A háztartások több mint fele utazott belföldön 2010-ben

A Magyar Turizmus Zrt. reprezentatív felmérése szerint egy év alatt a magyar háztartások 61%-a vett részt többnapos utazáson. A több napra utazók körében 2008-hoz képest nőtt a belföldön is utazók aránya, elérve a 85,6%-ot. Ezek a háztartások legnagyobb arányban a Balatont keresték fel. A belföldi többnapos utazások között az 1–3 éjszakásak domináltak. A fizetős szálláshelyek közül a szálloda és az apartman a legnépszerűbb. A belföldi utazásokkal kapcsolatos tájékozódásban első helyre került az internet.

A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a M.Á.S.T. Piac- és Közvéleménykutató Kft. nyolc éve, 2003 és 2006 között minden évben, azóta kétévente vizsgálja a magyar lakosság utazási szokásait. A kutatás három témakörre fókuszál: a vizsgálatot megelőző 12 hónap egy- és többnapos utazásaira, valamint a válaszadók által legfontosabbnak ítélt főutazásokra. A magyar lakosság 2009 novembere és a 2010 decembere között tett utazásairól végzett reprezentatív felmérés legfontosabb megállapításait az alábbiakban közöljük.

A megkérdezett háztartások közel 68%-a vett részt egynapos, 61%-a többnapos és közel 43%-a főutazáson.

Többnapos utazások
Többnapos belföldi utazáson a megkérdezett magyar háztartások több mint 52%-a vett részt. Legnépszerűbb úti céljuk (44,5%) a Balaton volt. A második helyen a Budapest–Közép-Dunavidék (20,7%), a harmadikon Észak-Magyarország (19,3%) áll. A belföldi utazások jelentős része (41,2%) a július–augusztusi főszezonra esett, de a júniusi, illetve az őszi (szeptember–október) utazások aránya is magas volt. A belföldi utazáson részt vevők motivációi közül a rokonok és ismerősök felkeresése volt a legfontosabb: az utazások 39,9%-ának ez volt a fő célja. A második legnépszerűbb motiváció a vízparti pihenés volt, a belföldi utazások 18,3%-a esetében. A harmadik legfontosabb motiváció a nyaraló felkeresése, és jelentős az egészségturizmus (gyógykezelés és wellness) és a városlátogatás szerepe is. A fizetős szálláshelyek közül a szálloda (10,3%) és az apartman (7,5%) a legnépszerűbb. A belföldi utazások 73,8%-ában ingyenes szállást vettek igénybe a megkérdezettek. Az információt gyűjtő belföldi utazók kétharmada (67,0%) internetes honlapok, 60,1%-a korábban ott járt személyek segítségével gyűjt turisztikai információt. Egyéb információforrások: prospektusok 35,6%, útikönyvek 33,3% és térképek 33,1%.

  • Legnépszerűbb úti célok: Balaton; Budapest–Közép-Dunavidék; Észak-Magyarország
  • Legnépszerűbb időszak: július–augusztus
  • Legnépszerűbb motiváció: rokonok és ismerősök felkeresése
  • Legnépszerűbb információforrás: internetes honlapok

Többnapos külföldi utazáson a megkérdezettek 23,5%-a vett részt. A külföldi utazások 13,2%-ának Ausztria volt az úti célja. Horvátországba a külföldi utazások 12,2%-a, Romániába 11,4%-a, Olaszországba 8,5%-a irányult. Az utazások 10,2%-a volt Európán kívüli.
A külföldi utazások többségére (49,1%) a nyári hónapokban került sor.

Főutazások
A főutazások közel 60%-a belföldi volt. A belföldi főutazások résztvevői közül legtöbben a Balaton turisztikai régiót részesítették előnyben (46,0%). A második leggyakrabban felkeresett úti cél az Észak-Alföld (11,7%), a harmadik az Észak-Magyarország régió (9,7%) volt. A fizetős szálláshelyek a főutazások esetében jóval nagyobb szerepet játszanak, mint általában az utazások esetében, közülük a szálloda (15,1%) a legnépszerűbb. A leggyakoribb fő motiváció a vízparti üdülés (42,8%) volt, ezt az ismerősök, rokonok meglátogatása (16,4%) követte. A harmadik helyen az egészségturizmusban (gyógykezeltetés és wellness) történő részvétel állt (16,1%).

A főutazáson részt vevők 77,6% tervezi, hogy a felmérést követő három év során ismét ellátogat a belföldi főutazás helyszínére. A belföldi főutazásokkal, elsősorban a természeti környezettel és a vendégszeretettel a válaszadók elégedettek voltak. Összességében belföldi főutazásukat átlagosan 4,6-re osztályozták a megkérdezettek, 61,3% teljesen elégedettnek, 37,4% elégedettnek bizonyult.

  • Legnépszerűbb úti célok: Balaton; Észak-Alföld; Észak-Magyarország
  • Legnépszerűbb időszak: július, augusztus
  • Legnépszerűbb motiváció: vízparti üdülés
  • Legnépszerűbb információforrás: internetes honlapok

A külföldi főutazások leggyakrabban említett úti célja Horvátország (21,2%), Ausztria (9,2%) és Olaszország (9,0%). Az utazáson részt vevők 56,7%-a tervezi, hogy a következő három évben ismét felkeresi főutazásának helyszínét, ami alacsonyabb arány, mint a belföldi főutazások esetében.

Egynapos utazások
Az egynapos utazások zöme belföldre irányult. Belföldi egynapos utazáson az összes megkérdezett kétharmada, 66,5%-a járt, akik legnagyobb arányban (37,4%) a Budapest–Közép-Dunavidék turisztikai régiót keresték fel. A belföldi egynapos utazások fő céljai közül kiemelkedett a vásárlás (42,3%), továbbá a rokonok és ismerősök meglátogatása (18,3%), amit a városlátogatás (6,0%), a vízparti üdülés (5,1%) és a gyógykezeltetés (5,0%) követett. A külföldi egynapos utazások döntő részének (72,4%) Ausztria volt az úti célja, a második helyen Szlovákia (15,3%) szerepelt.