Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Egy 110 éves Kertész Mihály filmmel és Pacsay Attila zenéjével indul a FILM/ZENE sorozat.
Február végétől április végéig az Uránia Nemzeti Filmszínház termei megtelnek filmzenékkel. Új sorozatuk a mozi láthatatlan, de annál fontosabb hangi-zenei világára figyel, és olyan kérdések nyomába ered, hogy miként, hányféle módon kerülhetnek zenék egy filmbe, és hogyan segíti egy-egy film zenei világa, hogy nézőként kapcsolatba lépjünk a történettel. A több mint harminc alkalmas, közönségtalálkozókkal, filmsláger-koncerttel és élőzenés némafilmvetítéssel is kiegészülő vetítéssorozat a stílusok és megközelítésmódok sokféleségére koncentrál, és történetileg 110 éves ívet jár be – a nyitó és a záró előadáson a legkorábbi magyar egészestés filmek kerülnek mozivászonra.
Február 27-én Kertész Mihály A tolonc című 1914-es remekét vetítik. A Casablaca világhírű rendezőjének erdélyi tájakon forgatott korai munkája, amely egy cselédlány szívszorító története, 2006-ban New Yorkban bukkant elő, és hosszas restaurálási folyamat nyomán, a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívumnak köszönhetően kerülhetett újra közönség elé. A moziban ritkán látható alkotás szimfonikus zenéjét a 2014-es centenáriumi bemutatóra Pacsay Attila szerezte – a mostani vetítésen is ez szólal meg felvételről. A zeneszerző, aki olyan rendezők alkotótársa, mint Gárdos Péter, Szabó István és Koltai Lajos, személyesen is jelen lesz, sőt, az este folyamán részt vesz a Semmelweis vetítésén is, amelynek nagy ívű zenéjét szintén ő jegyzi.
Az április 30-áig, a Magyar Film Napjáig tartó sorozat a magyar filmkincs gyöngyszemeivel indul – az első alkalmak egyikén, március 1-én egyik legkedveltebb vígjátékunk, a Meseautó kerül műsorra, méghozzá frissen felújított hanggal – a vetítés vendége Bőhm Dániel hangmérnök, aki a hangrestaurálás-hangmanipulálás mesterséges intelligencia adta lehetőségeiről mesél. Március 4-én viszont az analóg technika kerül előtérbe: filmszalagról pereg Ábrahám Pál 1937-es dzsesszoperettje, a Vaszary János rendezte 3:1 a szerelem javára. Friss premierekben sem lesz hiány: március 12-én a Lefkovicsék gyászolnak című dramedyt Márkos Albert zeneszerző és zenésztársai kísérik el a moziba egy közönségtalálkozóra.
A folytatásban több külföldi produkció is vászonra kerül. Az Oscar-váró hétvégén a zenei és hangi jelölteké lesz a főszerep, majd olyan filmklasszikusok jönnek, melyekhez emigráns magyar művészek írták a zenét. Közülük elsőként, március 13-án A nagy ábránd című háborúellenes Renoir-dráma érkezik Jean Gabinnel a főszerepben, a világhírű Joseph Kosma zenéjével.
A kínálat egyik élőzenei fénypontja március 27-én a Hot jazz Band filmslágerkoncertje, A magyar film hőskora, amely a dzsesszkorszakba, avagy a magyar film vígjátéki aranykorába viszi vissza a közönséget. A Bényei Tamás vezette formáció, amely a korszak zenéjének talán leghitelesebb tolmácsa, olyan örökzöldeket szólaltat meg, mint a Halló Baby, az Egy kis édes félhomályban vagy a Mindig az a perc. A zenék történetébe és a hozzájuk kapcsolódó filmek kulisszatitkaiba a korszak kitűnő ismerője és kutatója, Kurutz Márton, a Filmarchívum munkatársa avatja be a nézőket.
Április 30-án, a Magyar Film Napján filmkoncerttel zárul a sorozat: élő zenei kísérettel érkezik a pár éve Amszterdamban megtalált, majd idehaza felújított Munkászubbony (1914), amelyet a Dódi karrierje című bohózattal együtt vetítenek. Mindkét filmet Bródy István rendezte, és az is összeköti őket, hogy operatőrük az a Zsitkovszky Béla, aki 1901-ben az Uránia első technikusa, mozigépésze volt. A Munkászubbonyt Káel Norbert dzsesszzongorista kíséri saját kompozíciójával, a Dódi karrierjét pedig Szabó Ádám harmonikaművész játéka festi alá.
A program a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.























