A 30 éves Szemtől szemben és Hetedik után ezúttal Steven Spielberg megkerülhetetlen klasszikusa kerül limitáltan a Pannónia Movie Kft. multiplexeibe.

A 30 éves Szemtől szemben és Hetedik után ezúttal Steven Spielberg megkerülhetetlen klasszikusa kerül limitáltan a Pannónia Movie Kft. multiplexeibe.
A nyár utolsó hétvégéjén a frissen vásznakra került címek közül az USA mozijaiban nem a Rajtakapva vagy a Rózsák háborúja gyűjtötte a legtöbb bevételt, hanem az az örökzöld, amely 1975-ben is letarolt mindent, s korának legjobban jövedelmező filmjévé vált. A Cápa 4K-ban.
Október 2-től 8-ig ugyanis egyszerre négy fővárosi moziban evezhetünk ki főhőseinkkel, hogy mi is részesei lehessünk a nagyvászon előtt a Protkó elleni hajszának. Törzsnézőink már megszokhatták a leosztást: a Lurdy Mozi, a Pólus Mozi és a GoBuda Mozi szinkronnal, míg a Cinema MOM feliratosan fogja műsorára tűzni. Noha aligha kéne ismertetni külön a sztorit – mely forradalmasította az úgynevezett high concept filmkészítést, s azóta megszámlálhatatlan cápás koppintásnak adott ihletést – és John Williams egyszerű, ám annál nagyszerűbb főtémáját is bizonyára könnyedén tudjuk dúdolni, azért a rend kedvéért röviden alant.
A Massachusetts-i fiktív üdülősziget, a festői Amity igazi turistaparadicsom, mely partjaiból él. Egy nap azonban a hullámok emberi maradványokat sodornak ki a vízből, így Martin Brody rendőrfőnök (Roy Scheider) azonnal bezáratná a strandokat, cápaveszélyre hivatkozva. A polgármester (Murray Hamilton) viszont nem hallgat rá, a főszezonban ez kész anyagi csődöt jelentene a sziget gazdaságának. Brody ezek után árgus szemekkel figyelni kezdi a fürdőzőket, a cápatámadások pedig megismétlődnek, s már szélesebb hírverést kapnak szerte New Englandben. Érkezik a városba egy cápaszakértő biológus (Richard Dreyfuss), aki Brodyval és az egyik helyi tapasztalt tengerésszel (Robert Shaw) karöltve kihajózik a nyílt vízre, hogy levadásszák a nagy fehér fenevadat. A film Peter Benchley regényének adaptációja, aki egy 1916-ban, New Jerseyben megtörtént esetet vett alapul az íráshoz.
Hogy a filmet 2 óra körül tartsák és a feszültségre hegyezzék ki, jelentősen csökkentették Brody családi szálát, bár felesége (Lorraine Gary) még így sem elhanyagolható. A feszkóra való fókuszt kényszer is szülte: Protkó animatronikus cápamodellje annyiszor hibásodott meg a forgatások során, hogy inkább a kevesebb néha több alapon bántak az állat ábrázolásával, sokszor csak sejtetik jelenlétét, netán az ő szemszögéből látjuk a történéseket. A Hitchcock féle recept átmentését Spielberg a Jurassic Park esetén már tervezetten használta újra.
A 3 Oscart nyert alkotás nemcsak az első nagyköltségvetésű, óceánon forgatott produkcióként írt történelmet, fordulópontot is jelentett az iparban. Bár előtte is voltak eseményszámba menő Cinerama látványfilmek (pl. a Grand Prix, vagy a 2001: Űrodüsszeia), ahogy a westernek és az epikus történelmi mozik is sokakat megmozgattak, a Universal marketingstratégiája mégis újradefiniálta Hollywoodot. Korához képest extrém mennyiségű kópián kezdték játszani a nyári szünet elejére időzített, „nyaralós” filmet, amit számtalan TV reklám és merchtermék támogatott meg, ezzel megteremtve a mai, modern blockbuster kifejezést és mintát. Noha bevételi örökrekordját 2 évvel később a formulát csúcsra járató és végleg bebetonozó Star Wars megdöntötte, az emberekre való hatását nem vette el semmi: Spielberg mestermunkája után ugrott meg számottevően a cápáktól való félelem, mely máig része társadalmunknak.
Ugyan az 50 éve még horrorisztikusnak megélhető elemek napjaink ingerküszöbének többnyire már meg se kottyannak, erényei miatt mindig kivételes élmény átélni egy ilyen jelentőséggel bíró művet ott, ahová eredetileg szánták: a moziban. Október elején várunk tehát szeretettel mindenkit, aki részese akar lenni eme kalandnak. „Ám ezzel nincs vége!”