Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Francia, görög, orosz, ukrán, lengyel, cseh, lett, litván, olasz, bosnyák és vietnámi előadások is érkeznek Budapestre.
„...Testvériséget hozván a világra.” Ez a Madách-idézet a mottója a 2022-es Madách Nemzetközi Színházi Találkozónak. A Nemzeti Színház idei szemléje április 20. és május 8. között zajlik majd, a MITEM szervezői arra törekedtek, hogy a járvány ellenére is gazdag kínálatot nyújtsanak a magyar közönségnek. A VIII. MITEM programját ismertető február 7-ei sajtótájékoztatón kiderült, a találkozókon eddig 38 ország 170 előadása szerepelt, amelyek 53 500 néző előtt mutatkoztak be.
Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára az eseményen hangsúlyozta: az, hogy immár nyolcadjára rendezi meg a Nemzeti Színház a találkozót, azt is bizonyítja, hogy a külföldi társulatoknak jó itt lenni, jó itt megvitatni a gondolatokat, mert itt lehet ezekről vitázni. Az pedig, hogy Magyarország a pandémia ellenére ősszel is megtartotta a korábbról elhalasztott találkozót, azt jelzi, hogy a kultúra képes lehet a lelki sebek begyógyítására – tette hozzá az államtitkár.
A MITEM filozófiájáról szólva, Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója elmondta, már a kezdetektől az volt a cél, hogy az ország vezető teátrumát bekapcsolják a nemzetközi vérkeringésbe. Az elmúlt években igazi világszínházzá nőtte ki magát a teátrum, amit jelez az is, hogy a nemzetközi kapcsolatok kiépítésének köszönhetően például az idén egy évadban a norvég Eirik Stubø, az orosz Nyikolaj Roscsin, a görög Teodórosz Terzopulosz és a spanyol Ignacio García is jelen van egy-egy rendezéssel, sikerült tehát kinyitni nemzetközi viszonylatban is a színházat – fogalmazott Vidnyánszky Attila.
Ezután Bozsik Yvette, rendező-koreográfus beszélt Bohóc kerestetik című előadásáról, amit Matei Vişniec drámája alapján állított színpadra, ez az előadás is szerepel a programban. Kozma András dramaturg felhívta a figyelmet a Lengyelországból és a Baltikumból érkező jelentős rendezők produkcióira, illetve arra is, hogy a fennállásának 100. évfordulóját ünneplő moszkvai Vahtangov Színház a jubileumi szuperprodukcióját hozza el a MITEM-re.
Kulcsár Edit, a MITEM főszervezője arról is beszélt, hogy a számok mögött érdemes hangsúlyozni a produkciók jelentőségét is, amire jó példa lehet, hogy az idén először látható bosnyák színház előadása a térség különböző fesztiváljairól több mint ötven díjat vitt haza. Mészáros Martin színművész pedig arról ejtett szót, mennyire fontos a fiatal alkotóknak a találkozás a nemzetközi színházi élet mestereivel. Dr. Borsos Beáta, Nemzeti Artista- Előadó- és Cirkuszművészeti Központ ügyvezető igazgatója elmondta, a különleges cirkuszművészeti produkció, a vietnámi AO Show hat alkalommal szerepel majd a Fővárosi Nagycirkusz/Nemzeti Cirkuszművészeti Központ Podmaninczky utcai sátrában május elején, a találkozó részeként.
A sajtótájékoztató résztvevőit és a fesztiválszervezőket videóüzenetben köszöntötte Rimas Tuminas, a Vahtangov igazgatója, aki azt fogalmazta meg, nagyon közel érzi magát a magyar Nemzeti Színház gondolkodásmódjához. Szintén üzenetben fejezte ki örömét a magyarországi bemutatkozás előtt Jean Bellorini, a marseille-i Théâtre National Populaire igazgatója és Valere Novarina francia rendező. Tompa Gábor, a Kolozsvári Állami Magyar Színház igazgatója videóüzenetében többek között arról beszélt, hogy jelképes értékű az a Hamlet-előadás, amely a szemlén látható majd. A 230 éves kolozsvári színház több történelmi fordulója is ehhez a Shakespeare-műhöz kötődött, ő pedig most olyan produkciót rendezett, amelynek középpontjában a fiatalság igazságkeresése áll.
