Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.
Milorad Krstić tíz éve készülő hatalmas vizuális tudatfolyamát így jellemzi: „A Das Anatomische Theater (röviden: DAT) megalkotásának egyik legfőbb oka a 20. századi politikai eszmék teljes csődje, melyek emberi véráldozatokkal lettek előre kifizetve.”
Valamint, hogy „a DAT legfőbb nyomvonala a DADA”, mintegy „agresszív és nihilista rekviemként a csődöt mondott társadalomért.” Tanúi lehetünk a tárlaton, „amint a művészet, mint valami bulimiás Leviathan, elnyeli a filozófiát, felzabálta a tudományokat, fölszippantotta az összes kvarkot, behabzsolta Fritz Langot dr. Mabuse-vel, Marinettit a piros versenyautójával, Kurt Schwitterst a MerzBau-val, Malevicset fehér, fekete és vörös négyzeteivel, Paul Klee-t a természetjel-elméletével, a kubizmust, futurizmust, szürrealizmust, konstruktivizmust, és gondolkodás nélkül küldte utánuk a marxi, lenini, sztálini, hitleri eszméket és diktatúrákat” (Kurdy Fehér János). A Műcsarnok három termében eredeti rajzok és festmények, valamint digitális nyomatok, vetítések és egy interaktív CD-ROM, valamint a nagy DAT könyv prezentálja Milorad Krstić 20. századi vizuális anatómiáját, Boros Lili kurátor rendezésében.
A DAT összetett műalkotás. A 20. század sajátosan értelmezett vizuális enciklopédiája. A művész által folyamatosan fejlesztett projekt főszereplője maga a 20. század, ezen belül a művészeti, politikai, tudományos felfedezések és események vagy épp a mindennapok tárgyai, helyzetei. Minden évet egy-egy kép képvisel, amelyek rajzokból, festményekből, fotókból állnak össze. Az első teremben két gigantikus falfestményen (murália) El Lissitzky-t („Vörös ékkel a fehérek ellen”) a baloldaliság, míg a másik falon McCarthy-t („Joe McCarthy anatómiai színháza”) megidézve a jobboldaliság krstić-i ikonjai magasodnak. „A DAT választásaink jobb és bal oldala, a mi két agyféltekénk, amely átnyúlik a kockakőig.” – int a falon lévő idézet. A képek összhatása a 20. század ismert műalkotásaira, könyveire, tipográfiájára „rájátszó”, de egyedi és összetéveszthetetlen. A kiállítás egésze azt a benyomást kelti, hogy képekből összeálló történelmi, tudományos, művészeti térkép darabjait láthatjuk a művész által a „falikárpiton”, mely a század leglényegesebb csúcs- és mélypontjait jeleníti meg. A DAT ebben az értelemben a képregényfolyamhoz hasonlatos, amely a 20. század tudattartalmait vetíti rá a század történelmi „tartófalaira”. Az említett két „politikai szfinx” mellett apró, eredeti rajzok szerepelnek a nyitó teremben. Milorad Krstić jól bánik a különböző médiumokkal. Az átmenetek a szabad kézi rajztól a festményig, fotóig, kordokumentumokig, sőt a számítógépes animációig terjednek. Ezekkel a hordozóeszközökkel is visszautal a 20. századra, amelyet szokás a kép forradalmaként is megnevezni.
