Régi hagyomány, hogy a Jurassic Park (World)-filmek történései valamilyen trópusi szigeten játszódnak, ami logikai és dramaturgia szempontból is indokolható. A feltámasztott dinókat mindig emberektől távol, érintetlen természeti környezetben tartják, afféle jól védett szafariparkokban.
![](https://cseppek.hu/files/images/gobolyosluca.jpg)
Gőbölyös Luca “Férjhez akarok menni” c. munkája népszerű média- és publikációs formákat, ill. a hagyományos - kis közösségeken, családi struktúrákon keresztül terjedő, s a párválasztás nehézségeit megkönnyíteni szándékozó – „tudás“ rituáléinak formáit ötvözi és ütközteti ironikus módon.
A tradicionális szerelmi varázs-praktikákba a magyar hajadonokat részletekig beavató, öt epizódból álló tv-műsor (főző-show) egy párkapcsolat egész várható folyamatát modellezi az események sorrendisége szerint: megtalálni az igazit, elbűvölni és magunkhoz láncolni, férjhez menni, ha elhagy visszaszerezni, és elveszejteni - ha mégsem kell.
Ám egy igazi főző-show végén az elkészített receptek kép formájában, a hozzávalók listáját és az instrukciókat tartalmazó szöveges csendéletként is megjelennek, nem beszélve a műsort követően a boltokba kerülő szakácskönyvről. Mindez következetesen, a komplex médiaformának megfelelően valósul meg Gőbölyös munkájában.
De vajon a szingli-életforma meghatározóvá válásának korában továbbra is a házasodás a boldogulás újta, s tényleg szükségünk van mindehhez receptekre?
A gazdasági-társadalmi okokból egyaránt drasztikusan változó életkörülmények idézik elő olykor azt a helyzetet, hogy a hagyományos szerepek, helyzetek nyújtotta biztonság, és a bizonyosság iránti igény ismét intenzíven fellép. Mindez részben a tradíciókba vetett - akár babonák, hiedelmek formájában megjelenő - hit feléldéséhez, részben olyan hétköznapi tevékenységek, rituálék népszerűvé válásához vezet, mint az intimitást és kreativitást egyszerre lehetővé tevő főzés.
A média kommunikációs klisékké vált formáival a magyar és a világ számos pontján hasonló szerelmi babonákat bemutatva Gőbölyös univerzális jelenségeket érzékeltet, így munkája minden értelemben túlmutat a lokális viszonylatokon. A felhasznált formák ironikus parafrázisával jelenbeli, az egyéni és egyben a szociális lét terén is meghatározó jelenségeket és szerep-modelleket emel ki, humorral és könnyedséggel. - Pilinger Erzsébet