Ma van az oktatás világnapja

A 11 hónapja zajló ukrajnai háború több mint 5 millió gyermek oktatását nehezítette meg – UNICEF.

Január 24-én, az oktatás világnapján az UNICEF felhívja a figyelmet az Ukrajnából menekült családok helyzetére, és támogatásra ösztönöz, hogy a gyermekek tanulását minél hatékonyabban segíthesse. Az Ukrajnában zajló háború több mint 5 millió gyermek oktatását szakította meg – figyelmeztet az UNICEF. A szervezet fokozott nemzetközi támogatást kérvényez annak érdekében, hogy a menekült gyerekek felzárkóztatását segíthesse. A 11 hónapja tartó fegyveres konfliktus hatása csak fokozza a koronavírus járvány okozta lemaradást az oktatás terén.

„Az iskolák biztonságot jelentenek a gyermekek számára és rendszerezik mindennapjaikat. A tanulásból való kimaradás az egész életükre nézve káros következményekkel járhat” – mondta Afshan Khan, az UNICEF európai és közép-ázsiai regionális igazgatója. „Nincs pause gomb. Nem lehet felfüggeszteni a gyermekek oktatását, mert a halogatás egy egész generáció jövőjét kockáztatja.” A robbanó fegyverek használata – sokszor lakott területeken – megannyi iskolában, óvodában és egyéb oktatási intézményben hatalmas károkat okozott. Éppen ezért sok szülő biztonsági okokból nem hajlandó iskolába küldeni gyermekeit. Az UNICEF együttműködik az ukrajnai kormánnyal, hogy segítse a gyerekek visszatérését a tanuláshoz, lehetőleg személyesen, osztálytermekben, amennyiben pedig ez nem biztonságos, online megoldással. Miközben több mint 1,9 millió gyermek csak online, 1,3 millió pedig hibrid oktatásban tudott részt venni, az elektromos áramot és más energiaforrásokat sújtó közelmúltbeli támadások miatt még az online órákon való részvétel is kihívást jelent sokak számára. Országszerte gyakoriak az áramszünetek és számos háztartás teljesen áramellátás nélkül maradt.

A helyzet Ukrajna határain túl is aggasztó, mivel becslések szerint 3 ukrajnai menekült gyermek közül 2 jelenleg nincs regisztrálva a befogadó ország oktatási rendszerében. Ennek hátterében több tényező áll, egyik ilyen az oktatás véges teherbírása, valamint az a tény, hogy a válság kezdetén és a nyár folyamán sok menekült család az online oktatást választotta a jelenléti helyett; sokan abban reménykedtek, hogy hamar hazatérhetnek. 

„Az UNICEF továbbra is együttműködik Ukrajna és a befogadó országok kormányaival, hogy megoldást találjanak a háború sújtotta övezetekben élő, illetve az otthonukból kitelepített gyermekek tanulási nehézségeire” – mondta Khan.

Ukrajnában az oktatási létesítmények és energetikai infrastruktúra ellen intézett támadások beszüntetését kéri az UNICEF, mert ezekre a forrásokra a gyermekeknek és családjaiknak óriási szükségük van. Továbbá erősítésre van szükség annak érdekében, hogy a gyerekek hozzáférhessenek offline tananyagokhoz és különféle hasznos eszközökhöz, hogy továbbra is tanulhassanak, és kapcsolatban maradhassanak osztálytársaikkal és tanáraikkal. Az UNICEF kiemelt céljai között szerepel, hogy támogassa Ukrajna helyreállítási tervét, valamint az iskolák és óvodák újjáépítésére és újraszervezésére vonatkozó törekvéseket.

A menekülteket befogadó országokban az UNICEF számára prioritás, hogy az ukrajnai gyerekeket mielőbb beiskolázza a nemzeti oktatási rendszerbe, különös tekintettel az alapfokú képzésre– képzett tanárokkal és megfelelő tananyaggal kell támogatni személyes fejlődésüket, lehetőleg jelenléti oktatás keretében. A Magyarországra érkezett menekült gyerekek támogatására az UNICEF 2022-ben négy önkormányzati partnerséget alakított ki, amelynek köszönhetően a következő egy évben 50 000 kedvezményezett részesülhet oktatási (beleértve a kora gyermekkori nevelés/gondozás és fejlesztés), gyermekvédelmi és szociális támogatásban.

Fontos, hogy az illetékes hatóságok mindent megtegyenek a különböző adminisztratív akadályok enyhítéséért, hogy ezek a tényezők ne hátráltassák a menekült gyermekek formális oktatáshoz való hozzáférését. Ahol az oktatási rendszerhez való hozzáférés nem biztosítható azonnal, az UNICEF több, különböző tanulási mód biztosítását kéri, különösen a középiskolás gyermekek számára.

Magyarország, mint befogadó- és tranzitország, a menekültek egyik legfontosabb célpontja. A hazánkba érkező menekültek támogatására az UNICEF Magyarország kiterjesztette HelpApp nevű mobilapplikációjának funkcióit, így a hazánkba érkező menekültek már négy nyelven – angol, magyar, ukrán, orosz – érik el a legfontosabb, leghasznosabb praktikus helyi információkat, többek között a gyermekek oktatáshoz való hozzáférésének lehetőségeit. „Sokan még mindig nem tudják, hogy a Magyarországon tartózkodó menekült gyerekeknek ugyanúgy joguk és lehetőségük van óvodába, iskolába járni, mint az itt élő kortársaiknak. Egy háborús trauma után az életük idővel akkor térhet vissza a normális kerékvágásba, akkor lesz esélyük a nyugodt, teljes, kiegyensúlyozott jövőre, ha nem kell tanulmányaikat hosszú időre megszakítaniuk”– magyarázza Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója.

Mindezek mellett az UNICEF a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvánnyal kötött partnersége keretében a Child Helpline International-al együtt támogatja az ukrán-orosz segélyvonal üzemeltetését, amely biztosítja a lehetőséget a hazánkban élő Ukrajnából menekült gyermekeknek, fiataloknak és szülőknek, hogy az anyanyelvükön is mindig legyen kihez fordulni. Az anonim és (magyar hálózatból) ingyenesen hívható lelkisegély-vonalon képzett ügyelők minden kedden és csütörtökön 16.00 és 20.00 között várják a 24 év alatti fiatalok, gyermekek és értük aggódó szülők hívásait ukrán és orosz nyelven, ezen a számon