Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Az élet egy vadállat, gondolhatnánk, Fatih Akin német rendező filmjeit látva. Egy megszelídíthetetlen, kiszámíthatatlan lény, akinek a mozgását, viselkedését a legteljesebb nyugalmi állapotban is éberen figyelni kell, mert talán akkor a legveszélyesebb, de ehhez a szeszélyes lényhez akkor is ragaszkodunk, ha már minden veszni látszik.
Már a Fallal szemben című drámája is jelezte, nem akármilyen rendezővel van dolgunk. Mind látványvilágában, mind a történetmesélésben- és vezetésben egy nagyon dinamikus és következetes filmkészítő Akin, aki alkotásában elmegy a legvégsőkig, vagyis a falig.
A Soul Kitchen című legújabb filmje romantikus vígjáték, így a megnyugtató vég felől már biztosak lehetünk, de addig még igencsak rögös Zinos Kazantsakis sorsa. A rendező most egy görög fiatalember életének egy szeletét meséli el, aki Hamburgban él, és ott vezeti egy kimustrált üzemben Soul Kitchen névre hallgató vendéglátó egységét, amelynek konyhája a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető ételek előállítására alkalmas helyiségnek. Ez viszont egy cseppet sem zavarja, sem őt, sem a betérő vendégeket, mert mindenki azt kapja, amit vár, Zinos a pénzét, a betérők pedig a hűtőláda egyforma, de megbízható ízeit pizza, virsli, hal formájában. De ahogy az életben lenni szokott, a sors kiszámíthatatlan, így az éttermi idill is borul, mert kincsére szemet vetett a kapitalizmus tőkéje, majd a német KÖJÁL és az APEH is összecsapja kezeit Zinos pimaszsága láttán, aki szerint nincs abban semmi rossz, hogy ő a rendszeren kívül is olyan jól elvan adófizetés, egészségbiztosítás és rozsdamentes acéllábas nélkül. Helyzetét még inkább súlyosbítja, hogy nagyon jószívű és nagyon szerelmes.

A török származású német rendező most nem a kulturális, vallási ellentétek, és az azokból származó konfliktusok mentén gondolkodott, hanem azt mutatta be, ami közös a befogadók és a bevándorlók között. És ez a boldogulás vágya abban a struktúrában, amit a pénz mozgat, illetve manipulál. Vannak, akik kicsiben játszanak, mint hősünk testvére, Iliász, és vannak, aki gátlástalanul emelik a tétet, mint Zinos egykori osztálytársa, Neumann.
A rendező szereti a minél több, váratlan fordulatokban bővelkedő történetmesélést, amely a figurákat, az eseményeket többszörös és szokatlan fénytörésben képes megmutatni. A film közepe táján a főhőssel együtt csak lebegünk egy légüres térben, és tanácstalanul szemlélődünk, hogy most merre tovább. Aztán újfent meglódulnak az események, hogy a film kétharmadánál még siralmasabb helyzetben lássuk őt, mint a kezdő kockákon. Innen szép célba találni, gondoljuk, és a rendezőnek ez csont nélkül sikerül. Vagyis következetesen helyezett el a történetben látszólag jelentéktelen dramaturgiai patronokat, amelyek a történet végén a kellő időben nemcsak látványosan, de hihetően is robbantak. Külön érdeme a filmnek, hogy nem csúszik bele a ma oly divatos alpáriságba. A téma pedig több ponton is csábít, de Akin még csak meg sem rezdül, és szellemesen kerüli ki ezeket a csapdákat. Így a dialógusok is feszesek, poénosak és sosem öncélúak.
Helyzet- és jellemkomikumban is erős a film, amely a jó forgatókönyvön túl a remek színészi játéknak is köszönhető. A Zinost alakító Adam Bousdoukos színész, aki egyben az egyik írója is a filmnek, szeretni valóan hozza a görög fiú figuráját, akinek két nagy „hibája” van, hogy nagyon jószívű és nagyon szerelmes. A testvérét, a piti tolvaj Iliászt formáló Moritz Bleibtreu, aki mögött jelentős filmek és alkotások vannak már, tökéletes görög link. Gryllus Dorka fizioterepauta mellékszerepe közel sem mellékes, és színészi játéka természetesen illeszkedik ebbe a multikulti történetbe. És feltűnik a séf, ha nem is nagy, de mindenképpen fontos szerepében a Fallal szemben főszereplője, Birol Ünel aki körül most is izzik a levegő, és én nem is tudnék hirtelen olyan színész mondani, aki intenzitásban felülmúlná őt.
Az életben mindenki célra tart, de csak kevesen jutnak el a közelébe, még kevesebben szakítják át a célszalagot, de akit tehetsége és szerencséje mellett az a pici, szürreális valami is segíti, amit léleknek nevezünk, Fatih Akin szerint ő az igazi győztes.
10/10 pont
Soul Kitchen - német vígjáték, 99 perc, 2009
Rendező: Fatih Akin
Szereplők: Adam Bousdoukos (Zinos Kazantsakis)






















