Karácsony másnapján már mehetünk is a moziba a családdal, mert jön a Sonic 3!
2010. szeptember 21-én kulcspillanatához érkezett egy közel másfél éve tartó budapesti kulturális beruházás. A Petőfi híd budai hídfőjénél horgonyzó A38 Hajó 2003-as megnyitása óta jelentősen kinőtte a rendelkezésre álló teret: az eddigi hét és fél év alatt megrendezett több mint kétezer kulturális rendezvény bebizonyította, hogy elodázhatatlan a bővítés.
Az A38 Hajó 2003. április 30.-án nyílt meg, és az elmúlt hét év alatt Budapest egyik legfontosabb kulturális központjává vált. A folyamatosan bővülő, egyre gazdagodó programkínálat és az egyre növekvő látogatószám az A38 Hajó bővítését tette szükségessé. Ehhez nyújtott segítséget az Új Magyarország Fejlesztési Terv Közép-Magyarországi Operatív Programjának támogatása, ami jelentős Európai Uniós forrásokkal járul hozzá ahhoz, hogy az A38 Hajó továbbra is kulcsfontosságú szereplője legyen a magyarországi és budapesti kulturális turizmusnak.
A civil kezdeményezésre hét évvel ezelőtt létrejött intézményben az évek során csaknem kétezer kulturális és művészeti eseményre, koncertre, fesztiválra, színházi előadásra, könyvbemutatóra, kiállításra került sor, melyek összesített látogatószáma jóval meghaladja a százezer főt. A gazdag programkínálat egyetlen hátulütője, hogy az A38 "kinőtte" a rendelkezésre álló teret - az egykor építészeti nívódíjjal kitüntetett, egykori ukrán uszályból átalakított "épület" immár szűkké vált. A folyamatosan bővülő, egyre gazdagabb programkínálat, az újabb és újabb kulturális szolgáltatások (mint például a hajón tartott események professzionális szintű audiovizuális rögzítése) az A38 Hajó bővítését tették szükségessé.
Az A38 Hajó ezért nagyszabású beruházást készített elő. Ennek központi eleme egy, a jelenlegi A38 Hajó mellé lehorgonyzott úszómű, amelyben - különleges belsőépítészeti megoldásainak (áthelyezhető falak, maximális hangszigetelés, az igényeknek megfelelően gyorsan, egy óra alatt kialakítható terek stb.) köszönhetően - igazi multifunkcionális tér jön létre. E tér kiállítások, tudományos szimpóziumok, oktatási rendezvények, illetve előadó-művészeti események lebonyolítására lesz alkalmas. Emellett az úszómű fontos funkciója a fővárosi tömegközlekedésben való részvétel, különös tekintettel a dunai hajózásra.
A projektet Nemzeti Fejlesztési Terv Közép-Magyarországi Régió Operatív Programja támogatja. A támogatási összeg 300 millió forint vissza nem térítendő támogatás, amely közvetve az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapjából származik. A bővítés a Kulturális és örökség-turizmus fejlesztése pályázaton nyert összegből valósul meg, 15%-os önrész mellett. Budapest turizmusa jelentős nemzetközi vonzerővel rendelkezik, ám e vonzerő megtartása érdekében szükség van jelentős turisztikai fejlesztésekre, a szolgáltatások színvonalának fejlesztésére és komplex turisztikai termékek kialakítására. Az A38 Hajó II. ütemének beruházása e célok megvalósításához járul hozzá jelentősen.
Ezúttal – szemben az A38 Hajó jelenlegi megoldásával – nem egy kész hajó átalakításából jött létre új tér, hanem egy teljesen új „úszómű” készült, melynek kivitelezője a Ganz Danubius Huti, az egyik legpatinásabb hazai hajóépítő cég. A GDH nyergesújfalui telepén épült ez az aprólékosan megtervezett építmény, amely szabályos, geometrikus tereivel egyrészt ahhoz az indusztriális stílushoz alkalmazkodik, amilyen a Hajó, másrészt a környezetéhez, amelyben a közvetlen és a távolabbi építészeti jellegzetességek a letisztult modern formavilágot hozzák.
Az objektum belsejében egy olyan tér kapja majd a fő hangsúlyt, amely a vízre néz majd, s onnan kap közvetlen fényt. Ezt a főtermet kiállítások megrendezésére, filmvetítésre, kisebb előadások, értekezletek megtartására tervezték, valamint lehetőség nyílik majd benne multimédia alkotások bemutatására is.
Az új kiállítóközpont előreláthatóan november közepén Miltényi Miklós retrospektív kiállításával nyílik majd. Annak idején ő volt az A38 imázsának tervezője, grafikái az állóhajó több pontján láthatók.
A majd ötven méter hosszú, tizenegy méter szélességű és négy méter belmagasságú építmény a Hajóról lesz megközelíthető annak mostani bejáratán keresztül, valamint a víz felől, amit négy híd tesz majd lehetővé, amelyek közül a főbejáró-híd alkalmas lesz a fogyatékkal élők biztonságos közlekedésére is.