A második teremben nyomatok és falra vetített képek bontják ki részleteiben a DAT vizuális szövetét. Megtalálható az összes fontos alak, 20. századi ikon, többek kötött Freud, Marinetti, Lenin, Sztálin és még sokan mások. Krstić szerint „A módszer anatómiai, a boncasztalon pedig maga a 20. század fekszik. A szereplők, események és jelenségek nem viselnek sem jelmezt, sem pedig maszkot, ellenkezőleg: bőrétől megfosztva, a szövetekig és a csontokig hatolva válik a vizsgálódás tárgyává izom-, ideg-, vér- és nyirokrendszer. A DAT üvegvitrinekkel berendezett biológiai szertárra emlékeztet, ahol szigorú rendben elhelyezett formalinos üvegekben a 20. század történelmének testrészei lebegnek”. A DAT olyan felszíni telítettséget képvisel, amely már inkább ornamentikára, mintázatokra hasonlít, mint konkrét jelenetekre. Szájak, testnyílások, végtagok, politikai eszmék és fogyasztási szlogenek más-más kontextusba vonva örvénylenek. Az ember és alkotásai, fegyverek és eszmék a világot átfogó gépezetként működnek: zörögnek, csattognak, és nem utolsó sorban termelnek. Elfojtásokat, hiteket, háborúkat, végső soron magát a történelmet. Milorad Krstić felhívja figyelmünket, hogy a történelem borzalmai sajnos megismétlődhetnek. Arra ösztökél az alkotó, hogy „a pusztítás szellemét többek között szerelemmel, iróniával és tudással győzzük le”. A DAT értelmező világtávcső is, amely abban segít, hogy az események mélyére nézhessünk, és azt láthassuk, ami látni segít, és ne pusztán azt, ami látható.
A harmadik terem négy falára színes, hangos, pörgős animációt láthatunk kivetítve. Aki rákattan a több órás interaktív játékra, az egy úgynevezett mouse-film nézője, sőt szereplője, vagy rendezője lehet. A nyitó képen egy szobát látni, ahol a kandalló előtt hatalmas újság mögött ül valaki a kutyája társaságában. A részletesen megrajzolt tárgyak mindegyike újabb és újabb kalandok felé viszi a nézőt, amint ráklikkel a tárgyakra. Megismerhetjük a dadaizmust, a szürrealista mozgalmakat, bepillantást nyerhetünk az első és második világháborúba, a sztálini és hitleri rémuralomba, de elindulhatunk egy űrutazásra is. Tanúi lehetünk a szexuális szokásokat kutató múlt századi német tudós aprólékos antropológiájának is dr. Magnus Hirschfeld globális panorámában mutatja be, hogy mit jelent a szex más-más égtájainkon.
A látogatók fellapozhatják a vaskos DAT-könyvet. A színes, több mint százoldalas mű egyéni betűtípussal, krstić-i tipográfiával készült. Az angol, magyar és szlovén nyelvű bevezetőben olvashatjuk: „Mindazt, amit a nemzeti és nemzetközi képzőművészeti stílusok termeltek, s mindazt, amit az elmúlt században pusztán ócska kacatnak, fölösleges lomnak, vagy bűzlő sebnek tekintettünk a művészet testén, Krstić az elmúlt tíz éve során kifejlesztett speciális szellemi itatóspapírjával szépen feltörölte, szublimálta és archiválta. A gyújtó eszmék drótjait összeérintette, anyagukat megolvasztotta, majd az így nyert művészeti nyersanyagból létrehozott egy irónia, kontra erőszak-vírust, amivel a dada szellemében, utókezelés gyanánt beoltotta a 20. század történetét.” – állítja szövegében Kurdy Fehér János.
Milorad Krstić Szlovéniában született, gyerekkorát Horvátországban, Isztrián töltötte. 1990 óta Budapesten él és alkot. Roczkov Radmilával ketten vezetik a Roczkov Stúdiót, amely a Roczkov Galériából alakult. Milorad Krstić számos nemzetközi díj kitüntetettje: többek között első animációs filmjéért megkapta a Berlini Filmfesztivál Ezüst Medve-díját, az 1999-es Annecy Filmfesztiválon pedig a legjobb interaktív Projektért járó MIFA-díjjal jutalmazták interaktív CD-ROM-ját. Munkáiról nagy európai médiumok közöltek elismerő cikkeket. A Die Zeit egyik számát például a DAT figurái illusztrálják. Számos film és színházi előadás díszlettervezője volt, és a mai napig részt vesz színházi produkciókban. Munkái és gondolatai, valamint egyéb részletes háttéranyagok megtalálhatóak a szerző blogján: www.milorad.eu, illetve a www.dasanatomischetheater.com oldalakon.





















