentumfilmjének, az Oana Giurgiu rendezte Alkalmi kémeknek, amelyet az esemény második napján, november 8-án láthatunk. Különös módszerrel készült dokumentumfilmről van szó. Az archív felvételek és történészinterjúk mellett az egykori szereplők történeteit alkalmi színészek játsszák újra, de a felvételeknek csak egy-egy kockája jelenik meg, így a képek szinte fényképalbum-szerűen festik alá a narrációt.  Ezt a technikát a nehezen bemutatható téma indokolja: a doku ugyanis azokról a Kelet-Európából származó zsidó önkéntesekről szól, akiket a britek ügynökként juttattak vissza szülőföldjükre, Romániába, Magyarországra, Jugoszláviába a második világháborúban. Érthető módon ezekről a bevetésekről kevés nyomot, kevés dokumentumot hagytak. A témáról számos érdekesség kiderülhet a film utáni beszélgetésből, amelynek vendége a rendezőnő lesz.

A filmhét következő két alkotását Adrian Titieni személye köti össze. A neves színész korábban volt már a budapesti Román Filmhét vendége is.  Most fontos szerepet alakít mind A szelek nyomában, mind pedig Az apa, aki hegyeket mozgat meg című filmben.

A szelek nyomában egy olyan férfiról szól, aki a halál árnyékában messzire menekül addigi élete elől és lassan megérti, hogyan és miért érdemes élni. Mindebben nagy segítségére van egy öregember, akit Adrian Titieni személyesít meg, és egy nő, akibe hősünk beleszeret. Az értelmes élet mibenlétét kereső történetet november 9-én láthatjuk az Urániában. Rendezője Mihai Sofronea, akinek ez az első nagyjátékfilmje.

Daniel Sandu, Az apa, aki hegyeket mozgat meg rendezője már ismert a budapesti román filmhetek közönsége előtt, hiszen első filmjét Egy lépéssel az angyalok mögött címmel a 2018-as válogatásban láthattuk. Mostani mozija egy magashegyi thriller. Főszereplője egy nyugalmazott hírszerző tiszt (Adrian Titieni). Fiának nyoma vész a havasokban, s többnapi keresés után a mentőegységek eltűntnek nyilvánítják. Az apa a helyszínre siet és jó kapcsolatait megmozgatva saját mentőegységet szervez. Minél magasabbra jut a hegyekben, annál reménytelenebbé válik az eredmény, ő pedig egyre mélyebbre süllyed bűntudatában. November 9-én nézhetjük meg.

A filmhetet két szatirikus hangvételű alkotás zárja. Szombaton, november 11-én este látható Paul Negoescu Derék emberek című társadalmi szatírája. Negoescu az új román fekete vígjáték mestere, Két sorsjegy című 2016-os komédiája közönségsiker, és a kevés nyereséges film egyike lett Romániában 2017-ben, itthon is láthattuk a 12. Román Filmnapokon. A Budapesten most bemutatkozó Derék emberek is számos elismerést kapott. Egyebek mellett idén nyolc kategóriában nyerte el a GOPO-t, a román nemzeti filmdíjat, például a legjobb rendezésért, a legjobb forgatókönyvért és a legjobb főszerepért. Utóbbit Iulian Postelnicu kapta egy kiégett falusi rendőr megszemélyesítéséért, aki nem akar mást, csak megszerezni egy gyümölcsöst, ahol békében élhet. Mindezt egy olyan vidéken, ahol a korrupció és a csempészet életforma. A film világáról a vetítés két vendégét, Radu Romaniuc és Oana Tudor forgatókönyvírót (utóbbit mint szereplőt is) kérdezhetjük majd.

A filmheti vetítések sora november 12-én az elsőfilmes moldáv rendező, Ion Borș Szén című mozijával zárul. Főhőse egy traktoros, aki úgy dönt bevonul a seregbe, és barátjával, az afganisztáni háborút megjárt Vászjával részt vesz a transznisztriai háborúban. A front felé haladva találnak egy elszenesedett holttestet. Megpróbálják emberhez méltó temetésben részesíteni, vállalásuk azonban nem várt kalandokkal és megpróbáltatásokkal jár.

A filmeket eredeti nyelven, magyar felirattal vetítik, a közönségtalálkozós vetítéseket (Libertate ‘89 - Nagyszeben, Alkalmi kémek, Derék emberek) angol felirattal is. A rendezvény a Román Kulturális Intézet és az Uránia Nemzeti Filmszínház együttműködésében, a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.