Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
Mayer Éva elmúlt évben készült, legfrissebb munkáiból rendez egyéni kiállítást a Molnár Ani Galéria. A fiatal, Szlovákiában élő képzőművész különleges színfoltot képvisel a galéria művészkörében. Fotogram- és fotó alapú munkái most foszforeszkáló jelzőtáblák formájában alkotnak egy grafikai installációt a kiállítótérben.
Mayer Éva túllép a hagyományos technikák alkalmazásán, műfaji kísérletezéseivel a grafika határait tágítja. Giclée nyomatai a fotogram technika - a tárgyak árnyékát rögzítő, a fény erőssége által szabályozott fekete-fehér fényképezés – továbbértelmezéséből születnek. A fotogram és a fotó alapú giclée nyomatok fröcskölt tintasugaras nyomtatással kerülnek a hordozó felületre: minőségi papírra, vagy legújabban fényvisszaverő fóliára.
©MAyer Éva: Szögre akasztott idő
Mayert már régóta foglalkoztatja a grafika megszokott, sík helyzetéből való kiemelése és „térgrafikává” való avanzsálása. A háromdimenziós formát nyert alkotásai körbejárhatók és meghatározó részét képezik a térnek. Fő technikai megoldásként Mayer Éva 2007 óta használja a fotogram technikát, amelyet fotó-, illetve számítógépes alkalmazással egészít ki. Sajátos, a művész által kikísérletezett technikai megoldásról van szó. A fotogramok készítésekor a megvilágítást és átvilágítást, mint szimbolikus folyamatot értelmezi: „Transzparencia, átláthatóság, a dolgok legbelsőbb jellege. A fotogram érdekessége, hogy a „fényrajzolás” által olyan hatást keltenek hétköznapi, megszokott tárgyaink, mintha önálló karaktert, életet nyernének.” (Mayer Éva)
A társadalmi érzékenységgel bíró képzőművész olyan szociális kérdésekkel is foglalkozik, mint a társadalom “identitáshiányának” problematikája. Foglakoztatja az egyén és a társadalom viszonya, a közép-európai identitás felfedezése. Szlovákiai magyar képzőművészként a téma személyes érdekeltségén, megfigyelésein is alapul.
Mayer Éva fontosnak tartja, hogy munkáin keresztül olyan aktuális kérdéseket boncolgasson, amelyek nyitottságra, elgondolkodtatásra, együttműködésre és toleranciára szólítják fel a közönséget.
2011 óta foglalkozik az elmúlás témakörével. “Szakítópróba” és “Életmérleg” című grafika-installációin belül a migráció témakörét bővíti ki, amely számára a helyzetváltoztatást, mozgékonyságot jelenti, de ezen felül munkáival „rávilágít” a lélek belső vándorlására, a személyiség fejlődésére és az elszakadásra is. „A vándor ember elhagyja szülőföldjét, országát, egy új világgal szembesül. Vándorlása során a számára nem megszokott társadalmi sémákkal és korlátokkal találkozik. Léte függ a nyitottságától, a másokkal szembeni elfogadó magatartástól. Integrálódik, vagy visszatér. Lelke tovább bolyong vagy megállapodik.” (Mayer Éva)
Mayer Éva 1983-ban született Somorján (SK), mind Szlovákiában, mind Magyarországon aktívan tevékenykedik, kiállít. Somorján DunArt néven nemzetközi művésztelepet szervez 2011-től. 2009-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem grafika szakán. Jelentősebb díjai: Mega-Pixel 2010- Digitális Alkotások Országos Tárlata - zsűri díja, Kondor Béla Alapítvány díja (2008), Erasmus-ösztöndíj, Crawford College of Art and Design - multimédia szak, Cork, Írország (2006-2007), Országos Művészeti Diákköri Konferencia - első hely (2007), Barcsay Jenő Alapítvány díja – fődíj (2006), Magyar Köztársasági ösztöndíj (2005-2006).