Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
Január 4-én útjára indul a hatodik Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál.
Számos hangverseny, interaktív beavató foglalkozás, zenepedagógiai műhelyfoglalkozás, családi- és gyerekszínházi előadás, kiállítás és moziest is szerepel a tizenhét nap programjában. A fesztivál az újzene sokszínű és innovatív világába enged betekintést, és teszi átláthatóvá – hallhatóvá - új füleknek is.
A fesztivál célja új módszerekkel bemutatni, és ezáltal, a közönséghez közelebb hozni az újzenét. Ősbemutatók mellett olyan régebbi műveket eljuttatni a magyar közönséghez, amelyek a mai szerzők számára referenciaként szolgálnak, de Magyarországon a szélesebb közönség számára kevésbé ismertek. A fesztivál elnevezése utal egyfelől a „látható hang” oximoronja által a fesztiválprogramban kiemelten jelen lévő újzenei színház, vizuális zene és hangszeres színház műfajaival, illetve más tárművészetekkel való intenzív kapcsolatra, másfelől arra, hogy a szervezők szándéka szerint a nagyközönség számára az újzene világát „átláthatóan” tudják bemutatni, ezáltal beavatva őket az általuk ismert zenei nyelvbe.
Az első Átlátszó Hang fesztivált 2014 januárjában a két kurátor, Horváth Balázs és Gryllus Samu ötlete nyomán szervezte meg a Trafó, a Zeneakadémia, a Budapest Music Center és a Fuga – Budapesti Építészeti Központ. A kezdeményezéshez az elmúlt években számos szervező csatlakozott, a kezdetben négynapos fesztivál mára tizenhét naposra bővült olyan további helyszínekkel, mint a Müpa Budapest, Színház- és Filmművészeti Egyetem, Art+Cinema, Szimpla Kert, a Közép-európai Egyetem és a Stúdió K Színház. A kezdeményezéshez idén csatlakozott a Fonó Budai zeneház, a MAMŰ Galéria, Műcsarnok, és a Vakok Iskolája is.
A magyar fellépők mellett a fesztiválnak számos külföldi vendége lesz. A francia ütőhangszeres szólista, Francoise Rivalland és a kínai szájorgona, a Sheng virtuóza, Wu Wei többek között Megyeri Krisztina számukra komponált zeneszínházi előadásának magyarországi bemutatóján vesz részt a Zeneakadémián, a fesztivál nyitókoncertjén. Sara Fernandez és Xenia Gogu hegedűművészek a berlini egyetem professzorának, Marc Sabat-nak különleges, tisztahangolású műveit és átiratait – többek között Bach szólószonátájából készült átiratát – adják elő. Vendégünk lesz Grazból a fiatal zeneszerzőket és előadókat tömörítő Ensemble Schallfeld is, illetve az indiai ütőhangszeren, a tablán játszó elektronikus zeneszerző, a svájci Stefan Keller is.
Először játsszák magyar előadók, a Budapest Sound Collective tagjai Dubóczky Gergely vezényletével a Müpában Georg Friedrich Haas in vain című művét, melyet Sir Simon Rattle egy interjúban a XXI. század egyik első remekművének nevezett. A fesztivál kiemelt eseményei közé tartozik Dargay Marcell művének ősbemutatója, a Metrum Ensemble előadásában, a Műcsarnokban, illetve a budapesti CentriFUGA műhely indonéz hangszerekre komponált művei a FUGA-ban. A 11 éve elhunyt német zeneszerző, Karlheinz Stockhausen Kontakte című három előadóra komponált kultikus művét 1961-ben egy 24 előadót foglalkoztató színházi réteggel egészítette ki. Magyar előadók által először látható-hallható mindkét mű, a Budapest Music Centerben.
Számos – tanároknak, gyerekeknek és minden érdeklődőnek szóló – műhelyfoglalkozásra lehet jelentkezni. Ennek része a tavaly megkezdett, újfajta pedagógiai szemléletű – Új-Zene-Oktatás című – sorozat két napja is. A MAMŰ Galéria kiállításán pedig fiatal zeneszerzők és képzőművészek közös munkáit lehet megnézni és meghallgatni január 4. és 18. között.
A fesztivál eseményein, hagyományainkhoz híven részben interaktív beavató foglalkozásokkal segítjük a közönséget a művek megismerésében.