Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.
Mayer Éva elmúlt évben készült, legfrissebb munkáiból rendez egyéni kiállítást a Molnár Ani Galéria. A fiatal, Szlovákiában élő képzőművész különleges színfoltot képvisel a galéria művészkörében. Fotogram- és fotó alapú munkái most foszforeszkáló jelzőtáblák formájában alkotnak egy grafikai installációt a kiállítótérben.
Mayer Éva túllép a hagyományos technikák alkalmazásán, műfaji kísérletezéseivel a grafika határait tágítja. Giclée nyomatai a fotogram technika - a tárgyak árnyékát rögzítő, a fény erőssége által szabályozott fekete-fehér fényképezés – továbbértelmezéséből születnek. A fotogram és a fotó alapú giclée nyomatok fröcskölt tintasugaras nyomtatással kerülnek a hordozó felületre: minőségi papírra, vagy legújabban fényvisszaverő fóliára.
©MAyer Éva: Szögre akasztott idő
MAyer Éva: Szögre akasztott idő
Mayert már régóta foglalkoztatja a grafika megszokott, sík helyzetéből való kiemelése és „térgrafikává” való avanzsálása. A háromdimenziós formát nyert alkotásai körbejárhatók és meghatározó részét képezik a térnek. Fő technikai megoldásként Mayer Éva 2007 óta használja a fotogram technikát, amelyet fotó-, illetve számítógépes alkalmazással egészít ki. Sajátos, a művész által kikísérletezett technikai megoldásról van szó. A fotogramok készítésekor a megvilágítást és átvilágítást, mint szimbolikus folyamatot értelmezi: „Transzparencia, átláthatóság, a dolgok legbelsőbb jellege. A fotogram érdekessége, hogy a „fényrajzolás” által olyan hatást keltenek hétköznapi, megszokott tárgyaink, mintha önálló karaktert, életet nyernének.” (Mayer Éva)
A társadalmi érzékenységgel bíró képzőművész olyan szociális kérdésekkel is foglalkozik, mint a társadalom “identitáshiányának” problematikája. Foglakoztatja az egyén és a társadalom viszonya, a közép-európai identitás felfedezése. Szlovákiai magyar képzőművészként a téma személyes érdekeltségén, megfigyelésein is alapul.
Mayer Éva fontosnak tartja, hogy munkáin keresztül olyan aktuális kérdéseket boncolgasson, amelyek nyitottságra, elgondolkodtatásra, együttműködésre és toleranciára szólítják fel a közönséget.
2011 óta foglalkozik az elmúlás témakörével. “Szakítópróba” és “Életmérleg” című grafika-installációin belül a migráció témakörét bővíti ki, amely számára a helyzetváltoztatást, mozgékonyságot jelenti, de ezen felül munkáival „rávilágít” a lélek belső vándorlására, a személyiség fejlődésére és az elszakadásra is. „A vándor ember elhagyja szülőföldjét, országát, egy új világgal szembesül. Vándorlása során a számára nem megszokott társadalmi sémákkal és korlátokkal találkozik. Léte függ a nyitottságától, a másokkal szembeni elfogadó magatartástól. Integrálódik, vagy visszatér. Lelke tovább bolyong vagy megállapodik.” (Mayer Éva)
Mayer Éva 1983-ban született Somorján (SK), mind Szlovákiában, mind Magyarországon aktívan tevékenykedik, kiállít. Somorján DunArt néven nemzetközi művésztelepet szervez 2011-től. 2009-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem grafika szakán. Jelentősebb díjai: Mega-Pixel 2010- Digitális Alkotások Országos Tárlata - zsűri díja, Kondor Béla Alapítvány díja (2008), Erasmus-ösztöndíj, Crawford College of Art and Design - multimédia szak, Cork, Írország (2006-2007), Országos Művészeti Diákköri Konferencia - első hely (2007), Barcsay Jenő Alapítvány díja – fődíj (2006), Magyar Köztársasági ösztöndíj (2005-2006).





















