December 3-án veszi kezdetét a Budapest Debut Film Forum (BDFF). A négynapos eseménysorozat célja, hogy az elsőfilmes rendezők és producerek bemutathassák projektjeiket, és tapasztalatokat cserélhessenek az európai, elsősorban a visegrádi régióból érkező kollégáikkal. A BDFF helyszíne a JCC Budapest – Bálint Ház lesz.
Az Arno Kammermeier és Walter Merzinger által alkotott Booka Shade duó korunk egyik legfelkapottabb elektronikus tánczenei formációjának számít. A 2004-es „Memento” és a 2006-os „Movements” nagylemezeik, - illetve az olyan megaslágereik, mint a „Body Language” vagy a”Mandarine Girl” világszerte elismert fogalommá tették a Bokka Shade-et.
Remixelhettek gyerekkori kedvenc zenekaruknak, a Depeche Mode-nak, de például a Yello, Moby, Fischerspooner, Mylo vagy Tiefschwarz-ék is kérték már fel őket egy-egy átdolgozásra. A Get Physical kiadót birtokló és vezető berlini live-act duó azok után, hogy tavaly megjelentette harmadik nagylemezét is, a 2009-es évet ismét a fellépéseknek szenteli, s minden eddiginél látványosabb show-val járják a világot.
Mennyi szabadidőtök van most ennek az interjúnak az elkészítésére?
Nagyon elfoglaltak vagyunk ebben a pillanatban is, hiszen a nyári fesztiválok előkészületeit végezzük, itt vagyunk a stúdióban, ebben a hónapban nem vállaltunk sok fellépést. Ennek egyik oka, amit már említettem már a fellépéseink előkészítése, a másik pedig, hogy Walternek gyereke születik, immáron a második, a kicsi erre a hétvégére várható, szóval mindenki nagyon izgatott. Nagyon sok új zene mellett, nagyon sok régi zene új verziója várható erre a fesztiválidőszakra, a világításra is nagyon nagy hangsúlyt fektettünk, sokkal több árny és alakzat lesz körülöttünk, így a színpadi felépítés is másabb, nagyobb lesz mint a megszokott.
Hogy tervezitek ezeket a produkciókat, mi áll az ötletek hátterében?
Durva ötleteink lettek a Booka Shade logó kapcsán, hisz ez egy grafikus logó. A logó körökből, háromszögekből és négyzetekből áll, és mindig is szerettük volna azt, hogy ezeket az elemeket a színpadon is megelevenítsük, ezeket a színpad designba beépítsük. Most megtaláltuk a megoldást, hogy valósíthatjuk meg ezt. Az alakzatok 1,5-2 méter magasak lesznek, és belülről lesznek kivilágítva. Van egy produkciós cégünk Los Angelesben, aki elkészíti az egészet, és elszállítja nekünk Európába július elejére. Ezek után számos próba következik Berlinben, hogy kipróbáljuk minden működik-e együtt, szinkronban. Nagyon sok munka mindent előkészíteni, de boldogak is vagyunk, hogy ezekkel a professzionális emberekkel vagyunk körülvéve, ők megcsinálják a setup-ot, nekünk kizárólag csak a zenére kell koncentrálnunk. Ez a legjobb nekünk: stúdióban ücsörögni és különböző zenei verziókon töprengeni.
Beszéltünk magáról a színpadról, mi a helyzet a fesztivál szettekkel, hogy készültök rájuk?
Ahogy azt már említettem, néhány korábbi zene új verziójával, aztán van jópár új dalunk is, amit még senki sem hallott, néhányat kipróbálunk ezek közül, hogy lássuk, hogy működik majd az új albumon, amin épp dolgozunk, általában a játszott zenéink nagy része még nem látott napvilágot, ahogy ez a múltban is volt. Szettünk legalább 30 %-a mindig is kiadatlan zene volt, és néhány ezek közül speciális élő verzió, ami valószínűleg sosem kerül majd kiadásra, ez csak arra az egy élő showra volt hallható. Ez nagyon jó, mert mindig tudunk valami újat mutatni a közönségnek, ami után az emberek érdeklődnek majd továbbra is irántunk, már van egy új verziója a Night Fallsnak, szóval sok olyan dolog amire érdemes hallgatóinknak odafigyelniük.
Mi változott a Booka Shade hangzásában 2004 óta, amikoris a Memento megjelent, milyen újításokon mentetek keresztül, mit hallunk most 2009-ben tőletek?