Az idei találkozó földrajzi és műfaji értelemben egyaránt változatos kínálattal várja a színház iránt érdeklődőket. Tompa Gábor szokatlan megoldásoktól hemzsegő, merész újításokkal és képzettársításokkal dolgozó kolozsvári Hamlet-rendezése nyitja a nemzetközi előadássort, amely az egyik legmeghatározóbb orosz színházi műhely, a moszkvai Vahtangov Színház társulatának letisztult, a színészi jelenlétre koncentráló Háború és békéjével zárul a Nemzeti Színház Nagyszínpadán. A lengyel klasszikus, Stanisław Witkiewitz Egy kétfejű borjú metafizikája című művét hozza el a zakopanei Witkacy Színház, amely először mutatkozik be a MITEM-en. Visszatér Kijevből az Ivan Franko Nemzeti Dráma Színház társulata, ezúttal Dalolj, Lola, dalolj! címmel mutatnak be egy különleges produkciót, amelyet Heinrich Mann Ronda tanár úr című regénye és A kék angyal című film alapján Olekszandr Csepalov kortárs szerző írt meg. Újra láthatjuk az athéni Attisz Színházat is, most Ámor című költői kompozíciójukkal érkeznek. A Rigai Új Színház Ivan Goncsarov: Oblomov című művének színpadi adaptációját hozza el Budapestre. Szintén a Baltikumból, Litvániából érkezik a Klaipèda Drámai Színház Caravaggio élete nyomán készült előadásával, és egy másik litván társulat is vendégeskedik a MITEM-en: a vilniusi OKT/ Városi Színház az orosz kortárs szerző, Ivan Viripajev: Delhi táncát mutatja be. A Théâtre National Populaire és a La Criée - Théâtre national de Marseille koprodukciójában látható az egyik legjelentősebb francia kortárs színpadi szerző, Valère Novarina: Az Árnyak Játéka című költői darabja. Szintén visszatérő vendége a találkozónak a szentpétervári Orosz Nemzeti Drámaszínház (Alekszandrinszkij Színház), amelynek társulata ezúttal egy izgalmas social-fiction előadást hoz Budapestre, Ma 2016 -… címmel. Egy igazán különleges, antropológiai indíttatású Macbeth-feldolgozást láthatunk majd a Sardegna Színház, Teatropersona Társulatától Cagliariból, Szarajevóból pedig a Kamerni Teatar 55 előadását nézhetjük meg, amely Emlékszel még Doli Belre? címmel Emir Kusturica világára reflektál kortárs nézőpontból. A színházi találkozó műfaji szempontból is feszegeti a határokat, de ez már nem újkeletű jelenség. A cseh Drak Színház a nonverbális, bűvészmutatványok sorozatából felépített, Jiří Havelka és Marek Zakostelecký szerzőpárostól származó Georges Méliès utolsó trükkje című alkotással érkezik, amely a filmkészítés hőskorába repíti a nézőket. Ugyancsak a műfaji kínálatot színesíti a Vietnámból érkező kuriozitás, az AO Show, amely akrobatamutatványokat kombinál a kortárstánc és a színház kifejezőeszközeivel. A csemegének ígérkező produkciót a Fővárosi Nagycirkusz/Nemzeti Cirkuszművészeti Központ Podmaninczky utcai sátrában több alkalommal is láthatja a közönség. A külföldi előadások mellett hazaiak is szerepelnek a fesztiválprogramban, ilyen lesz a Bozsik Yvette Társulat Bohóc kerestetik című, Matei Vişniec drámája nyomán készült adaptációja, illetve a Kaleidoszkóp - Hommage á Bartók Béla című rendhagyó est, amit az Idéző 1.84 kortárs-néptánc társulat, valamint Kiss-Balbinat Ádám és Szabó Marcell állított össze a zeneszerző műveiből.
Az alkotókat tekintve is impozáns a lista, köztük van például az egyik legjelentősebb európai rendező, a lett Alvis Hermanis, aki korábban is szerepelt már a találkozón, 2017-ben nagy sikerrel játszották Fekete tej című előadását. A görög színház doyenjét, Teodórosz Terzopuloszt a 2021 őszére halasztott MITEM-ről már ismerheti a közönség, az Aiasz, az őrület és az Alarme című produkciókból. Valószínűleg nem kell bemutatni a Vahtangov igazgatóját, Rimas Tuminast sem, akinek több előadása is óriási sikert aratott a korábbi években, ilyen volt például a 2017-es Jevgenyij Anyegin, a 2018-as Oidipusz király, a 2019-es Ványa bácsi. Valerij Fokin neve is minden bizonnyal ismerősen cseng a budapesti színházkedvelőknek, hiszen a MITEM-en látott rendezésein túl, a Nemzeti Színházban is dolgozott, 2016-ban mutatták be A krokodilus című Dosztojevszkij-adaptációját. A kortárs francia színház különleges alkotójának számít Valère Novarina, akinek ezúttal nem rendezése, hanem darabja szerepel a programban. A francia szerző korábban a debreceni Csokonai Színházban vitte színre Képzeletbeli operett című művét, de vendégeskedett már a MITEM-en is, 2016-ban, a Nevek erdejében produkciójával. A jelentős színházi alkotók sorából nem szabad kifelejteni a kolozsvári színház vezetőjét, Tompa Gábort sem, akitől 2021 őszén láthattuk a Portugáliában színre vitt Godot-ra várva című darabot, ő világszerte ismert és elismert rendező, 2018-tól az Európai Színházi Unió elnöke. Az ukrán Dmitro Bogomazov is járt már a találkozón, 2019-ben két nagyszerű előadással, a Coriolanust és a Morituri te salutant című darabot is szerette a közönség. Nem először fordul meg magyarországi fesztiválhelyszínen Kokan Mladenović sem, a szerb rendező 2014-ben a POSZT-on a legjobb előadás díját nyerte el az újvidéki Opera Ultimával, legutóbb pedig a Magyar Színházak XXXII. Kisvárdai Fesztiválján nyert díjat szabadkai rendezése, a Gusztáv a hibás mindenért. Természetesen érdemes megismerkedni a többi színházi alkotó, így a színházalapító lengyel Andrzej Stanisław Dziuk, a formabontó cseh Jiří Havelka, a sokoldalú lengyel Agata Duda-Gratz, a litván újító Oskaras Koršunovas, a francia „összművész” Jean Bellorini és a színház lényegét megszállottan kutató olasz Alessandro Serra munkájával is.
A Madách Nemzetközi Színházi Találkozó programját ebben az évben is színesítik különböző szakmai kísérőrendezvények, ahogy eddig már megszokhatták a színház iránt érdeklődők.
A folyamatosan frissülő információkért látogassanak el a MITEM oldalaira itt és itt.























