Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
Az A38 Hajó kortárs japán zenéket bemutató sorozata, a Rising Sound következő állomásán nem éppen a habkönnyű táncdaloké a főszerep: az egyetemes zajkultúra első számú istene, Merzbow érkezik, hogy a magyar dobossal, Pándi Balázzsal egy kis ízelítőt adjon közösen megjelentetett új lemezükről, amely egy tavalyi New York-i élő fellépés dokumentuma.
A díszes kíséret pedig a kortárs avantgárd egy friss formációja, a nevét Lady Gagáról nyerő Germanotta Youth, illetve egy nem mindennapi ausztrál figura, a törött ablaküvegekkel történő öncsonkítást zajzeneművészeti szintre emelő Justice Yeldham lesz.
Az 1956-ban született japán mester, Akita Maszami, ismertebb nevén Merzbow (japán kiejtéssel: Merucubau) a kortárs zajzene kimagasló alakja. A zenéről vallott nézeteiről már névválasztási is ékesen árulkodik: a Merzbow valójában a zseniális német dadaista művész, Kurt Schwitters híres Merzbau projektjének kifordított, „anglo-japánosított” változata. A Merzbau önmagában egy talált név: Sschwitters a „Kommerz”, azaz kommersz kifejezéssel játszott el, és épített szülőházában egy fantasztikus világot maga köré a legekülönbözőbb anyagokból, talált tárgyakból, műalkotásokból, hulladlkokból és kincsekből. Merzbow ezt a mindent, hulladékot-műalkotást azonos esztétikai szintre emelő „Merz-filozófiát” alkalmazta a zenére. Laptopoktól, bonyolult elektronikus kütyüktől kezdve, házilag barkácsolt gitárokon át ruhadarabokig és saját testéig terjed a „hangszerek” skálája, amelyek segítségével Merzbow létrehozza hihetetlen energiákat felszabadító, torzításokkal, vad tempóváltásokkal, súlyos monotóniával operáló, végtelen hang-, illetve zajfolyamát.
Merzbow Schwitters-rajongását mi sem jelzi jobban, mint az, hogy a maga módján ő is felépítette a saját Merzbauját: 2000-ben kiadta a Merzbox elnevezésű 50 lemezes (!) gyűjteményt, ami egyrészt már-már az elviselhetetlenségig monumentális betetőzése volt az életműnek, másrészt egyértelműen korunk legfontosabb zajművészéve tette a monomániás japánt.
Merzbow jelentőségét jól mutatja, hogy a színtér legkomolyabb alkotóival dolgozott együtt aktív módon, többek között az A38 Hajón és fellépett Melt-Bananával, Mike Pattonnal vagy a Borisszal. Hihetetlen termékeny szerző és zenész, elképesztő életműve több mint 250 (!) sorlemezből, hatvannál több élő felvételből és számtalan egyéb más felvételből áll össze – szinte érthetetlen, hogy mindezek mellett hogyan szakít időt egyéb területekre: ugyanis előszeretettel filmez, fotózik, fest, és aktívan gyakorolja a buto nevű tradicionális japán mozgásművészeti formát.
Egyik legutóbbi élő felvétele egy New York-i koncert anyaga, melyen fellépő- és alkotótársa a fiatal magyar dobos, Pándi Balázs volt. Pándi a kortárs magyar zenei élet túlzás nélkül legsokoldalúbb figurája: súlyos grindcore-tól tradicionális dzsesszig jóformán mindent játszik, brutális noise-zúzdákban éppoly otthonosan érzi magát, mint ambientes elektronikában. Nehéz elképzelni, hogyan dolgozhat együtt valaki olyan távoli világokat képviselő művészekkel, mint mondjuk Venetian Snares, Otto Von Schirach, a Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, vagy a Zu – Pándinak mindez sikerül, és az említett, Merzbow-val közös New York-i koncertjéről a New York Times is hozsannákat zengett.
A Rising Sound sorozat mostani koncertjén ők ketten mutatják be a Ducks – Live in New York című lemezt.
Talán sokan emlékeznek még a Sonic Youth nyolcvanas évek közepén létrehozott vicces mellékprojektjére, a Ciccone Youth-ra. Ez a könnyed paródiaprojekt elnevezését Madonna eredeti nevéről nyerte, és bár csak pár lemezt jelentetett meg, élő fellépése sosem volt, Into the Groove- és Addicted to Love-paródiája azért megmaradt a poptörténetben.
„A nyolcvanas években Madonna uralta a világot, és megszületett a Ciccone Youth. A kétezertízes évek Lady Gagáról szólnak, így létrejött a Germanotta Youth” - utal Lady Gaga eredeti nevére a zenekart alapító három olasz fiatalember, akik saját noise-rock forrásaikat valahová a Locust és Aphex Twin közé lövik be. Metál, rock, noise, cyber-grindcore és technó ölelkezik a Germanotta Youth súlyos muzsikájában.
Az est harmadik fellépője a neves ausztrál zajművész és előadó, Lucas Abela legfrissebb alteregója: Justice Yeldham. Produkciója túlzás nélkül elképesztő, az A38 Hajón valaha fellépett legszélsőségesebb akciók között a helye. Justice Yeldham hangszere nem más, mint egy mikrofonokkal, pedálokkal és effektekkel preparált síküveg tábla, amellyel az egész előadás alatt szó szerint kegyetlen küzdelmet folytat. A fellépés során valósággal „elfogyasztja” darabokra töri ezt az üveget, miközben szájával, testével dörzsöli, fújja, harapdálja, és a hangfalakból e harc modulált eredménye dübörög. Az akció hevében önmagát sem kíméli, az összecsapás a szó szoros értelmében véres, ahogy a szilánkok felsebzik Justice Yeldham testét és arcát. Sokkoló és megdöbbentő látni-hallani ezt az elképesztő produkciót, ami ténylegesen vérre megy: Justice Yeldhamnél valószínűleg senki sem veszi komolyabban a zenélést a világon.