Mindig is törekedtünk arra, hogy változtassunk és új dolgokat próbáljunk ki, ami a felvételek során hasznosan jöhet. Még akkor is elmélkedünk, amikor az irodában ülünk. Ha a Memento-t vesszük, ez egy olyan album volt amit télidején vettünk fel, a legtöbbet éjszaka. A TV-ben filmek mentek, hang nélkül, és ennek mintájára próbáltuk megcsinálni a saját soundtrackünket az adott filmre, ez az amiért az első albumunk nagyon soundtrack orientált lett. Ezért is vannak rajta olyan címek, mint Memento, Frantic és nagyon sok mozifilmcím is. Aztán elkezdtük promótálni az albumot, ami egyre inkább élő szett lett, erre korábban még nem volt példa 2004 vége előtt. Aztán elkezdtük bejárni a világot, mindig kedves emberekkel találkoztunk és mindenhol óriási műsort csináltunk és pozitív visszajelzéseket arattunk. Ugyanakkor nagyon sok pozitív energiát kaptunk, amit a Movements albumba bele is illesztettünk. Vannak vidám zenéink mint a Body Language, és jópár más zene, amik ezek miatt váltak annyira energikussá. Az élő fellépés sok munkát jelent a zenék módosításában is, hisz mindig igazítanunk kell változtatásainkat nagy színpadi hangrendszerekhez. Mivel korábban mindig kis klubbokban játszottunk, ezek után jöttek kisebb fesztiválélmények. A Body Language, a Mandarine girl, a Night Falls, és a Darko révén nagyobb színpadokra nyertünk belépést, így lehetőségünk volt még nagyobb energiákra szert tenni. Úgy gondolom erről híres a Booka Shade, hogy mi ketten, keményen dolgozunk a színpadi hangszereken és ezt látva óriási energiát adunk a közönségnek, a közönség még több energiát szabadít ránk, és egyfajta ping-pong amit játszunk oda-vissza. A hangulat hamar a tetőfokára hág, és ez az amit kifejezetten szeretünk az élő fellépésekben. Nagyon szeretjük ha ilyen jó hangulatban telik egy este. A Movementsbe nagyon sok ilyen inspirációt hasznosítottunk. Most dolgozunk az új albumunkon és próbáljuk a koncertjeink hajtóerejét a lemezbe is belecsempészni. Így a következő nagyon energikus lesz.
Mit értesz az alatt hogy nagyon energikus lesz?
The sun and the neon light nagyon elmélkedő album volt, nagyon sok olyan hangot ragadtunk meg amit pozitív kimerültségünk hatására rögzítettünk. Nagyon jó érzéseket adott nekünk, próbáltuk megjeleníteni az éjszakai élettel járó életformát általánosságban, hova mész, minek mész, és hogy miért mész akkor is ha tudod, hogy másnap szarul leszel. Mindig van valami amire az embereknek szükségük van, mindenkinek van ilyene, és néha kell hogy ezt elveszítsék, kell hogy néha megőrüljenek. Ezért is van ennek a lemeznek kétértelműsége, hisz az éjszakai élet csodálatos, és ezért élünk, de ott a másik oldal ami érezteti, hogy ez a szar elpusztíthat. Különösen itt Berlinben, ahol nagyon erős éjszakai élet folyik, könnyen lehet fonalat téveszteni, nagyon hosszú időkre, hisz itt akár a hét 7 napján és a nap 24 órájában bulizhatsz egész évben. Persze ennek is megvan a hátránya, erre is gondolok amikor azt mondom hogy ez az album elég reflektív. Pozitív energiát próbálunk sugározni élő fellépéseink során és ezt próbáljuk albumjainkon megjeleníteni. A lényeg, sokkal több, pörgősebb, táncolhatóbb zene lesz az új albumon, mint a The sun and the neon light-on volt, szóval egy energikus elektronikus zenei album lesz ez.
A digitális forradalom korát éljük. Mindig is nagyon sok analóg hangszert használtok mind stúdiómunkáitokban, mind élő fellépések alkalmával, hogy érintett titeket az új hullám?
Nos mi mind a digitális, mind az analóg eszközeinket használjuk továbbra is, hisz nagyon sokat utazunk, ezért használnunk kell a laptopjainkat út közben. Ha csak a 2 legutóbbi albumot vesszük példaként, az összes anyag ezekhez a világ valamely részén készült. Ugyanakkor a Dj Kicks kiadvány is így látott napvilágot 2007-ben. Furán hangzik, de az albumok összegzése hotelszobában, backstageben vagy épp repülőn történik. Aztán ezeket összegyűjtjük és bevisszük a stúdióba. Pont most vagyunk ismét egy olyan periódusban, amikor nem vállalunk fellépéseket, csak ezeken az előre megírt skicceken dolgozunk, és a stúdiónk adta modern lehetőségeket kihasználva dolgozunk rajta tovább, ahol sokkal nagyobb a hangszerarzenál. Nagyon sok analóg billentyűzet, szintetizátor és hangzásjavító található meg nálunk, mivel már a 90-es évek eleje óta ezzel foglalkozunk, és azok az eszközök mind-mind megmaradtak, így akkor használjuk a már megunt kompresszorokat, amikor csak szeretnénk. Szóval a mi esetünkben az analóg továbbra is megmarad, persze szeretünk laptopon dolgozni, a kíváló minőség miatt, de sokszor egy analóg szintetizátor érzését nem lehet mással pótolni.
Manapság a naptáratokban észrevehető jópár Dj szett, ilyenkor mit hallhatunk tőletek, miről híresek a Booka Shade dj szettek?
