Egy tisztességes pápaválasztós film. Majdnem végig. Ugyanis sokan úgy fogják érezni a sztori utolsó csavarja után, hogy mégsem annyira tisztességes ez a film. Ennél konkrétabbat nem lehet mondani anélkül, hogy valamit el ne szpojlerezzünk a történetből.
2010. szeptember 9.-én a B.L. Terem kertjében nyílt meg az V. Szabadtéri szobor című kiállítás olyan művek bemutatásával, melyek a szervezők szerint a műfajban a jelenkori szobrászat legjelentősebb értékei közé tartoznak, megfelelően kialakított környezetben, köz- vagy magán területeken is felállíthatóak, egy adott hely szellemi magját, fókuszát képezhetik.
Közülük Laborcz Ferenc Vonulat című alkotása négy évtizedig állt Szolnok város egyik közterén, ahova visszakerül majd, a megrongálódás utáni fel újítás követően. A kiállítást Dr. Beke László művészettörténész nyitotta meg és elemezte a műveket. Laborcz Ferenc Vonulat című köztéri alkotásával kapcsolatosan a művészettörténész kiemelte annak látnoki képességeket tükröző értékeit, olyan felfogást és látásmódot, mely a hazai szobrászatban, négy évtized elmúltával még csak napjainkban kezd kibontakozni. A figurális valóság (óvónőkkel vonuló óvódások) inspirálta a szobrászi gondolatot, a formák térbeli ritmusának lényeges elemeit kihangsúlyozó erőteljesen kifejező „életritmust” érzékeltető művet.
Ez a szívritmusra, kifejező „életritmusra” emlékeztető térbeni kibontakozása a formáknak, egyik közös jellemzője a kiállított műveknek - mint kifejtette Beke László – függetlenül attól, hogy eltérő egyéni megvalósításokat tükröznek, a konkrét valóság elvonatkoztatási folyamatának vagy éppen elvont tartalmak konkretizálási folyamatainak eredményei. A „kardiogrammákra” emlékeztető térbeni kibontakozása a formáknak, egyaránt érzékelhető Laborcz Ferenc Vonulat című alkotásában, Benedek József Lélekhelyek című mobil térstruktúrájának részeit folytatólagos vonal alakzattal összefűző talapzatának lüktető ritmusában, B. Laborcz Flóra Térdeplő felhők című műveinek felhő alakzataiban, vagy úgyszintén Kelemen Zénó Csapás irány I. című térben, azzal szerves kapcsolatban látványosan kibontakozó művében.
Benedek József mobil térstruktúráját elemezve Beke László felhívta a figyelmet arra, hogy azoknak eszköztárát képező kompozíciós megoldásai, tartalmi vonatkozásait jelentő részeinek jelképei, összhangban vannak a jelenkori, különböző tudományágak kutatásainak eredményeivel, elméleteivel. Így többek közt nyitott rendszerei - a fraktálokhoz hasonlóan - úgy az alakzatok apró részeinek irányában, mint kifelé növekvő egységeket létrehozva, elméletileg végtelenül folytathatóak karakterüket megőrizve. A művészettörténész kiemelte az alkotó elméleti tevékenységének értékeit, a kiállításokhoz kapcsolódó, általa szervezett szimpóziumok jelentőségét, a XVII. kerület művészeti életének minőségi felemelkedést célzó törekvéseinek fontosságát.
Római tanulmány útjának eredményeit tükrözik B. Laborcz Flóra (akivel kapcsolatosan érdemes megemlíteni, hogy a 90-es évek óta minden XVII. kerületi értékes képzőművészeti szerveződésnek egyik fő kezdeményezője) – kiállításon látható Időspirál című sorozatához tartozó legújabb alkotása. Különböző korok képzőművészeti, szobrászati értékeit, illetve saját maga által kreáltakat épít egyéni kompozíciós rendszerekbe a műben. Térdeplő felhők címet viselő alakzataival kapcsolatosan Beke László beszédében kitért, azok mély szakrális tartalmi vonatkozásaira. A kiállításon megtekinthető Kelemen Zenó - ifjabb generációhoz tartozó de már számos díj tulajdonosának - alkotása. A minimál art tömör megfogalmazásán alapuló szemlélettel, egy möbius görbére (szalag) emlékeztető alakzattal, ahhoz szervesen kapcsolódó tértben hajlított paralelogramma kifejező lehetőségeit feldolgozó, árnyaltan megformált részletekkel, plasztikai rafináltsággal kialakított felületekkel, térben látványosan kibontakozó művet láthatunk. Megnyitó beszédében Beke László, kitért a hely szobrászati tevékenység terén megnyilvánuló kisugárzó erejére, Laborcz Ferenc évtizedekkel ezelőtt itt folytatott, illetve a jelenleg itt alkotó művészek szobrászati tevékenységének, eredményeinek és értékeinek köszönhetően. Mint mondta, szívesen látogat ide, vesz részt az itteni rendezvényeken, mert mindenki számára az itt folyó alkotó munka, annak eredményei, a konkrét művek, illetve elméleti munka eredményei feltöltődést eredményeznek.