Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Wass Albert Tizenhárom almafájának békéscsabai bemutatója alighanem kuriózumok sorozataként vonul be a színháztörténetbe.
Az olvasópróbát a koronavírus terjedése miatt fokozott óvintézkedések közepette még megtartották március 17-én délelőtt, de a kormányrendelet másnaptól lehúzta a függönyt országszerte minden színházban. Kiss József (lásd fotón balra) Jászai Mari-díjas rendező és a színészek április 9-én délelőtt online próbát tartottak. A veszélyhelyzet ellenére sem állhat meg az élet, show must go on, a kényszer új műfajokat szül: netszínház, online repertoár, telefon- és emailinterjúk. S most megjelent az első online próba, csoportos skype-hívás, videokonferencia, ahol több hét után újra találkozhattak a művészek.
„Kerestem olyan jeleneteket, amelyekről érdemes beszélni, mert eseményeket tartalmaznak, amelyek a szereplők között zajlanak, kihatnak másik jelenetekre, fontos oszlopai, mozzanatai a darabnak, a szereplők egymás közti viszonyában jellemzők. Ezeken végig mentünk, elolvastuk együtt a jeleneteket, megálltunk fontos pillanatoknál. Olyan volt ez, mint egy asztali próba vagy olvasópróba. A rendelkező- vagy emlékeztetőpróbát nem tudom elképzelni személyes jelenlét nélkül, de a beszélgetésre alkalmas volt ez a távkapcsolat – jellemezte telefonon a különleges helyzetet Kiss József rendező Budapestről. - Az olvasópróbát megtartottuk, utána meg kellett állnunk, a rendelkezőt már nem tudtuk elkezdeni. Arra jó az ilyesmi, hogy kicsit „szagot fogjunk”, lássuk egymást, ez volt a legjobb dolog benne, hogy a színészek örültek egymásnak.
Majdnem egy hónap telt el a próbafolyamat kezdete óta, és úgy tudom, otthon tanulják a színészek a szöveget.
A színészek nem szeretnek otthon tanulni, szeretik a szövegeiket inkább színpadi helyzethez kötni, ami most nem lehetséges. A darab megértésében, a gondolkodásban viszont segít az asztali próba.
Amíg nem oldják fel a tilalmat, lesz még hasonló „találkozás”?
A technika rendelkezésre áll, elképzelhető, hogy fogunk még a következő hetekben is online dolgozni.
Nem tudjuk, meddig tart a rendkívüli állapot; miben lehet reménykedni, vajon mikor lesz bemutató?
Sajnos nem rajtunk múlik, de én nagyon szeretném nyáron bepróbálni, és akkor szeptemberben lehetne bemutatni, játszani a darabot. Ebben nagyon reménykedem.”
Wass Albert regényét, amely a Trianon utáni Erdélynek, Székelyföldnek állít emléket, Kiss József alkalmazta színpadra. A komédia ősbemutatóját eredetileg április végére tervezte volna a Jókai Színház, de az ismert okok, a világjárvány hazai elterjedése átrendezte a repertoárt. Az online próba premierjével mindenesetre olyan tapasztalatban volt részük a színészeknek, amilyenben korábban még soha.
Az előadásban Mózsi szerepét Tege Antal (lásd fotón) játssza, Rozál, a felesége Fehér Tímea. A szereposztás különlegessége, hogy Bartus Gyula Jászai Mari-díjas, Csurulya Csongor, Koleszár Bazil Péter, Lénárt László és Szabó Lajos is három-négy-öt figurát játszik.
Tege Antalt kérdeztem, hogy milyen érzés volt online próbálni.
„Csoportos skype-híváson olvastuk össze, beszéltük meg a szerepeket. Úgy gondolom, a próbafolyamat bizonyos fokán működőképes ez a megoldás, amikor elemzünk, összeolvasunk, megbeszéljük, hogy mi felé megyünk, hogyan értelmezzük a karaktereket, jeleneteket, addig jó az online próba. De bizonyos szint után élőben kell látni egymást, érezni, merre mozdulunk. Elképzelhetőnek tartom, hogy a próbafolyamat egy későbbi időszakában megint jó lesz ez például szövegösszemondásra. Amikor a színésznek már van fogalma a darabról, akkor lehet értelme ennek a módszernek, hiszen minden próba, mindenféle tanulás végül a darab hasznára válik.”
A Tizenhárom almafa szereplői, ahogyan a színészek általában abban bíznak, hogy a munka hamarabb elkezdődhet, mint ahogyan a nézők előadásra jöhetnek majd. Az is reményre ad okot, hogy a Sík Ferenc Kamaraszínházban lesz a bemutató, tehát kisebb létszámú nézőtér előtt. (Niedzielsky Katalin)






