Ez a dj dolog, relatívan új nekünk, hisz maga az ötlet legutolsó turnénk végén ötlött fel bennünk valamikor decemberben. Ha jól emlékszem épp haza értünk, és az albumhoz szerettünk volna egy dalt megírni, és azon agyaltunk, hogy mennyire jó volna más előadók zenéit is felhasználni zenénkben. Inspirációt nyerni azzal, hogy követjük mi folyik a szcénában, hol tartanak a többiek. Booka Shade mindig is arról volt híres, hogy drasztikusan másabb zenét játszunk, mint ami a klubbokban hallható. Erre kifejezetten büszke is vagyok. Különleges groove-ok, különleges zeneírás, nem akartuk, hogy így legyen, de jó érzés mások zenéivel dolgozni, keverni, effektezni azokat, és aztán valami újat kihozni ezekből is. Ezeket a mash up-okat imádjuk dj szettjeink közben játszani, és persze azokat a zenéket, amik még nem kerültek kiadásra, amiket csak teszt gyanánt játszunk a következő albumhoz, kiváló lehetőség ez számunkra, hogy kipróbáljuk a zenéink alapjait, és aztán továbbírjuk őket. A másik óriási előny, hogy nem kell annyi eszközt magunkkal vinni. A nyári live fellépésekre 1 tonnányi felszerelést viszünk, több mint 500 kilónyi lámpa kerül a dobozokba. A Dj szetteinket 2 laptoppal és pár kontrollerrel csináljuk, de így is tudunk szép zenéket játszani. Csodálatos érzés ez számunkra, de mégis az élő fellépések maradnak a Booka Shade fő erényei.
Milyen viszonyban álltok a Get Physical-ös előadókkal, hogy dolgoztok együtt?
Olyanok vagyunk, mint egy nagy család. Minden családban vannak hullámhegyek és hullámvölgyek, vannak veszekedések és viták is, de a nap végén nagyon szerencsésnek érezzük magunkat, hogy együtt dolgozhatunk, kíváló emberek egytől egyig. Nagyon nagy segítség ez számunkra, hisz lejátsszuk az új zenéinket Patricknek, Philipnek vagy Dj. T-nek, és ha nekik tetszik, akkor úgy gondoljuk, hogy másoknak is fog tetszeni, hisz egyedi izlésviláguk van, és ha azt mondják, hogy a track minősége megfelelő, akkor így haladunk tovább. Nagyon jó a Get Physical A&R-ja, véleményem szerint Philip az egyik legjobb A&R-os, szeretem a zenéhez való hozzáállását és ahogy bírálja azt, ez leginkább ösztön számára, de nagyon nagy rész zenei hozzáértés is. Ugyanakkor a kiadó szárnya alatt tevékenykedő művészek is profitálhatnak ebből, mint a Noze, akik fantasztikus élő show-val rendelkeznek, érdemes rájuk odafigyelni, őrült francia srácokról van szó, akik nagyon vidám zenét csinálnak, és örülünk, hogy egy kiadó alatt lehetünk velük. Örömünkre szolgál ugyanakkor az is, hogy Dj T új albummal jelentkezik.
Játszotok a Bónusz fesztiválon, mik az elvárásaitok, hogy emlékeztek vissza a magyar közönségre?
Így van, jó pár alkalommal játszottunk már korábban Budapesten és a Balatonnál is, és mindig kirobbanó energiát találtunk. Emlékszem az első fellépésünkre, nagyon meglepettek voltunk, hisz olyan sok ember tudott arról, hogy kik is vagyunk mi és még a zenéinket is ismerik. Ebből levonható, hogy jó információs rendszer és elektronikus zenei szcéna az, amire büszkék lehettek. Mindig boldogak vagyunk, amikor itt játszunk. Legutolsó alkalommal David Guetta előtt játszottunk, fantasztikusan éreztük magunkat, nagyon nagy show volt, nagyon várjuk már, nyár lesz, jó lesz, nagyon nagy bajunk nem lehet.
Mik a Booka Shade-del szemben támasztott elvárásaitok, terveitek?
Kíváncsian várjuk, hogy milyen hatást érünk el a nyári fesztiválokra készülő új színpadi tervünkkel, nagyon idegesek is vagyunk emiatt, de szeretjük a produkciónkat a legmagasabb szintre emelni, ezzel is nagyobb show-t prezentálni az embereknek. Nagyon várjuk az új album érkezését, amin dolgozunk lázasan. Ha minden jól megy az album 2010 februárjában jelenik meg, szóval a következő év során nagyon elfoglaltak leszünk. Ezen elmélkedve mondhatjuk azt, hogy a 2009-es évünk nem volt annyira hajtós, pihentünk sokat de dolgoztunk is, dj szettek, nyári fesztiválok, album készítési időszak és még egy új show is, és ezek mellett persze érkezünk Magyarországra, és az embereknek minél többet próbálunk nyújtani. Nem szoktunk unatkozni, leülni és hátradőlni, szeretjük nyomni a dolgokat előre, ahogy menniük kell.
Arno! Köszönjük szépen, hogy rendelkezésünkre álltál és találkozunk Magyarországon!
Így legyen! Köszönöm!