Van-e pénz a veterán autók felújításában?

Péntek este új autós dokumentum-reality rajtol el a Viasat Explore kalandcsatorna műsorán.

„Mindenki tudja, hogy nem lehet pénzt csinálni veterán autók restaurálásából!”

A fenti mondat Derek Matthewson, a tapasztalt árverésvezető szájából hangzott el. Ő családjával hosszú évek óta vadászik ritka járművekre, azokat extra leleményességgel pimpeli fel, majd keres rájuk új tulajdonost. Az árveréseknek otthont adó, festői Thornton-le-Dale faluja (Angliában, egy nemzeti park szélén) igen népszerű a mindennapi élet stressze elől menekülő autószerelmesek körében. A Matthewson-garázsban ugyanis megáll az idő: veterán kocsik, motorok és autózáshoz kapcsolódó emléktárgyak paradicsoma ez – a család évente több mint 4000-ret értékesít ezekből. Munkájukat a Tragacsot vegyenek című dokumentumreality több évadot is megélő sorozata szemlélteti, és a forgatóstáb most elhatározta, hogy – a címbeli bölcs szavakat figyelmen kívül hagyva – bebizonyítja: igenis, nagy pénz lehet a veterán autók restaurálásában!

A Klasszikusok turbózása című hatrészes dokuszéria március 17-étől péntekenként 22:00 órától látható a Viasat Explore kalandcsatorna műsorán, mi pedig bemutatunk két verdát is, amelyet a csapat kezelésbe vesz, hogy aztán Matthewson mellett mi is nézzünk egy nagyot, mikor elárverezik őket. Legalábbis remélhetőleg…

A „Napszítta rózsaszín” Astra, amin nagyot bukik a csapat

A Vauxhall Astra már egy ideje a piacon volt, mikor a Mark 1 GTE megjelent. Nagy-Britannia első színkódolt autója a versenyüléseivel nagyon izmosnak tűnt, de persze nem volt az. Az áramvonalas Mark 2 már gyorsabb volt, és még az év autója címet is elnyerte, de az igazi vadállat az 1988-ban megjelent pirosfedeles Astra volt, ami a nevét a szelepfedeléről kapta. Ez a 16 hengeres jármű anno nagy népszerűségnek örvendett, ezért sincs már belőle sok.

Emiatt a csapat már a használt veterán kapcsán is kénytelen jó mélyen a zsebébe nyúlni: a 3,1 millió forintnak megfelelő fontért beszerzett példány meglepő intenzitással állt ellen a rozsdának, és van benne kakaó is! Kár, hogy a színe „napszítta rózsaszín”… Azzal mindenképp kezdeni kell valamit, és úgy tűnik, nem ússzák meg újjáfestés nélkül, ami alsóhangon is 1,3 millió forintra rúg. Ráadásul ahogy a brigád közelebbről is megismerkedik a járművel, úgy bukkannak elő a rothadó elemek, amit vagy vásárolt, vagy legyártott alkatrészekkel kell pótolni, no meg sok-sok hegesztéssel. A tetőbélést cserélni kell, amihez egy kárpitos rendel, és a motorra is ráfér egy alapos pimpelés – így kap új ékszíjat, szivattyút, fagyállót és más alapvető dolgokat. A fékrendszernek szintén kijár a felújítás, jöhet az új féktömlő, féktárcsa, fékpofa és minden egyéb, ami „fék”-kel kezdődik, meg persze új gumik.

Végül a csapat közel 5,6 milliót költ az autóra, azaz a teljes ára meghaladja a 8.600.000 forintot – nem beszélve az öt hónapnyi munkáról, amit beleölnek. Az aukció vérfagyasztó eredménnyel zárul: a turbózott gépjármű forintra átszámítva 6.600.000-ért cserél gazdát, azaz a Tragacsot vegyenek gárdája bukik rajta 2 milliót. A tanulság? A restaurálás örömöt hoz, pénzt nem.

A csörömpölő Lotus Esprit, amire még James Bond is büszke lenne

A 70-es években a Formula 1-es versenyautókra szakosodott Lotus új modelleket kezdett el építeni egy új vevőközönségnek. A szuperautók piacán nagy sikert arató Esprit egy közép-motoros, üveggyapot-testű, ékalakú és remekül kezelhető járgány volt, ami olyan egzotikusra sikeredett, hogy még egy Bond-filmbe is bekerült. Sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy gyártása közel 30 éven át tartott!

A Tragacsot vegyenek: Klasszikusok turbózásának csapata szerint ez az egyetlen megfizethető sportkocsi a piacon – be is szereznek egy 1981-es S3 modellt, amit egy csűrben tartottak, és mindössze 70 000 km-t futott. Az más kérdés, hogy többet fizettek érte, mint eddig bármiért, egészen pontosan 9,8 millió forintnak megfelelő fontot. Az üveggyapot nem tűnik sérültnek, az autó belül kicsit... na jó, nagyon koszos és ereszt mindene, de ezen kívül nincsenek vele komoly bajok. Látszólag. A motorteszten sok múlik, mert ha a blokkot cserélni kell, az túl sokba fájna, de szerencsére mind a négy henger felpörög és az olajnyomás is rendben van. Innentől kezdve három fronton halad a munka: a fékeket és felfüggesztést szét kell szedni, a 30 éves perselyek ugyanis cserére szorulnak, a motort finomhangolni kell (főleg, hogy csörömpöl), a belső, bőrborítású panelek pedig szintén felújításra szorulnak.

A sok kalapálás, hegesztés és szegecselés után a munka legkielégítőbb része az, amikor a gárda beszórja hóhabbal a kocsi belsejét, hogy az módszeresen feloldja azt a rengeteg piszkot, ami éveken át rakódott bele. Ezt követőn lefújják viasszal és gyurmával felszedik a maradék koszt. Közben egy forgógépes polírozóval felélesztik a kocsi festését. Nem vitás: ezek a műveletek hozzák a leglátványosabb változást!

Az Esprit végül a vételárral együtt összesen 17.300.000 forintba kerül a csapatnak, és 19.400.000-ért talál új gazdára az árverésen. Miután a gárda fogcsikorgatva kifizeti a szükséges jutalékokat, 670.000-res tiszta hasznot könyvelhet el magának. A tanulság? Ítélje meg mindenki a saját belátása szerint...

Jut-e minden mellékfogásra egy sikertörténet? Nehéz megmondani, ez a banda ugyanis nem csak kocsikra képes pénzt kiadni, hanem motorbiciklikre, sőt egy kismozdonyra is. Szóval bevállalások, amibe március 17-étől a Viasat Explore nézői is beleláthatnak.

Előzetes itt.

Hirdetés