Janice Hallett: A színjáték

Agatha Christie 21. századi kivitelben.

Mi köti össze az irdatlan levelezést, melyet a két ügyvédbojtárnak át kell néznie főnökük kérésére? Leginkább a vér. Egy angliai kisvárosban ugyanis gyilkosság történt, és az eset felderítéséhez szükség van az ott élők levelezésének áttekintésére. A vezetőügyvéd ugyanis azt gondolja, valakit tévesen ítéltek el. A klasszikus levélregény formáját a krimi területén eddig kevesen alkalmazták, Janice Hallett tehát újraértelmezi a műfajt. Az pedig, hogy a krimi nagy részében nemhogy azt nem sejtjük, ki a tettes, de még az áldozatról sincs fogalmunk, még izgalmasabbá teszi könyve olvasását, körmünket rágva pörgetjük a lapokat. Idegesítő vagy minden lében kanál áldozatjelöltből ugyanis bőven akad a történetben.

A színjáték szerzőjének ötlete egyszerű: Lower Lockdown lakóit amatőr színjátszó társulatuk életén és az ehhez kapcsolódó leveleken keresztül mutatja be. Látjuk, mit ír az egyik szereplő, és látjuk azt is, róla mit írnak. Természetesen mindenki mást gondol, és mást fogalmaz meg: de a megjátszás mimikrije vajon csak a túlélést szolgálja? Az Édes Fiaim című előadásra készülve szomorú esemény árnyékolja be a Fairway Színtársulat mindennapjait: kiderül, hogy a társulat vezetőjének, Martinnak az unokája, a kétéves Poppy, rákos. A medulloblastoma nevű ritka agydaganatot szinte lehetetlen gyógyítani, ám Martin talál egy orvost, aki egy még fejlesztés alatt álló amerikai gyógyszerrel képes lenne kezelni a kislányt. 250 ezer fontért. Az irdatlan mennyiségű pénz összeszedésére közösségi gyűjtést indítanak, melynek egy bál is a része, ahová 80 font a belépő. A bálon a híres Tony Zucchero nevű énekestől elvárják, hogy ingyen lépjen fel, míg a Martin vezette Grange nevű hely bérleti költségeit kiszámlázzák. A Grange-ben ezen kívül hirtelen medenceépítés kezdődik, és egyre több önkéntes munkát várnak el benne a helyi emberektől. Martinék vajon tiszta lappal játszanak? A különleges amerikai gyógyszert fejlesztő orvos is többször viselkedik félreérthetően. A feszültség egyre jobban nő a levelekben, mint ahogy az intrika is mind mélyebben hálózza be a közösséget. Az izgalom pedig levélről-levélre fokozódik, az olvasó le sem tudja tenni a könyvet, hátha a következő e-mailben lesz elrejtve az az információmorzsa, amiből végre kiderül, ki a szélhámos, ki a gyilkos, és ki játssza meg magát, mint egy színjátékban.

     „Nem szoktál azon gondolkodni, hogy egyes családokat, miért üldözi a tragédia, miközben mások egy karcolás nélkül élik végig az életüket?” (Idézet a kötetből)

Lower Lockwoodban, ebben az álmos angliai városkában az amatőr színjátszó csoport nagyban próbál. A rendező, Martin Hayward, és a darab főszereplője, Helen – civilben férj és feleség – borzasztó hírt kapnak: unokájuknál ritka fajtájú rákbetegséget diagnosztizálnak, amelynek gyógyítása irdatlan költségekkel jár. A társulat tagjai ezért gyűjtést szerveznek. Azonban nincs mindenki meggyőződve arról, hogy ez a kezelés hatékony, mint ahogy arról sem, hogy a gyűjtés valóban nemes céllal zajlik. A közösségben nő a feszültség, amely a ruhapróbán tetőzik. Másnap találnak egy holttestet, és valakit letartóztatnak. A tárgyalást megelőzően két fiatal ügyvéd tekinti át az anyagot – e-maileket, üzeneteket, leveleket – és egyre erősödik a gyanú, hogy a gyilkos itt van köztük. A bizonyíték az iratokban található – várja, hogy valaki rábukkanjon. (Fülszöveg)

     „Látszólag csodálatos életük van, de ha ilyesmi történik, ők is éppoly tehetetlenek, mint bárki más.” (Idézet a kötetből)

Janice Hallett a University College Londonban tanult angol irodalmat, majd éveken át magazinszerkesztő volt, két újságírói díjat is elnyert. Később kormányhivatalnokként dolgozott a brit Miniszterelnökség, a Belügyminisztérium, illetve a Nemzetközi Fejlesztésügyi Minisztérium kommunikációs területein. Egyetemi diplomáját drámaírásból szerezte a Royal Holloway Egyetemen, társszerzője a Retreat (Elvonulás) című játékfilmnek, számos Londonban színre vitt vígjáték, köztük a NetherBard írója. A színjáték című regényét az amatőr színjátszás iránti érdeklődése ihlette. Második regénye, A Twyford-kód 2022-ben jelent meg a Viper kiadónál. Janice Hallett szenvedélyes utazó: bejárta a világot, Madagaszkártól a Galápagos-szigetekig, Guatemalától Zimbabwéig, Japánig, Oroszországig és Dél-Koreáig. Amikor nincs úton, Nyugat-Londonban él.

     „Miért minden a pénzről szól?” (Idézet a kötetből)

Eredeti cím: The Appeal

Fordító: Endreffy Kata 

Megjelenés: november 28. (Next21 Kiadó)

Puhatábla, 448 oldal